Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1361406
Bilen startade, sedan dog. Pumpen lät. Jag hade ju kopplat bort batteriet en stund.

Så kan det vara så att jag måste köpa nytt bränslerelä trots allt? Hur ska ett sådant fungera?

Edit:
Jag har även testat med att bygla över en tråd för bränslepumpen's relä och testat starta bilen. Det fungerade inte.

Enda gången pumpen låter är när jag kopplar ur batteriet och det får stå ett tag och sedan så kopplar jag tillbaka det och sedan vrider på nyckeln till position II. Då hör jag pumpen bygger upp trycket där bak, men det är mycket kort stund. Max 2 sekunder. Sedan är det tyst.
#1362054
Här får ni en uppdatering.

Jag laddade batteriet fullt i flera dagar. Jag installerade batteriet igen och drog ut och in kontakten på antennringen flera gånger. Tänkte om den skulle få kontakt.

Men när jag vred på nyckeln så startade inte pumpen alls.

Kan man kolla felkoder på en årsmodell 1998 för just immoblizern?
#1362102
DayDreamer skrev:Kolla om du har något bränsletryck, skruva loss den där ventilhatten på fuelrailen och ta en skruvmejsel å tryck på ventilen. Akta ögonen då det kan skvätta till. Där ska du ha tryck om du vridit på tändningen.
Med tanke på att jag inte hör pumpen så betyder det att den inte för ström eller ej fungerar.

Mitt bränslepumpsrelä hade tappat ett 100 Ohms motstånd som jag lödde tillbaka. Se sidan 2.
#1362116
Volvo742 skrev: ons 29 jan 2020, 17:30 .. och sedan vrider på nyckeln till position II. Då hör jag pumpen bygger upp trycket där bak, men det är mycket kort stund. Max 2 sekunder. Sedan är det tyst.
Det är nog normalt, jag har aldrig hört pumpen fortsätta gå om man vrider nyckeln till läge II och inte startar motorn..
Att 100-ohmsmotståndet ramlat bort och 200-ohmaren bredvid nästan är losslödd tyder på att något är fel med reläet.
Men som sagt, byglar du i reläsockeln (eller trycker på relämekanismen) så borde pumparna gå kontinuerligt när du har nyckeln i läge II. Då har du förbikopplat eventuella fel både i immobilizer och relä.. Går pumparna inte då så är det nog läge att mäta om det finns matningsspänning ute vid pumparna
#1362181
Nej som sagt, att bränslepumpen går 2-3sek när man vrider på tändingen till läge II är helt normalt och precis så som det ska fungera. Om den däremot inte går 2-3sek när man drar på tändingen, ja då är det något som är fel. Likaså om den går längre än 2-3sek.

Byglar du reläet så kopplar du pumpen direkt mot batteriet, så pumpen kommer gå non-stop och kringgå allt som har med bränsle-pumps styrning att göra(immo, tändning, osv). Om pumpen trots det ändå inte startar, så är det fel på pumpen eller på strömmatningarna till pumpen.
#1363137
Jag ska testa detta imorgon.

Jag har ju dragit ned bränsletanken två gånger och kanske har slarvat med kontakterna.

Visst är det den övre och undre pinnen på relähålet man ska koppla ihop?

Om pumpen måste bytas. Visst behöver jag bara byta den där bak trots att det är en sadeltank? Eller är det på sidan jag måste byta också?

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]