Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1350638
Ja där ser man: "Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Man kan ju fundera över vad det har med trafiksäkerhet att göra, att någon illvillig ska ha svårare att manipulera ett monterat drag när man står parkerad då kanske ...
https://www.bilprovningen.se/kundservic ... gkrok.html
av panth0n
#1350659
Jag slog en mejsel igenom mitt och borrade sedan ut resterna - har gått igenom bess. Finns inte ens lås på vissa krokar så varför skulle de kolla det? Helt värdelöst (enligt mig) att ha ett lås då man enbart ska ha kroken monterad under användning, annars riskerar den att rosta fast. Vill man trots detta ha kroken kvar får man skaffa nytt lås hos Volvo och dela dragkroken för att få ut det gamla.
av panth0n
#1350660
skaanlj skrev: tis 26 nov 2019, 17:58 From. 15 eller 16 oktober är det nu "lag" på att alla delbara drag MED låscylinder SKALL gå att låsa och låsa upp med nyckeln, oavsett hur låsfunktionen är! ( Urtagbar nyckel i både låst och olåst läge eller bara i låst läge)
Detta enligt bilprovningen IDAG.

Mvh
Konstigt, kommit igenom bess hos både Carspect och Bilprovningen med 2st bilar där ett lås var trasigt + ett saknades. Inga anmärkningar.
av frippe64
#1350896
skaanlj skrev: tis 26 nov 2019, 17:58 From. 15 eller 16 oktober är det nu "lag" på att alla delbara drag MED låscylinder SKALL gå att låsa och låsa upp med nyckeln, oavsett hur låsfunktionen är! ( Urtagbar nyckel i både låst och olåst läge eller bara i låst läge)
Detta enligt bilprovningen IDAG.

Mvh
Menar du på allvar att Bilprovningen "IDAG" gått ut med information om regeländring och att låset nu måste fungera?
Kan du i så fall länka till den informationen?
av frippe64
#1360959
skaanlj skrev: tis 26 nov 2019, 17:58 From. 15 eller 16 oktober är det nu "lag" på att alla delbara drag MED låscylinder SKALL gå att låsa och låsa upp med nyckeln, oavsett hur låsfunktionen är! ( Urtagbar nyckel i både låst och olåst läge eller bara i låst läge)
Detta enligt bilprovningen IDAG.

Mvh
Jag har nu besiktigat utan att låset på draget kontrollerades.
Så jag antar att inlägget var Fake News.
av MJJ
#1360967
Åk bort till volvo. Dom fixar bort kroken med hjälp av en skruvmejsel och en fast nyckel samt sätter dit ett nytt lås. Kostnad 345 kr.
av glock40sw
#1361096
Har besiktat mina bilar med löstagbar krok under senaste 16år utan att någon har velat kontrollera själva låset nu senaste för två veckor sedan.
Förvarar min krok i original påse och nyckel i samma påse i en liten ficka.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]