Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DtrRobin
#1361425
Tjenare!!

Behöver gnälla av mig lite och kolla om någon annan har samma problem som mig.

Haft min fantastiskt trevliga V60 i ca 4 månader nu. Ruskigt trevlig bil. Men med små irritationsmoment

1, Bilen känner inte alltid av nyckeln när jag låser eller låser upp bilen. Ibland måste jag ha den i samma hand som jag öppnar dörren med annars vill den inte.

2, Bromsarna gnisslar varje gång bilen stått några timmar. Riktigt högt. Försvinner efter första vanliga inbromsningen. Väldigt typiskt då det väcker halva grannskapet när jag backar ut från parkeringen på morgonen.

3, Motorlampan lös i en dag. Volvo hade dock inte tid att ta in den förens den 18/3 (då var det den 27/1)..... Jag skickade dock över info från bilen och det visar sig att det är NoX givaren som spökar.

4, samma som tidigare tråd. Smutsen tar sig fan in överallt. Innanför bakdörrarna osv.. Helt fel årstid för en ny V60.

I övrigt så älskar jag bilen. Fantastiskt fin att köra och se på 8-)
Hur är era upplevelser med era bilen efter ett tag ?

// Robin
av Elektrikern84
#1361436
Synd men det speglar andras upplevelser också. Jag har beställt en V60 CC som kommer om två månader. Men jag är ganska övertygad om att det kan bli min sista Volvo på ett bra tag. Många kvalitetsmissar just nu. Har en V90 nu och jag är nöjd med komforten och tekniken. Men de små kvalitetsmissarna och bemötandet på verkstäderna är inte Okay!
av Tompalompa
#1361438
Jag är oxå sjukt nöjd med V60 T6 TE men jag känner igen mig.

Min kan också ha svårt att känna av nyckeln ibland.

I helgen lös högra dödavinkelnvarnaren konstant för att sedan blinka till lite ibland. Det försvann sedan och har inte återkommit under veckan. Bilen var relativt nytvättat och jag körde på landsväg utan något som störde radarn.

Imorse slutade min blinkers klicka när den blinkar. När jag åkte hem från jobbet så klickade det igen.

Håller helt med om att den blir skitigare än normalt innanför bakdörrarna. När jag plockade ur bilen körde jag en resa på 65 mil ToR under jul och nyår. Insidan under bakdörrarna var enormt mycket skitigare efter den turen än V90n jag kört i ett halvår.
av cbl818n
#1361452
Är det my19 eller 20-modellen ni har? (Inte för att det kanske är bättre eller sämre med nån av dom, bara intressant att veta)
Edit... såg att det var T6 TE på en och då är det väl MY20 förstås
av Lockis
#1361455
Jag har iofs inte reflekterat över smutsen i bakdörrarna som ett problem. Kommer visserligen ifrån en MY19 och änsålänge är det ungefär samma på min MY20.

Hade lite problem med automatiska hel ljuset som berodde på en dåligt fastsatt kamera.
Annars har jag inte upplevt några fel ännu :-)
av Starksmurf
#1361477
Bromsgnisslet kan vara en liten sten (från gruset som ligger på våra vägar såhär års) som har hamnat mellan skyddsplåten bakom bromsskivan och bromsskivan.
av DtrRobin
#1361500
cbl818n skrev: ons 29 jan 2020, 21:22 Är det my19 eller 20-modellen ni har? (Inte för att det kanske är bättre eller sämre med nån av dom, bara intressant att veta)
Edit... såg att det var T6 TE på en och då är det väl MY20 förstås
Min är en MY19 :-)
av DtrRobin
#1361502
Starksmurf skrev: ons 29 jan 2020, 22:25 Bromsgnisslet kan vara en liten sten (från gruset som ligger på våra vägar såhär års) som har hamnat mellan skyddsplåten bakom bromsskivan och bromsskivan.
Skulle det absolut kunna vara. Men varje gång den blir kall i någon månads tid känns lite långsökt :-/
av RYN
#1361514
Av problemen du beskriver har jag bara drabbats av smuts innanför dörrarna där det bokstavligen ser lika illa ut som utsidan av bilen.
Största störningsmomentet är annars de adaptiva strålkastarna som fungerar väldigt mycket sämre än på min förra bil av annat märke. Vet dock inte om det är ett fel eller en egenskap.

I övrigt en bil där kvalitetsintrycket är ganska OK.
av DtrRobin
#1361523
RYN skrev: tor 30 jan 2020, 08:11 Av problemen du beskriver har jag bara drabbats av smuts innanför dörrarna där det bokstavligen ser lika illa ut som utsidan av bilen.
Största störningsmomentet är annars de adaptiva strålkastarna som fungerar väldigt mycket sämre än på min förra bil av annat märke. Vet dock inte om det är ett fel eller en egenskap.

I övrigt en bil där kvalitetsintrycket är ganska OK.

Ja! Det är det mest irriterande med smutsen.
Gillar bilen skarpt och är fortfarande lika glad över den. Men vissa småsaker kunde varit liiite bättre :party:
Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]