- mån 27 jan 2020, 08:51
#1360912
Bakgrund:
• Volvo V70N, 2,4T, AWD, 2002, 200 hk
• Motorkod: B5244T3
• Bilen är medkörd 30 000 mil
• Toppen har blivit bytt år 2017 (28 200 mil) enligt serviceboken. Det framgår inte varför. Kamrem och tändstift bytt samtidigt.
• Motoroljan bytt i oktober 2019.
• Kylsystemet är luftat flera gånger den senaste månaden p.g.a. misstanke om luftfickor i kylsystemet.
Symptom:
• Kylarvätskan minskar utan tecken på yttre läckage. Ca två liter på fyra månader. Bilen körs åtminstone 40 km per dag.
• Trycket i kylsystemet stannar kvar över natten. Kylarslangarna är hårda på morgonen.
• När jag öppnar expansionskärlets lock på morgonen (kall motor) pyser det ut luft och så stiger kylvätskenivån i expansionskärlet någon centimeter.
• Vid länge körsträckor kan värmen i kupén emellanåt fluktuera. Mitt i allt blåser det kall luft. Värmen kommer tillbaka senare. Detta med AC:n inställd på automatläge.
• Temperaturmätaren hålls stadigt på mitten - alltså normal arbetstemperatur både på tomgång och under körning.
• Kylarfläkten verkar fungera normalt.
• Bilen har inte överhettats under den tid jag haft den (sedan oktober 2019). Ingen aning om historien innan dess.
• Inga tecken på kylarvätska i oljan/oljestickan eller under oljepåfyllningslocket.
• Inga tecken på olja i kylarvätskan.
• Bilen går ibland 5–10 sekunder på fyra cylindrar vid första starten på morgonen. En gång har jag fått felkoden P0305 (cylinder 5 misfire detected) i samband med detta. Motorn går därefter normalt.
• Termostaten öppnar som den ska – övre kylarslangen blir varm.
• Min första tanke (innan testet för avgaser i kylarvätskan) var ett dåligt lock på expansionskärlet som inte öppnar och släpper ut överdrivet högt tryck. Har testat byta till nytt lock, men ingen förbättring.
Tester:
• Ett s.k. “block test” (cylinderläckagetest från Biltema) gav utslag för avgaser i kylsystemet. Testvätskan ändrade färg från blått till gult – vilket indikerar på koldioxid i kylsystemet.
• Kompressionsprov visade på jämn kompression mellan alla fem cylindrar:
Cylinder 1: 14,0 bar
Cylinder 2: 14,2 bar
Cylinder 3: 13,5 bar
Cylinder 4: 13,7 bar
Cylinder 5: 13,5 bar
Misstankar
• Läcka i topplockspackningen mellan kylkanal och cylinder (cylinder nr. 5 baserat på att jag en gång fick en felkod på den?).
• Spricka i blocket.
• Spricka i toppen.
Vad är era tankar kring detta?
• Volvo V70N, 2,4T, AWD, 2002, 200 hk
• Motorkod: B5244T3
• Bilen är medkörd 30 000 mil
• Toppen har blivit bytt år 2017 (28 200 mil) enligt serviceboken. Det framgår inte varför. Kamrem och tändstift bytt samtidigt.
• Motoroljan bytt i oktober 2019.
• Kylsystemet är luftat flera gånger den senaste månaden p.g.a. misstanke om luftfickor i kylsystemet.
Symptom:
• Kylarvätskan minskar utan tecken på yttre läckage. Ca två liter på fyra månader. Bilen körs åtminstone 40 km per dag.
• Trycket i kylsystemet stannar kvar över natten. Kylarslangarna är hårda på morgonen.
• När jag öppnar expansionskärlets lock på morgonen (kall motor) pyser det ut luft och så stiger kylvätskenivån i expansionskärlet någon centimeter.
• Vid länge körsträckor kan värmen i kupén emellanåt fluktuera. Mitt i allt blåser det kall luft. Värmen kommer tillbaka senare. Detta med AC:n inställd på automatläge.
• Temperaturmätaren hålls stadigt på mitten - alltså normal arbetstemperatur både på tomgång och under körning.
• Kylarfläkten verkar fungera normalt.
• Bilen har inte överhettats under den tid jag haft den (sedan oktober 2019). Ingen aning om historien innan dess.
• Inga tecken på kylarvätska i oljan/oljestickan eller under oljepåfyllningslocket.
• Inga tecken på olja i kylarvätskan.
• Bilen går ibland 5–10 sekunder på fyra cylindrar vid första starten på morgonen. En gång har jag fått felkoden P0305 (cylinder 5 misfire detected) i samband med detta. Motorn går därefter normalt.
• Termostaten öppnar som den ska – övre kylarslangen blir varm.
• Min första tanke (innan testet för avgaser i kylarvätskan) var ett dåligt lock på expansionskärlet som inte öppnar och släpper ut överdrivet högt tryck. Har testat byta till nytt lock, men ingen förbättring.
Tester:
• Ett s.k. “block test” (cylinderläckagetest från Biltema) gav utslag för avgaser i kylsystemet. Testvätskan ändrade färg från blått till gult – vilket indikerar på koldioxid i kylsystemet.
• Kompressionsprov visade på jämn kompression mellan alla fem cylindrar:
Cylinder 1: 14,0 bar
Cylinder 2: 14,2 bar
Cylinder 3: 13,5 bar
Cylinder 4: 13,7 bar
Cylinder 5: 13,5 bar
Misstankar
• Läcka i topplockspackningen mellan kylkanal och cylinder (cylinder nr. 5 baserat på att jag en gång fick en felkod på den?).
• Spricka i blocket.
• Spricka i toppen.
Vad är era tankar kring detta?