Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1361178
joel80 skrev:Däremot kan man där man har svårigheter med trängsel och framkomlighet försöka styra folk till att inte ta bilen. (Att en halv miljon människor spenderar en timme sittande i köer varje dag är troligen inte så försvarbart samhällsekonomiskt... )
Det där argumentet hör man ofta och jag kan garantera att INGEN sitter i de köer vi har runt Stockholm för att det är najs att ta bilen istället för tunnelbanan. Man sitter i bilen för att det inte finns några realistiska alternativ. Och det är inte ett realistiskt alternativ om det tar mer än dubbelt så lång tid att åka kollektivt istället för bil. I mitt fall skulle det ta 4ggr!) så lång tid att åka kollektivt och då har vi inte ens börjat fundera vad som händer de gånger jag behöver åka iväg även under arbetstiden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361180
Just nu är det så billigt att köra att det klart motiverar att vi kör elbilar ekonomiskt trots att elbilar idag är dyrare i inköp. Så kommer det inte vara framöver, och man kommer kanske få en km-skatt, men i och med att inköpspriset på elbilar går ner så snabbt så kommer det ändå vara billigare (än diesel/bensinbil).

Det kommer inte bli förbud att köra bil.
Storstäder måste dock minska trafiken just för att det är ohållbart att allt står stilla så ofta, och där kan vi prata kostnader, både för företag och samhället.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361192
Lövet skrev:
joel80 skrev:Däremot kan man där man har svårigheter med trängsel och framkomlighet försöka styra folk till att inte ta bilen. (Att en halv miljon människor spenderar en timme sittande i köer varje dag är troligen inte så försvarbart samhällsekonomiskt... )
Det där argumentet hör man ofta och jag kan garantera att INGEN sitter i de köer vi har runt Stockholm för att det är najs att ta bilen istället för tunnelbanan. Man sitter i bilen för att det inte finns några realistiska alternativ. Och det är inte ett realistiskt alternativ om det tar mer än dubbelt så lång tid att åka kollektivt istället för bil. I mitt fall skulle det ta 4ggr!) så lång tid att åka kollektivt och då har vi inte ens börjat fundera vad som händer de gånger jag behöver åka iväg även under arbetstiden.
Håller med. Förbud löser inte saker utan man måste bli erbjuden bättre alternativ. Därför borde man kanske t.ex satsat dom hundratals miljarder förbifart Stockholm kostar på att ge alternativ till bilen istället för att göra det attraktivare. Om nu målet är få folk att "välja" andra alternativ.
av Lövet
#1361193
joel80 skrev:Håller med. Förbud löser inte saker utan man måste bli erbjuden bättre alternativ. Därför borde man kanske t.ex satsat dom hundratals miljarder förbifart Stockholm kostar på att ge alternativ till bilen istället för att göra det attraktivare. Om nu målet är få folk att "välja" andra alternativ.
Målet har aldrig varit att erbjuda alternativ utan bara att säkerställa skatteintäkter. Det är det som känns så oerhört ruttet och falskt i den offentliga argumentationen. Jag skulle aldrig "välja" att ta bilen om det fanns ett ens i närheten av realistiskt alternativ. Det är ju mycket bekvämare att låta nån annan köra. Då kan man ju göra nåt annat med tiden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361196

Lövet skrev:
joel80 skrev:Håller med. Förbud löser inte saker utan man måste bli erbjuden bättre alternativ. Därför borde man kanske t.ex satsat dom hundratals miljarder förbifart Stockholm kostar på att ge alternativ till bilen istället för att göra det attraktivare. Om nu målet är få folk att "välja" andra alternativ.
Målet har aldrig varit att erbjuda alternativ utan bara att säkerställa skatteintäkter. Det är det som känns så oerhört ruttet och falskt i den offentliga argumentationen. Jag skulle aldrig "välja" att ta bilen om det fanns ett ens i närheten av realistiskt alternativ. Det är ju mycket bekvämare att låta nån annan köra. Då kan man ju göra nåt annat med tiden.
Målet inom Stockholm stad är att få fler att använda alternativa färdsätt. Cykel eller kollektivtrafik. Sen misslyckas man med det på vissa sätt tycker jag.. T.ex just med tanke på det du skriver, att det för många av oss inte finns snabba smidiga alternativ.

https://start.stockholm/om-stockholms-s ... komlighet/

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1361205
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 17:45
Lövet skrev:
joel80 skrev:Håller med. Förbud löser inte saker utan man måste bli erbjuden bättre alternativ. Därför borde man kanske t.ex satsat dom hundratals miljarder förbifart Stockholm kostar på att ge alternativ till bilen istället för att göra det attraktivare. Om nu målet är få folk att "välja" andra alternativ.
Målet har aldrig varit att erbjuda alternativ utan bara att säkerställa skatteintäkter. Det är det som känns så oerhört ruttet och falskt i den offentliga argumentationen. Jag skulle aldrig "välja" att ta bilen om det fanns ett ens i närheten av realistiskt alternativ. Det är ju mycket bekvämare att låta nån annan köra. Då kan man ju göra nåt annat med tiden.
Målet inom Stockholm stad är att få fler att använda alternativa färdsätt. Cykel eller kollektivtrafik. Sen misslyckas man med det på vissa sätt tycker jag.. T.ex just med tanke på det du skriver, att det för många av oss inte finns snabba smidiga alternativ.

https://start.stockholm/om-stockholms-s ... komlighet/
Om det nu är så underbart och hälsosamt att cyckla, varför åker du och dina kollegor Ioniq Electric,Kia E-niro , Nissan E-nv200 istället för att ta cykeln?

Det är så himla lätt att tycka att alla andra än jag själv ska minsann cykla men det funkar inte alltid. Det ska släpas saker och ungar, det ska handlas, alla har inte fysiken, har du slitit ut dig i vården så är det ingen höjdare att cyckla hem i vinterhalkan. Du har väl själv flyttat ut från Stockholm för att det är billigare att köra långt i bil varje dag än att bo i ett dyrare boende i Stockholm där det är nära till kollektivtrafik.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1361208
joel80 skrev:Håller inte med. Vi har (extra hög) skatt på fossila bränslen för att de är skadliga och skapar sekundära kostnader för samhället. Man försöker styra val av t.ex drivmedel och andra saker med skatter för att få folk att "välja rätt". Eller som på cigaretter, för att få folk att röka mindre/inte börja röka.
Äh. Om man verkligen ville bli av med den skadliga användadet av fossila bränslen skulle man ju kunna sätta skatten till 100kr/liter. Det skulle ta någon vecka innan biltransporterna avstannar helt. Naturligtvis sätter man skattenivåer efter vad vi kan tänkas betala.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1361209
När det gäller det här senaste förslaget är det orimligt ur ett integritetsperspektiv. En skatt måste gå att överklaga. Om jag säger att jag inte alls har kört den sträckan den aktuella dagen vid dom tiderna kommer staten bli tvungen att plocka fram bevis för att så har skett.
Staten kommer behöva föra ganska noggrann körjournal för oss allihop. Helt orimligt.
Tänk sen vilka möjligheter det kommer finnas att fuska. Dosan kvar i garaget. Polisen kommer ju inte ha en chans att övervaka det där. Om det ens är polisens uppgift. Stora rassior längs vägarna? Om man lindar in dosan i folie?
Skrivbordsprodukt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361227

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 28 jan 2020, 17:45
Lövet skrev:Målet har aldrig varit att erbjuda alternativ utan bara att säkerställa skatteintäkter. Det är det som känns så oerhört ruttet och falskt i den offentliga argumentationen. Jag skulle aldrig "välja" att ta bilen om det fanns ett ens i närheten av realistiskt alternativ. Det är ju mycket bekvämare att låta nån annan köra. Då kan man ju göra nåt annat med tiden.
Målet inom Stockholm stad är att få fler att använda alternativa färdsätt. Cykel eller kollektivtrafik. Sen misslyckas man med det på vissa sätt tycker jag.. T.ex just med tanke på det du skriver, att det för många av oss inte finns snabba smidiga alternativ.

https://start.stockholm/om-stockholms-s ... komlighet/
Om det nu är så underbart och hälsosamt att cyckla, varför åker du och dina kollegor Ioniq Electric,Kia E-niro , Nissan E-nv200 istället för att ta cykeln?

Det är så himla lätt att tycka att alla andra än jag själv ska minsann cykla men det funkar inte alltid. Det ska släpas saker och ungar, det ska handlas, alla har inte fysiken, har du slitit ut dig i vården så är det ingen höjdare att cyckla hem i vinterhalkan. Du har väl själv flyttat ut från Stockholm för att det är billigare att köra långt i bil varje dag än att bo i ett dyrare boende i Stockholm där det är nära till kollektivtrafik.
Nu blir jag irriterad på dig! Sluta lägga ord i min mun jag inte sagt! Har jag sagt nått om att jag tycker alla ska cykla? Jag länkade till vad Stockholm Stad har som mål.

Sen får du väl läsa vad jag skriver. För mig och för många med mig finns det i nuläget inga bra alternativ. Jag har dessutom ofta bilen full med utrustning som skulle vara omöjlig att ta kollektivt.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1361228
Fjonsson skrev:När det gäller det här senaste förslaget är det orimligt ur ett integritetsperspektiv. En skatt måste gå att överklaga. Om jag säger att jag inte alls har kört den sträckan den aktuella dagen vid dom tiderna kommer staten bli tvungen att plocka fram bevis för att så har skett.
Staten kommer behöva föra ganska noggrann körjournal för oss allihop. Helt orimligt.
Tänk sen vilka möjligheter det kommer finnas att fuska. Dosan kvar i garaget. Polisen kommer ju inte ha en chans att övervaka det där. Om det ens är polisens uppgift. Stora rassior längs vägarna? Om man lindar in dosan i folie?
Skrivbordsprodukt.
Förstår inte heller riktigt hur man skulle lösa det där på ett vettigt sätt. Och ett sätt som då både inte är för integritetskränkande och samtidigt inte ska gå att fuska med.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]