NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Grey
#1361117
Har en Volvo V50 1,8F har inte haft problem med motorn på den tidigare men efter att jag byte däck på bilen så startar inte bilen längre.
Bilen har stått olåst i ett garage under natten och när jag startade bilen så gick den igång med dog direkt efter, nu kirrar den på startmotorn men vägra gå igång.

Har provat annan nyckel, har även provat att låsa och låsa upp bilen, ska gå igenom säkringarna snart.
Är de nån som har råkat ut för detta eller har några tips?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1361118
Flyttat den en mycket kort sträcka igår? Prova att gasa när du startar först i alla fall
Användarvisningsbild
av Grey
#1361119
Har provat att gasa när jag försöker starta, funka ej den bara kirrar. Bilen hade gått en stund igår då funka den
Användarvisningsbild
av Grey
#1361120
Ska tillägga att det är inga felkoder på bilen samt att motorlampanslocknar
Användarvisningsbild
av Grey
#1361146
Liten kort uppdatering ifall nån annan råkar ut för detta, så tydligen får databoxen ibland spel ifall man tankar etanol även om man blandar ut den, detta kan få boxen att tro att den kör på etanol fast det är bensin i tanken, lösningen är att nolla boxen eller att försöka hålla in gasen och försöka köra ett par gånger på startmotorn, efter att nollat boxarna och sen köra ett par ggr på start så gick den igång men spotta tjock rök nån stund för att sen gå tillbaka till normalt.
Användarvisningsbild
av Grey
#1361157
Bilen hade kört på bensin i 1 vecka och hade kört med etanol 50/50 veckan innan men det blev nått skumt med boxen efter en vecka då den inte kunde adaptera, men va bara att nolla boxen sen prova ett par ggr. Blir att enbart köra bensin hädanefter.
av vjohnj
#1361164
Nolla box? Genom Vida? CEM ECM eller bara nolla genom koppla bort batteri en stund
Användarvisningsbild
av Grey
#1361177
Nolla med att plocka bort strömmen, men körde dock en rensning med autocom med.
av JallooZ
#1361201
99% av dom som får problem vid bränslebyten är dom som kör 50/50 och sen byter gradvis. Byt bränsle när tanken är tom. Kör adapteringen. Klart. Har aldrig haft några problem med adaptering under alla år jag ägt min 1.8f, dock är jag noga när jag gör det. Står väldigt utförligt i instruktionsboken hur man ska göra.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]