Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av morfarginko
#1360974
Ska man undvika det?

Någon som lyckats? Hur sköter man betalning?

Tror jag kan spara 30-40k på att göra det själv men frågan är om det är värt det med riskerna det innebär?

Bil för ca 500k jag överväger sälja om priset är det rätta.
av Lövet
#1360978
@morfarginko, Klart det går men det finns ett par viktiga saker att tänka på

- sortera ut köparna redan per mail och telefon. Känns det inte som bra folk - låt dem inte komma och kolla på bilen
- det enda betalmedel som fungerar är banköverföring. Och släpp INTE bilen innan pengarna finns på kontot, överföringar kan stoppas i efterhand!
- gör ägarbyte med appen helst. Gör du det per post så är det DU som postar det. Inte köparen. (Gå till lådan gemensamt enklast)
- skriv ordentligt köpeavtal. Slarva inte med det. Blir det krångel med ägarbyte eller likn så trumfar avtalet eventuellt krångel med ägarbytet

Det stora problemet i den prisklassen är att nästan ingen har cash utan behöver finansiera bilen med bilen som säkerhet. Det går i princip inte göra det som privatperson.

Jag har sålt 30+ bilar på Blocket och aldrig egentligen haft problem med det men jag vetisjutton om jag tycker det är värt det för att spara 8% längre. Det är inte riktigt värt krånglet exempelvis att inte veta exakt när man blir av med bilen. Blir lätt att man står med två bilar eller ingen alls under perioder.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1360990
Sålde precis min bil XC90 2016, och stod och vägde mellan blocket, kvd, bilfirma och cardrop.

Blev tillslut det senare och fick ungefär vad jag hade förväntat mig på blocket om jag ska vara ärlig och då utan något krångel.

Men absolut man kan tjäna på att göra det själv.
av Lockis
#1360996
Jag körde min XC70 till vikoperdinbil.se Fick ut vad jag hade förväntat mig av en blocket försäljning. 30k mer än lokala volvo ÅF erbjöd.
Kan vara värt att låta dem ge ett bud :-)
Sen vet jag inte hur dem hanterar bilar i +500.000:- Gissar att du antingen har en nyare bil som du vill sälja? Alternativt en entusiastbil/veteranare. Är det en av dem senare kan det vara svårt att sälja till en ÅF eller bilköpar företag och ett forum för bilen kan vara rätt ställe.
av morfarginko
#1360998
Har tagit in offerter från div ställen, bla riddermarks, hedin (cardrop återkom aldrig) mfl de köper den för 450' (Det är en xc90 t5 inscription -18 1500mil), tycker den är värd mer ... köpte den nyligen men insåg tyvärr ganska fort att det ej var en bil för mig. Är beredd att ta en smäll men kanske inte hur stor som helst.
av Solomon
#1361080
Den dummaste som jag har gjort . Köparen vill göra ägarebyte innan han betala. Vi gjorde ägarebyte men han inte kunde swisha mer än 160,000. Jag skakade fan men han ringde till nån som han känner och be henne swisha till mig 116,000. Han var ärlig.
Frågan är, måste köparen betala pengarna innan man göra ägarebyte? Om svaret är ja, vad ska man göra om säljaren försvann med bilen och pengarna då?
Jag gör alltid ägarbyte först innan jag fick pengarna men aldrig blir krånglat.
Vad ska man tänka och göra när man göra ägarbyte?
Tack för hand
av Lövet
#1361127
Solomon skrev:Den dummaste som jag har gjort . Köparen vill göra ägarebyte innan han betala. Vi gjorde ägarebyte men han inte kunde swisha mer än 160,000. Jag skakade fan men han ringde till nån som han känner och be henne swisha till mig 116,000. Han var ärlig.
Frågan är, måste köparen betala pengarna innan man göra ägarebyte? Om svaret är ja, vad ska man göra om säljaren försvann med bilen och pengarna då?
Jag gör alltid ägarbyte först innan jag fick pengarna men aldrig blir krånglat.
Vad ska man tänka och göra när man göra ägarbyte?
Tack för hand
Betalningen och Swish hänger inte ihop på något sätt. Finns inget tvång att betala för att skriva över bilen på någon. Den kan säljs för 0kr om du vill. Det är därför det är så viktigt att göra ett ordentligt avtal för då kan man backa tillbaka ägarbytet om köparen inte slutför sin betalning (krävs förstås en utredning för det). Swish funkar bara upp till 150000kr på de flesta banker och knappt det.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]