Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1361123
Jag vill ha bättre internet till bilmodemet till ett vettigt pris. Telia Sense kostar 99kr/mån och man får 20GB som gäller i hela EU.
MEN tyvärr kan de på Telia inte svara hur det egentligen fungerar. Telia bjuder på någon hårdvara som egentligen kostar 1500 och sedan får man massa funktioner via en app. Det kan vara ngt till lite äldre bilar som inte har alla dessa funktioner som dagens S90/V90 har. Jag får ingen konkret förklaring hos Telia iaf.
Jag kan kanske strunta i den hårdvaran och bara köra in kortet direkt i bilmodemet?
Man binder sig i 12 månader men 99kr för 20 gig låter bra.

Någon som har Telia Sense i sin bil?

https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... teliasense
av Lockis
#1361129
Just Telia Sense är en liten "puck" man sätter i ODB uttaget. Det ger i sin tur viss funktion via en app.
Det ger en också möjlighet att ansluta via wifi från bilen då pucken fungerar som wifi sändare.

Är du bara ute efter internet i Bilen och har inbyggd simkorts hållare hade jag kört på @2019V90 tips istället :-)
av beachman
#1361131
Nä, precis som @lockis skriver är Telia Sense en ODB-puck, blir bara krångligt med internetdelning från pucken till bilen. Och vad får du för mottagning från pucken!? Antagligen betydligt sämre än bilens antenn.

Har du bilmodem ska du köpa ett datasim/surfanslutning istället, kostar 69:-/mån om du redan har telia.
av pumpnasare
#1361158
Jag har Telias Bredband och mobilabonnemang, då får jag ett simkort gratis med 20G/ mån. som sitter i bilen. Potten bygger på upp till 100G. Funkar klockrent, har testat Telenor och Tele2 som inte funkar bra i norra delarna av Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av epostaren
#1361171
20 gb som kan användas i 6 månader, sedan blir det dyrare. Om man även köper en annan vara på CDON, så blir det gratis i 6 månader istället.
av JonnyRocker
#1361216
Jag har använt Telia Sense i två S90 sedan 2017. Det har kostat mig 99 kr/mån hela tiden. För mig har det fungerat problemfritt - bra mottagning, bra fart och löser alla mina behov (data till CarPlay, uppdatera kartor och appar i Sensus samt trafikinfo till Sensus navigation). Jag delar ut WiFi från ODB-modulen och administrerar detta i Sense-appen på min iPhone. Appen uppdateras löpande och funkar bra. SIM-kortet sitter inbyggt i ODB-modulen och kan inte tas ut eller t.ex. flyttas över till bilens modem. Jag är helnöjd.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
#1361248
pumpnasare skrev: tis 28 jan 2020, 15:02 Jag har Telias Bredband och mobilabonnemang, då får jag ett simkort gratis med 20G/ mån. som sitter i bilen. Potten bygger på upp till 100G. Funkar klockrent, har testat Telenor och Tele2 som inte funkar bra i norra delarna av Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det jag får höra av Telia att jag måste köpa typ abonnemang med 30gig som kostar 469kr/mån pkus 79 för extra sim och då tycker jag är för mkt.

Mobilt bredband 99kr/mån för 10gig hade passat MEN funkar inte utanför Sverige. Jag bilar genom EU och vill ha fri roaming i EU vilket bör alla ha 2020.

Just nu har jag Comviq som är bättre än Telenor men kan klydda ibland.

Det är bilmodemet som gäller hos mig.

Vilket ska man välja?
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]