Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dfa
#1361265
onlyrally skrev: tis 28 jan 2020, 17:42 Skippa alla volvobilar med spa plattformen, speciellt v90 och s90, om du vill vara säker på att slippa öronbedövande resonansljud. Välj något annat märke helt enkelt.
Har haft 7 olika bilar i 90-serien (4st V90, 2st S90), ofta med allti från 17" till 20" friktionsdäck, kör en XC60 nu med 20" på. Har varit fantstiskt nöjd med hur lite dom låter invändigt och tysta dom är. Min svärfars MB E220 väsnades rejält mycket mer med 19" sommardäck på än min V90 med 20" sommar på.
Skulle inte råda någon att INTE köpa en SPA bil baserat på att "dom låter mycket".
Däremot spelar nog personliga preferenser /känslighet för ljud och säkert en och annan dåligt tillverkad bil in.
Om man vill vara på den absolut säkra sidan, så köp en lagerbil som ni kan provköra först.
av Andigo
#1361278
Så du hör inte detta resonansljud folk talar om? Har ej testat någon 90 modell så vet tyvärr inte hur det låter med eller utan resonans. Men vår V60 är behaglig att köra.
Kör han den nuvarande E-klassen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1361285
"En och annan dåligt tillverkad bil" är i detta fall väldigt många bilar. Stort mörkertal här, många som inte orkar klaga, men kommer inte köpa en Volvo igen. Resonansljudet går att jämföra med en bil med väldigt dåliga hjullager och det bara sjunger från dessa. En förra generationens v40 är tystare, även Skoda Octavia är tystare(en bil i golfklassen som är känd för att vara bullrig) Vissa personer kanske inte hör dessa lågfrekventa ljud, tur för dem, men de som hör klarar inte att köra dessa bilar. Folk väljer bort att köra sin V90 om det finns möjlighet att köra en annan bil. Även om andrabilen är en Polo.
Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att köpa en Volvo med spa plattformen(den senaste modellserien). Det är ett Svensk-Kinesiskt försök till sportig premiumbil med många genvägar tagna. Utan Kinesiska ägare hade man säkerligen inte gått så hårt på offensiven med sportigheten och hållit sig till Volvos kända mjuka fjädrings- och ljudkomfort. Nu har man åstadkommit en stötig, halvsportig bil med både vibrations- och ljudproblem.
av Keiser
#1361298
Provkör om du är intresserad, du kan aldrig ”läsa dig till” hur du upplever bilen med avseende på tex komfort och körkänsla. Jag provkörde V90, 520 och E-klass flera gånger innan det blev köp. Komfortmässigt tycker jag V90 ligger väldigt bra till, tyst och bekväm. Hörde resonansljud precis när jag satt på mina hakka 9 vinterdäck men det försvann ganska snart.

Det klagas på alla märken, någon tyckte e-klass var så högljudd (Amg paket) att han själv tilläggsisolerade...
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1361311
Jag vore så glad om det gick att tilläggsisolera bort resonansljudet, men det går inte. Det är så konstigt att folk hela tiden återkommer till ljudnivå och hur andra biler också har hög ljudnivå - jag struntar fullständigt i vägbullret, det är resonansljudet som är problemet. En VW Polo och/eller Nissan Micra är trevligare än min V90!(mellan 60 och 125kmh) Jag vet ju hur V90 låter utan resonansljud, när jag kör över 125kmh eller lutar mig över ratten är det ju tyst, som beskrivet tidigare i tråden.
av Keiser
#1361329
Mitt inlägg var riktat till Andigo. Oklart om det är en ny eller begagnad som är av intresse men i värsta fall så köp en lagerbil där du kan provköra innan, då vet du ju. Inga av de 4 bilar jag provkörde led av resonansljud, det är alltid svårt att skaffa sig en uppfattning kring frekvensen av ett fel via forum men personligen (byggt på upplevelse hos mig själv och bekanta dock inte fakta) så funkar de flesta V90s som tänkt.
av Malmstroem
#1361333
SPA-plattformen klarar sig bra bland nybilsköparna i Sverige. I försäljningen för 2019 är V60 1:a, V90 2:a och XC60 4:a. XC90 kommer på typ 35 plats med 2853 registreringar -- men det är fortfarande den mest sålda stora SUV:en.

Jag uppfattar inte V90 eller någon annan SPA-bil som bullrig. SPA-bilarna är känsligare än äldre Volvo för vägunderlag och däck, men inte känsligare än "konkurrenterna". Jag tvivlar på att det är speciellt många som väljer att köra en Polo framför en V90 för att Polon skulle vara bekvämare...
av CaptainOats
#1361334
Det jag upplevde i min v90 cc var att hjulhusen var dåligt isolerade. Grus smattrade högt. I min merca hörs inte grusljud alls. Så jag tror mycket ljud kommer via dåligt isolerade hjulhus
av Andigo
#1361335
Så resonansljudet försvinner beroende på hur man sitter i bilen? Tycker det låter mycket märkligt.

Jag hade tänkt mig en 17-18 års modell. Som du säger, man får väl helt enkelt testa sig fram, men det låter bekymmersamt när det är ”så många” som klagar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 32
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]