NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

-Träffade en regionschef från Preem och vi diskuterade bla. dagens fordonsdiesel. Som all säkert vet så har dagens diesel en inblandning av 5% RME eller FAME. I Preems fall så använder dom bara RME som är lika med rapsolja.

Ett problem med RME/FAME är att vattenförekomsten i tanken kan öka och då undrar jag om tex. V50 har någon dräneringskran i anslutning till lågpunkt på tanken?

Min tanke är att en dränering per år skulle kanske vara bra i förebyggande syfte?
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lilja
Den där rapsen är nog dagens moderna fordonstrafik största fiende. Vi har haft fruktansvärt många lastbilar på volvo den senaste tiden som tankat den miljödieseln med raps i. Det som händer är att rapsen möglar i tanken, det bildas långa svarta trådar, som alger nästan i tanken som sätter sig i tankarmaturen och bränsleledningar. Tror inte detta är någon skillnad på personbilar då det är samma diesel. Så ja en dränering då och då skadar inte om du har för avsikt attköra på den dieseln.
av Patcy
Dum fråga kanske men hur vet man vad för slags diesel det är man tankar? Själv tankar jag på JET.
av LJN
-Jag "tror" inte det finns någon "ren" diesel att köpa i Sverige!

Men här får ni andra rätta mig om det finns.
av Addekarlsson
En polare rev bort tankarmaturen på sin Citroen Xantia Td, för den var trögstartad, precis ungefär som att det var vatten i tanken. För dieselfiltret vart hela tiden vattenfyllt.
Han fick en chock när han såg djungeln som bildats i tanken. Det var alger i mängder. Vatten i tanken var det inte, bara en hel djungel av alger. Precis som Lilja säger.

Sen när han rengjort tanken/armaturen, så for han till Preem och påtalade problemet. Mackägaren kände redan till problemet, och meddelande att alla Preem-ägare kände till detta. Hans tips var, låt aldrig bilen stå still mer än max ett dygn, så bildas inte lika mycket alger. Hur sjukt är inte det? Ska man alltså inte kunna låta bilen stå bara för att man tankar på Preem?

Så jag säger som Lilja, har man för avsikt att köra på Preems diesel, så bör man rengöra tank/tankarmatur/ledningar nån gång ibland.

Mvh/ Adde
av Patcy
Är det bara ett problem med Preems diesel?

Någon som kan förklara hur en dränering av tanken går till?
av Addekarlsson
Jag har inte hört om detta problem av nån som inte tankar på Preem.
Men nu kanske problemet upphör att existera. Alltså inte redan befintliga algodlingar, men fortsatta.
Hörde på nyheterna igår att Preem funderar på att sluta sälja diesel miljöklass 1, om dieselskatten höjs som utlovat, och bara sälja diesel miljöklass 3, som ger statskassan ännu mera skatteintäkter.

Har man ingen avtappningsplugg på tanken, så är det till att ta ur tankarmaturen, och på den vägen tömma tanken.
Man kan suga ur den, och rengöra, men man kan oxå plocka ner tanken och rengöra. Det är helt beroende på vilket besvär man vill ha. :wink:

Mvh/ Adde
av LJN
-Men det finns väl bara miljöklass 1 (MK1) diesel i Sverige, eller vem säljer MK3 i sitt stationsnät?
av Addekarlsson
Tydligen, enligt Preems eget uttalade på nyheterna igår.
För dom funderade på att sluta tillverka diesel MK1, och ersätta det med MK3.

Mvh/ Adde

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]