NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#1361034
Om jag inte minns fel så går handbromsen även på oket och den armen brukar kärva. Kolven kan gå lätt men mekanismen till handbromsen kärvar.
av pavan
#1361191
Tack då vart jag lite klokare. Anledningen att jag frågade är att jag på det högra oket, (som inte har påståtts vara fel på) försökte trycka ned kolven med "bromskolvs verktyget" samtidigt när jag bytte skivan på den sidan, men jag fick inte ner kolven överhuvudtaget, visserligen försökte jag bara ett par gånger lite snabbt. Tog i ordentligt ett par gånger, men istället vred sig hela oket (som jag höll i med andra handen) när jag vred på verktyget, var lite orolig för slangen (som satt kvar på oket) så jag avbröt.
Vet inte hur lätt kolven ska kunna pressas/vridas ner?

Okej, så det kan möjligtvis räcka att komma emellan gummit och kolven, vet dock inte om det kommer ned på djupet om kolven bara är någon centimeter från sitt nedersta läge?

Hur långt upp ska kolven gå som max då? Min stack som sagt upp ca, 1.5 cm ovanför "kanten". Är detta kanske rent av max utåt läge? Får testa att trycka ned bromspedalen och se hur mycket den rör sig utåt, om den nu gör det?
av Andreas12
#1361459
Har du en arm på oket till handbromsen?
Då går det inte bara o pressa in.
Nr 1 kolla att armén är i nollläge.
Detta gör du genom att dra i armen med tex polygriptång.
Sen behöver du verktyg som pressar o snurrar kolven samtidigt.
Använder skruvtving o pressar lite samtidigt vrider jag kolven med polygriptång.
Det funkar bra men akta damasken så den inte skadas.
Det ska gå utan någon större ansträngning att få in kolven annars är något fel.
Tror maxläget utåt på kolven är ca 5 cm iallafall.
Hade den gått ut så långt att den ej går tillbaka hade det läck vätska .
Köp en verkstadshandbok så underlättar det mycket för dig.
av VallaWivan
#1361943
Bromskolvarna på bakbromsen skall skruvas in eftersom den självjusterande handbromsen fungerar med en skruv som sitter mitt i bromsencylindern.
av pavan
#1361945
Japp den har en handbroms "arm". Med "noll läge" menar du att armen inte trycks in för hand utan är "vilande"? Jag rörde inte handbroms armen när jag försökte pressa/vrida in kolven, och handbromsen var inte åtdragen. Antar att armen inte är infälld utan är i "viloläge" när handbromsen inte är åtdragen? Eller är jag ute och cyklar?
Jag använde ett verktyg som vrider och pressar samtidigt.

Jag köpte ett helt nytt ok till andra oket bak, ett billigt tredjeparts ok, men när jag jämför med gamla oket så ser dom lite olika ut när det gäller bromsslangs kopplingen. Ska jag vara ärlig så är jag inte helt säker på var broms slangen skall kopplas in på det nya oket.
Ventilen med den svarta gummi ploppen ska väl lämnas fri, sen är det bara en rund aluminium "plugg" med sexkants nyckel. Men varför tillverkar man pluggen i aluminium istället för i plast ifall den bara sitter där tillfälligt som ett skydd tills man kopplar på broms slangen, därför är jag inte säker på att det är där broms slangen ska kopplas på heller? Några fler hål eller kopplings punkter finns inte?
Om man kollar på "manual" bladet som ingick så är det en bild med en flaska från vilken det går en slang till bromsoket, så vet inte om den pluggen i fråga bara är till för att ta ut eller hälla in bromsvätska? Bladet visar dessvärre inga detaljerade bilder, och det går heller inte att avgöra genom manual bladet exakt var bromsslangen ska sitta.

Om någon kan avgöra detta genom bilderna nedan och har lust att svara på detta så vore jag jätte tacksam.

Bild
Bild
av dieselputte
#1362005
Bromsvätska fyller du på i behållaren i motorummet. Den svarta nippeln med gummilocket är för luftning.

Mycket troligt att insexskruven skall bort och där ansluter du bromsslangen. (Har aldrig bytt till nytt ok så jag vet inte hur de ser ut med skyddslock etc. )

När det gäller trög hävarm ( i ett befintlig ok) där vajern slutar, koppla loss vajern, vrid med hjälp av en polygrip hävarmen motsatt håll som vajern kommer från. Där sitter en större fjäder i hävarmen , men den orkar inte alltid dra tillbaka hävarmen till viloläget. Smuts och rost i hävarmens axel i kombination med svag fjäder är i regel orsaken till att parkeringsbromsen börjar strula.

Ta tag med polygripen och vrid tills det tar stopp i viloläget. Orkar inte fjädern dra tillbaka hävarmen så kan man göra rent mellan hävarmen och oket, blås rent, ta ett tunnt snöre och dra fram och tillbaka i mellanrummet. Smörj med silikon sprej och vrid med en polygrip armen fram och tillbaka tills den förhoppningsvis går lättare. Man kan få vrida länge och spreja mer. När den går lätt kan man avsluta med lite sprejfett typ silikon , eller lithium. Håll koll på kolven så den inte trycks ut vid motionering av hävarmen, lägg en träbit i stället för belägg så kolven inte kan åka ut. Använd därefter verktyget för att pressa och samtiddigt vrida in kolven i oket.

(Att spänna vajern vid spaken löser i regel inga problem, min V50 är 14 år, har aldrig behövt spänna vajern, bara gjort rent och smörjt runt hävarmen vår/höst vid hjulbyten har räckt bra för mig)
av pavan
#1362993
Japp bromsslangen skulle kopplas där sexkants skruven satt.
Då har man bytt det vänstra bakre oket, det jag dock märkte efter bytet är att bromspedalen tar längre ner än vad den gjorde förut, alltså att den inte bromsar förrän man har tryckt ned pedalen längre ner än vad som krävdes tidigare, detta gäller på första broms pedals nedtryckningen, om jag trycker på broms pedalen igen direkt efter första trycket så tar den mycket tidigare. Väntar man sedan 5-10 sekunder innan man bromsar igen så går den ned långt igen första nedtryckningen. Har inte märkt att det läcker runt det nya oket heller?
Jag pumpade upp trycket efter jag bytt oket, trycket kändes dock relativt normalt direkt efter ok bytet? Bromsvätska nivån i behållaren är vid övre strecket. Vad kan detta bero på att bromspedalen tar längre ner nu efter bromsoks bytet, kan det vara något med trycket?

Jag lyckades också dra ena sexkants skruven rund på gamla bromsoks hållaren, så den får jag inte loss från bilen nu, kunde därför inte byta bromsskivan bak på vänstra sidan, antar att man måste svetsa fast något direkt på skruven för att få loss den, eller borra ut skruven och gänga om....suck?

Handbroms armen på högra oket rör på sig, men givetvis inte lika lätt som på det nya oket.
Misstänker dock att bromskraft fördelningen fortfarande har för stor skillnad mellan högra och vänstra bak, i och med att vänstra sidan har nytt ok och nya bromsklossar medans högra sidan har gamla oket kvar?
Problemet är att jag inte kan mäta bromskraften själv som dom gör på besiktningen, så jag har ingen aning om vad den ligger på nu efter bytet, antar att det inte finns några enklare billiga test apparater för detta?
av pavan
#1362998
vjohnj skrev: tor 06 feb 2020, 12:40 Har du luftat systemet efter byte?
Nej det har jag faktiskt inte gjort, är det något man alltid gör efter ok byte / som är nödvändigt efter ok byte?
Kan det vara luft i bromssystemet kanske då?

Följde instruktioner som jag läst online och kollat på videos, vad jag minns så nämndes det inget om luftning av bromsarna efter att dom bytt oket, det som nämndes var att man skulle pumpa upp trycket genom att trycka ner bromspedalen några gånger efter bytet?
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]