Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1357514
Börja med att utesluta att det är vid anslutningarna av slangarna (mot torpeden och mot värmepaketet). Har du ingen AC/ECC så sitter det en värmekranen ungefär framför kopplingspedalen som det är ganska vanligt att det läcker vatten från. På modeller med AC/ECC sitter kranen i motorrummet.
av Hassevolvo
#1358032
lennarte skrev: tis 07 jan 2020, 09:23 Börja med att utesluta att det är vid anslutningarna av slangarna (mot torpeden och mot värmepaketet). Har du ingen AC/ECC så sitter det en värmekranen ungefär framför kopplingspedalen som det är ganska vanligt att det läcker vatten från. På modeller med AC/ECC sitter kranen i motorrummet.
Har gjort det. Kranen gick sönder för något vecka sedan. Den är redan åtgärdad. Har ac men den är trasig och bortkopplad.
av volvorullar
#1358116
Hassevolvo skrev: mån 06 jan 2020, 21:04
VolvoNisse skrev: sön 28 jun 2015, 19:39 Det var en hel del av instrumentpanelen att demontera, bara ratten, tändningslåset, kombinationsinstrumentet och reglagen till vänster om ratten som kunde lämnas orört.

Det var inte lätt att byta värmepaketet.

Nu är alla skruvar på plats som håller ihop delarna, har just nu bara kvar att montera sidopaneler och mittkonsol med tillbehör.

Gäller att få ihop allt utan att det blir över skruvar eller något annat, sen får man väl se om allt fungerar som det ska.

Så här såg det ut när det var demonterat:

Montering.jpg
Tjena. Har samma problem. Läcker till och med vatten in i bilen.
Vart ifrån bör jag starta demonteringen? Uppskattar all hjälp jag kan få.
läckande värmekran?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1361110
AC, ACC, ECC är "barn av samma slag". AC är ju bara en enklare variant (man får "ställa in" det själv). ACC är en äldre automatisk variant och ECC är en nyare elektronisk variant. Värme och fläktsystemen skiljer på om det finns kylelement (förångare) i den eller inte, det är en annan värmeväxlare då. Och värmekranen, men den sitter ju på ett annat ställe
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1406538
Lite sent svar men jag såg det inte förrän nu.

Töm kylsystemet så nivån hamnar under värmepaketet.
Ta loss handskfacket, sedan hela mittkonsolen och lossa luftkanalen till mittre utblåset och koppla loss samtliga luftslangar.
Värmepaketet byts utan att ta ur hela klimatanläggningen, sitter en lucka som skruvas loss och värmeväxlaren dras ut.
Även vaccumslangar och elkontakter behöver lossas.

Trångt och svårt att komma åt alla skruvar, speciellt på klimatanläggningen med AC/ECC.
av Ulf965
#1406548
Här finns en fin guide, den är för 740 men det är nästan samma för 940.
Det blir enklare att ta bort instrumentbrädan.
av RoDa53
#1526475
Jag har Volvo 940-98 med ECC.
Ni som lyckats byta värmare och fått full värme efter bytet, vilken värmare har ni monterat? Finns många fabrikat och även mått/storlekar.
Verkar vara en djungel och många åsikter. Tacksam för svar.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]