Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Eller egentligen bara kontakterna som Calix/Volvo respektive DEFA har som "revirmarkering".
Häromdagen läste jag att EU tänker pressa Apple för att "gå över" till USB typ C på laddkablar och kontakter till mobiltelefoner. Tankemässigt kanske det är bra nu när alla har enats om samma laddspänning, 5 volt (men vad är det värt när kontakterna ändå är olika?)
Hursomhelst, tror ni att EU kommer att kräva Calix/Volvo och DEFA skall ha samma typ av kontakter på motorvärmare och allt tillbehör?
DEFA är norskt och Norge är inget EU-land, men dom vill sälja i EU-länder,
USA, som tillverkar (konstruerar) mobiltelefoner och läsplattor, är inte heller något EU-land men dom siktar på EU-marknaden i sin säljambition. Och nu riskerar dom att få "böja sig" för EU.
Nu är väl marknaden för mobiltelefoner och motorvärmare inte jämförbara. Men skall man hård-dra detta så kanske det ligger nära till hands?

Ett tillägg: Jag läser på en broschyr här från DEFA. Dom har kontor och service i Norge, Sverige, Danmark, Finland-Estland-Lettland-Litauen samma kontor, Tyskland, Holland, Schweiz, Italien, Ryssland två kontor, Polen två kontor, Tjeckien, Slovakien, Turkiet och Österrike.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Laddspänningen är inte längre bara 5V, de flesta nya laddare kan lämna 9V om förbrukaren vill och går med på det för att ladda med högre effekt..

Gällande motorvärmarekablar så är marknaden försvinnande liten (i jämförelse) för att det ska vara intressant för EU att rota i..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
USB3 kan gå upp till 15V i matarspänning, om förbrukaren begär det(Nintendo Switch i dockat läge t ex). 5V är bara "basspänningen" och är mest där för att inte sabba bakåtkompatibiliteten på ett protokoll som blev etablerat för 25 år sedan.

Sen går det inte jämnföra USB(Universal Serial Bus) med en motorvärmarkabel. Ingen (vettig) människa har 13+ bilar som alla kräver olika kablar, till skillnad mot USB som används.... ptja, i det mesta. Datorer, telefoner, handkrontroller, många batteridrivna ficklampor, osv osv. *kikar på påsen innehållande 3 ton USB kablar i alla dess olika slag....* USB-A, USB-B, mini USB, micro USB, USB-C.... Och ett gäng proprietära versioner...

En motorvärmarkabel är bara en vanlig sketen skyddsjordad 1-fas kabel med specifik hane.
av Rådlös
Lucif3r: "En motorvärmarkabel är bara en vanlig sketen skyddsjordad 1-fas kabel med specifik hane."

Nu tänkte jag närmast på skarvkablar mellan olika enheter som dom här t.ex:

[img][/
kablar.JPG
Add description
kablar.JPG (11.33 KiB) Visad 817 gånger

(Lånad reklambild från Skruvat)

Men i och för sig, även anslutningskabeln mellan eluttaget på stolpen och bilen blir ju samma sak. Men allt detta "såg jag framför mig" som en fortsättning om nu EU lyckas få igenom sitt krav på Apple. Och dit har vi inte kommit ännu.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok