Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361354
Hej
Jag vill montera mina 3x NBB 225 på min 2016 V70 med radar i grillen. I norrlands inland är extraljusen viktigare för mig än kö-assistans, så att säga. Jag vill för allt undvika att tvingas till att montera nån led-ramp.

Frågan är om radarn i grillen går att koppla bort så jag slipper felindikering i bilen. Dock vill jag ha kvar den klassiska farthållar-funktionen, som håller inställd fart tills man rör pedal etc.
#1361367
Jag svarar mig själv och hoppas att svaret jag fått är rätt fast det är trist: funktionen går ICKE att koppla bort. Det man rekommenderar är en.., SIMSALABIM.., led-ramp... :bored: alternativt att montera en OL-båge så jag monterar på extraljusen när jag behöver, (typ 9 månader om året) och då får köra med felindikering att "radarn är blockerad" och då inte har någon farthållare-funktion.
Skit också. Dessutom trivs jag med bilen...
#1361396
apersson850 skrev:Ja, det är riktigt på en 2016. Tror det alternativet kom 2013. Men på min 2012 är det antingen radarfarthållare eller ingen farthållare alls.
Fast på en 2016 får du göra en särskild knappmanöver varje gång du vill använda "dumfarthållaren".
Intressant... Kan finnas en hyfsad lösning, ändå alltså. Är det varje gång under färd när jag vill aktivera farthållaren jag måste göra "knappmanövern" eller är det "bara" varje gång jag startar bilen, om du är med på hur jag menar?!
#1361408
Går ju att montera lyktorna lägre, i höjd med kofångaren med ljusen framför så radarn "ser" över lykthusen och sen kasta in skylten under detta i gallret under kofångaren. Lite typ man vänder på en klassik nummerskyltshållare så öronen man sätter ljusen i är nedåt. Alt. för att få det lite snyggare är att byta ljusen mot en bred ramp typ 40" med "platt ljusbild" som diskret får plats mellan railsen nära taket så man inte bländar sig själv i speglarna när man sätter den något längre bak eller att man lyser upp sin egen motorhuv pga rampens ljusbild.
#1361471
Tyvärr tror jag att radarn kan komma att protestera även med den lösningen att montera lite lägre :bored: Men fasen värt att testa. Försöka se hur högt jag kan lyfta extraljuset innan radarn säger ifrån. :-)
#1361530
monza skrev:Intressant... Kan finnas en hyfsad lösning, ändå alltså. Är det varje gång under färd när jag vill aktivera farthållaren jag måste göra "knappmanövern" eller är det "bara" varje gång jag startar bilen, om du är med på hur jag menar?!
Det beror nog lika mycket på språkbruket som något annat.
Det behöver göras varje gång du gör farthållaren redo för användning, vilket man på de här bilarna behöver göra en gång efter varje motorstart. Farthållaren hamnar då i ett beredskapsläge, där den är redo att acceptera att du sätter en fart att hålla, men den gör ingenting mer förrän du gjort det.
Det behöver inte göras varje gång du väljer en hastighet, ändrar hastigheten eller väljer att återgå till tidigare hastighet.
Om du trycker på knapparna så att du lämnar beredskapsläget, och alltså återgår till samma läge som det är direkt efter motorstart, då behöver du välja "dumfarthållaren" igen. Kolla i instruktionsboken. Jag har det inte på min bil, bara på damens, så jag har inte mer än provat att det är möjligt.
#1361584
Tack för infon. Ska jag testa. :-)
Apropå instruktionsbok: följer sådan i pappersform med nuförtiden eller är det den digitala som gäller? Jag fick bara med den tunna och anar att jag får ladda ner själv det övriga?

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]