Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1349317
pellemando skrev:Borde inte felmeddelandet loggats eller dylikt så dom kan kolla upp vad den larmade för? Tror dom missat något på verkstaden
Tycker också detta.
Även om det nu fungerar så ska det finnas loggat att ett fel har uppstått.
av AndS
#1349323
Om det finns en felkod för det som hände och loggas, det finns alltid situationer där en styrenhet/dator kan totallåsa sig i programvaran och inte skickar felkod eller kan detekteras.
I ts fall verkar det vara just det som hände och styrenheten/dator kom igång igen och fungerar nu. Kan vara fel som återkommer eller aldrig inträffar igen.
Så att det alldeles noteras felkod/loggas i dator kräver att det finns system som fortfarande fungerar på något sätt.
av Lockis
#1349331
AndS skrev:Om det finns en felkod för det som hände och loggas, det finns alltid situationer där en styrenhet/dator kan totallåsa sig i programvaran och inte skickar felkod eller kan detekteras.
I ts fall verkar det vara just det som hände och styrenheten/dator kom igång igen och fungerar nu. Kan vara fel som återkommer eller aldrig inträffar igen.
Så att det alldeles noteras felkod/loggas i dator kräver att det finns system som fortfarande fungerar på något sätt.
Fast i detta fallet bör det finnas en loggning av att det låste sig isåfall.
av pellemando
#1349364
AndS skrev: ons 20 nov 2019, 17:06 Om det finns en felkod för det som hände och loggas, det finns alltid situationer där en styrenhet/dator kan totallåsa sig i programvaran och inte skickar felkod eller kan detekteras.
I ts fall verkar det vara just det som hände och styrenheten/dator kom igång igen och fungerar nu. Kan vara fel som återkommer eller aldrig inträffar igen.
Så att det alldeles noteras felkod/loggas i dator kräver att det finns system som fortfarande fungerar på något sätt.
En logg loggas helatiden, som det kraschar eller ej kvittar. Tex så här:
Starta x
X startad
- om det funkade
Hade nu inte x startat hade det inte loggat, och man kan se ett fel i kedjan.
Nu var detta ett sjukt förenklat exempel.

Så om det loggade borde det synas onormaliteter i loggen anser jag.
av least
#1349537
Bilarna loggar inte normala lyckade händelser, endast felkoder "sätts".
Och dessa felkoder sätts endast i de fall som felsymptomen matchar ett förutbestämt mönster.

Ifall man är intresserad av loggning under själva reparationen/felsökningen så kan VIDA logga realtidsdata, men då loggas detta utanför bilens egna system.
av Hellas
#1360035
Den här tråden kanske har dött men jag har haft problem med att kompressorn har fått in kondens och frusit. Det genererar ett felmeddelande i bilen att fjädringen måste servas men om kompressorn tinar upp så hoppar systemet igång och felmeddelandet kommer då inte tillbaka förrän nästa gång det händer. Dessvärre så måste kompressorn bytas ut enligt Volvo om det händer. För att få fart på fjädringen så värm kompressorn som sitter bakom vänster bakdäck med en kupefläkt och kolla om 40 A säkringen som sitter på höger sida i bakluckan gått. Någon på detta forum som förstår varför det inträffar?
av barcusmrandt
#1360463
Vet du vad i kompressorn som fyser? Jag misstänker också frost på nåt sätt, men jag kan klart höra att kompressorn kör. Nästan som om det blir tätt nånstans, eller som att nån form av ventil fryser i öppet läge så att luften bara pressas ut och inte in i själva systemet.
Användarvisningsbild
av Bullmark
#1361169
Hur mkt kan det tänkas kosta att byta bälgar resp kompressor om den dagen kommer? Har kört 2st BMW en bit över 20k mil utan tillstymmelse till problem, antagligen är det det mest troliga scenariot, men kan ju vara bra att vara mentalt förberedd...

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]