Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1361405
Hej! Idag när jag var ute och körde så dog varvmätaren samtidigt som tempmätaren helt plötsligt. Jag tänkte att det var en säkring så jag gick igenom bokstavligen alla säkringar för att inte hitta en enda trasig. Notera att tankmätaren fortfarande fungerar! Jag kollade även om den lilla delen där säkringen för instrumentpanelen är (på själva kretskortet bakom) och den såg hel ut också. När jag började koppla ur sladdarna så hoppade mätarna igång i någon sekund, sedan slocknade dem och det har varit så sedan dess. Ska jag byta hela mätarhuset eller finns det någon mer ekonomisk lösning?
#1361431
Finns firmor som renoverar, bor du i närområdet rekommenderar jag varmt Jige instrument i Leksand. De fixade instrumenthuset i min 960 när belysningen slutade fungera, var en lödning som gått sönder så att det glappade.
#1370892
Viggo940 skrev: ons 29 jan 2020, 17:26 Hej! Idag när jag var ute och körde så dog varvmätaren samtidigt som tempmätaren helt plötsligt. Jag tänkte att det var en säkring så jag gick igenom bokstavligen alla säkringar för att inte hitta en enda trasig. Notera att tankmätaren fortfarande fungerar! Jag kollade även om den lilla delen där säkringen för instrumentpanelen är (på själva kretskortet bakom) och den såg hel ut också. När jag började koppla ur sladdarna så hoppade mätarna igång i någon sekund, sedan slocknade dem och det har varit så sedan dess. Ska jag byta hela mätarhuset eller finns det någon mer ekonomisk lösning?
Det finns en som lagar hastighetsmätare utanför Örebro. Jag har varit hos honom och han lagade min hastighetsmätare. Kontakta Fjugesta billackering, Lummergatan 13, 71 631 Fjugesta Tel.0585/31750 eller 070/5476385 Mvh Tobias
#1371000
Eftersom så många olika mätare dog samtidigt så skulle jag tro att det är kretskortet som är kasst. Mätarna är så att säga "fristående", dvs kopplar man signalkablarna direkt på mätarna så fungerar dom lika bra för det.
Kopplar man däremot via kretskortet så delar mätarna ett antal ledare, främst plusmatning och jord då.

Det är rätt enkelt att mäta sig fram, men jag vet inte vilken årsmodell och vilket typ av instrumenthus du har(en bild på baksidan skulle underlätta), så vill inte skriva ut några pin-outs utifall det är skillnad mellan ditt och mitt hus :P

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]