Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360650
Larslars skrev: ons 22 jan 2020, 17:10 en ide kanske
eftersom du tidigare läst ut oljenivån så kanske du även kan leta upp och läsa ut hur mycket sot dpf,en innehåller?
ecm håller även koll på när senaste regenerering var, brukar ske c:a 1 gång/tank
Hej!

Lite beroende när jag läser av så mellan 8 och 14 gram.
Vad det betyder, vet jag inte.
Screenshot_20200125-151845.jpg
Screenshot_20200125-151845.jpg (70.06 KiB) Visad 676 gånger


Mvh Alex
#1360671
Cotag skrev: lör 25 jan 2020, 17:14 5 km sen den sist regenererade och så lite sot i filtret låter ju som det funkar igen.
Går bilen ok nu eller larvar den sig fortfarande med felkoder?
Hej!

Nja, missade att skriva att det nog inte stämmer riktigt.
Jag hade loss batteripolen, då jag tittade till EGR systemet igen.

Kanske nollställde den då?

Inga felkoder idag, axeln till elstyrningen på egr kärvade. Igen.
Det var nog det som gav felkod på egr senast.
#1361149
Hej,äntligen hitta jag en intressant tråd som även innehåller en del av mina bilder :)

Jag hade min v70 2016 d4 också inne för den här skiten med EGR relaterade problem ( återkallelse av volvo) jag har fått precis samma som du att sotfilter fullt och bilen går skit rentut sagt. Gjorde en regenering med vida igår utan resultat. Den fortsätter varna för fullt sotfilter...

va fan är det här, här har vi en koppling till att de kan vara deras uppdatering som ställt till problem för "sotfilter"

Ska senare i dag/veckan byta ut min egrventil till en annan som jag har liggandes för att se om de kan avhjälpa problemet.

Förresten, är det någon som har en skiss på partikelfilter och kan posta ? Vill se åt vilket håll man plockar ner det, de sitter väldigt trångt till.// Micke
#1361163
Hej!

Som vanligt hade ju verkstaden "aldrig hört om detta innan"...
Snacka om att jag inte har förtroende för någon biltillverkare alls.


Blev ändå nyfiken på varför din regenerering inte lyckades?
Min bil ordnade det själv.

Mer nyfiken ändå på att du ens kommer in i din bil med vida?
Mitt vida hittar inte bilen alls.


Hur mår din egr? Har du haft nere som jag haft?
Mitt spjäll, det elstyrda, verkar vara senaste boven.

Drar din olja också?


Ha en fin dag!
#1361188
Vad jag vet så ska VIDA fungera fint ändå, bara att den inte kan identifiera bilen (eftersom den tillverkades efter databasen gjordes).
Däremot så behöver man antagligen mata in bilens specifikationer manuellt så gott det går, modell, motor (om möjligt).
Felkodsavläsning borde fungera precis likadant, men jag har inte testat (har inte tillgång till så ny bil ;p)
#1361206
Steffe3 skrev:Vad jag vet så ska VIDA fungera fint ändå, bara att den inte kan identifiera bilen (eftersom den tillverkades efter databasen gjordes).
Däremot så behöver man antagligen mata in bilens specifikationer manuellt så gott det går, modell, motor (om möjligt).
Felkodsavläsning borde fungera precis likadant, men jag har inte testat (har inte tillgång till så ny bil ;p)

Jag får det inte att fungera, tyvärr.
Hur jag än försöker mata in.
#1361213
Intressant. Har du provat att leta upp en liknande vagn på exempelvis Blocket tillverkad tidigt -15, plockar reg-nr där och kört det i Mekonomens reservdelskatalog och där fått VIN-nummer och sen provat detta i VIDA?
#1361224
regenereringen utfördes och efter datorn var klar (ca 20 min) så hade den samma symptom "sotfilterfullt" senare på eftermiddagen så körde jag en sträcka på ca 8 mil enkelväg Grästorp-Uddevalla på manuellt läge och lät aldrig motorn komma under 2500varv
samma på hemvägn utan uppnått resultat.

Att jag kom in i min volvo beror faktiskt på att jag använder en äkta vida dice med abonnemang.

Tillfrågan på om min motor dricker olja så är svarat ja, den dricker ganska mycket olja faktiskt , Där av anledningen till att jag håller på att renovera en motor till att byta ut senare.
Jag har haft isär en heldel på motorn för att få ordning på diverse problem som vart, men inget lyckats avjälpa problemet.
EGR huset ( ventil och kylare ) har jag gjort rent i omgångar i tron på att de skulle bli bättre ang sotningen men den är bara ett elände som aldrig tycks ge sig. nu har jag ju en liggandes från min motor som jag renoverar så jag ska prova att byta ut den helt och hållet.

jag har idag vart i kontakt med volvo igen och fiskat efter info kring detta med de stora oljeförbrukningen, jag konstaterade till dom att jag har en stark misstanke om att oljeringen är en stor bov till att så mycket olja konsumeras av motorn. och konstaterade även då att detta problem kan ju inte komma som en shock för er, så vad har NI gjort när det kommer in liknande bilar med just d4204t5 med detta problemet ?
Fick då till svar att de ända vi gjort har vart att lossa toppen slipa in ventilerna och sedan tillbaka med den, antagligen med nya tätningar får man hoppas !
Detta är ju ett relativt lätt ingrepp egentligen om de är där den stora boven skulle vara ( för mig lite långsökt men vad skulle verkstaden vinna på att ljuga ?! )
Nöjde mig inte riktigt där utan ringde och sökte upp lite högre instanser och ställde frågan även där för att få lite mer svart på vitt vad den riktiga lösningen skulle vara för att få bukt med iaf 90 % av oljeförbrukningen.

Svaret var då...
Enligt volvos specar för att avhjälpa detta problemet så ska ventiler slipas in, ev insugsventiler bytas ut om nödvändigt. fördelsaktigt är även att byta kolvar och ringar för att få den nya uppdateringen som kom på 16 modellerna.

Men som ja då tänker så tror jag inte riktigt längre på att kolv/ringar är den största boven till detta utan snarare att de på något vis att problemet kan ligga i toppen och dess ventiler b.la tack vare den där jävla EGR-ventilen som dels är onödig och har haft en felaktig programvara som sotar ner hela förbannade motorn!

Min teori om att de kanske inte är kolvarna/ ringarna som är det stora problemet här är för att i dag när jag pratade med volvo så kollade han upp min bil och motorkod och fick då fram att min motor har minsann de nya kolvarna redan.. och den drar ju olja hela tiden så därför faller min tanke ganska mycket om att de skulle vara kolvarna.

Förlåt om mitt inlägg blev ganska rörigt här men ni benar nog ut de efter att ha läst igenom de två gånger =)
För er som inte hänger med så kan jag säga att jag har alltså en v70 d4 2016 som jag brukar nu och jag har även en motor på stativ som är nedplockad för renovering.
#1361235
Bara en tanke. EGR är väl en miljögrej för att få renare avgaser eller liknande? Det går inte att plocka bort hela EGR? Även mjukvarumässigt få bort den fast med några statiska värden som indikerar att den finns där med godkända värden när besiktningen kollar avgasvärden med datorn?

För i nuläget känns det ju som att EGR gör mer skada än nytta för miljön också med tanke på oljeförbrukning. Jag menar, det kan ju knappast vara miljövänligt med en oljeförbrukning närmare 1L/1000km :-D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 20
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]