Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoVolvoBM
#1361133
Hej

Är det någon som är duktig på bromsar. Olika modeller osv. Jag behöver nya ok och skivor, jag har hittat rätt bromsok men är lite osäker på skivorna beroende av att jag inte är 100% säker på att det är rätt skivor som sitter på min vagn.

Dels är skivorna rostiga men mäter ca 287 mm i diam. På insidan i oket har skivan slitit lite, alltså väldigt lite spel mellan skiva och ok. Det finns ju skivor som är 280 mm också, kanske är de jag ska ha?

Tacksam för svar.

MVH Fredrik
av VolvoVolvoBM
#1361144
Ja det är enkolvsok med 1 slang. Och de skivor som sitter på är 287 mm, med det kan ju vara felmonterat från tidigare ägare. På bromsservon under huven står det Bendix men jag har för mig att det ändå kan variera vilka ok och skivor som det ska vara.

Tack för svar
MVH Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1361168
Jag har 287 mm skivor (Bendix 2 kolvsok) på min 745 GLT 16V (en bromsslang, ABS). På andra Volvo satt 262 mm fram till -91. Från -92 sitter 280 mm skivor. Bromsarna är så mycket större på "min" bil så 14" fälgar passar inte fram. 940 har både 280 och 287 mm skivor. Vet inte vad för ok det sitter då, men de kanske skiljer på en kolvs ok (280 mm skivor) och två kolvs ok (287 mm skivor)
Kom 15" fälgar som standard -92 kanske? 15" fälgar har funnits som tillbehör sedan -84 (standard på 760 från -82). Men från -92 passar inte 14" längre.
Bakaxel Volvo 74 88”

Men hur blir de om ja skulle köpa mig en vanl[…]

Hej! Gammal tråd, men intressant att veta h[…]

PBM fel

Jag får kolla det imorgon. Så jorden g[…]

Nya eller gamla V60

@NotAnotherSheep , Båda var vanliga skinnst[…]