Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1360332
xerez99 skrev: tor 23 jan 2020, 16:40 Här man läsa om utsläpp för gamla generationens XC60.

https://www.gp.se/ekonomi/volvo-cars-an ... 1.22999811

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... slappsfusk
Infon i ditt inlägg gäller vad jag förstår Euro5-maskin/er.
Användarvisningsbild
av mehrAm521
#1360353
Man kommer att installera en ny mjukvara till egr systemet som gör att den kommer att gå varmare och förbränna all sotuppbyggnad. I kylsystemet kommer man att leda om 2st vattenslangar.
Användarvisningsbild
av PalleH
#1360393
mehrAm521 skrev: tor 23 jan 2020, 19:36 Man kommer att installera en ny mjukvara till egr systemet som gör att den kommer att gå varmare och förbränna all sotuppbyggnad. I kylsystemet kommer man att leda om 2st vattenslangar.
Om det sen fungerar i praktiken får tiden utvisa.
av Magben02
#1360784
Nu har jag kört lite mer sedan uppdateringen genomfördes. Det är mindre dieselknack från motorn, iallafall när den är kall. Den går jämnare och utan att ha någon bra uppföljning så tror jag den drar lite mindre bränsle. Inte mer iallafall. Jag är nöjd, mycket nöjd. Bra Volvo!
av Jernhand
#1363077
Körde hem den nu. Upplever den som piggare när man trycker på gasen, att växellådan fungerar lite annorlunda och att den drar något mindre eller samma mängd bränsle.
Men det kan väl bero på att den är "ursotad" eller något.
Användarvisningsbild
av bduren
#1363150
Grabbens bil, en S60 D4 MY2017 R-Design har precis blivit åtgärdad enligt 29947. Bilen lämnades in i början på januari hämtades i veckan. nästan 4 veckor pga tryck i verkstaden.
Vid uppgraderingen upptäckte den nya programvaran fel på 2 cylindrar och stängde av dom vilket innebar att bilen blev obrukbar.
Insugsventiler var otäta och skapade mottryck i insuget. Lösningen var att riva toppen och slipa ventiler.
Det var dock så mycket porer att det blev en ny topp istället.
Bilen går bra men det är för tidigt att säga om prestandan och förbrukningen har ändrats.

/Björn
Användarvisningsbild
av PalleH
#1363180
Var det så att vea fram till och med MY17 behöver åtgärdas?,blir intressant och se hur det går med MY18 modellerna.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1363231
Mechanum åtgärdade min xc60 -15 igår. Märker ingen direkt skillnad mer än att motorn går mycket jämnare när den är kall än vad den gjorde innan denna återkallelsen.
av Dennis87
#1364015
Hallå
Har nu varit inne med min volvo och åtgärdat detta problem .. men upplever att alla problem som volvo beskrev kunde komma (förutom brinnande då) har kommit EFTER servicen/reparationen ... tex motorlampan tänds lite då och då och vissa,gånger får jag dålig effekt när jag gasar... nån mer som upplevt detta ?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]