NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1301665
Hej,

Kopplingen har börjat hugga/tugga lite väl mycke vid start på ettans och backens växel.. Är lite jobbigt att behöva finlira med pedalerna för att minimera symtomet..
Finns det nån möjlighet att det försvinner eller kommer det bara bli värre?
Kan vara ett sammanträffande, men det började efter att motorns mjukvara uppdaterades i somras (i hopp om att lösa problemet med att den ofta tar låång tid på sig att starta när den är ljummen/varm).

V50 1,8F MY08..

Mvh.
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
#1359490
Problemet finns säkert på de högre växlarna också, men kanske inte ger sig tillkänna på samma sätt tack vare att man har högre rotationshastigheter..
För, om jag varvar en del innan jag släpper upp kopplingen till 1an så kan jag köra som vanligt folk, liksom.. Men då tror väl folk att man inte har körkort :P
#1359493
Jag är också förföljd av det där problemet, det blir värst när man startar bilen då det är kallt och fuktigt, väl varmkörd märks det knappt. Har råkat ut för det på ett par olika bilar, tror det beror på att jag är för "snäll" mot kopplingen så den poleras upp.. Om jag misshandlar kopplingen lite så blir det bättre ett tag. Bytte koppling på båda bilarna ifråga (R19 och V70-I) och då försvann huggandet helt i typ ett halvår innan det kom tillbaka.
Man kanske behöver göra en "start i brant backe" typ en gång i veckan för att hålla kopplingen i trim? :-D
#1361087
En tanke som slog mig nu helt plötsligt.. Skulle det kunna vara så klurigt att det egentligen inte är kopplingen som är defekt, utan istället bränsleinsprutning/luftreglering..?
#1392093
Eller kan det vara något motorfäste/växellådsfäste?
För ibland känns det nästan som att motorn ska hoppa ut ur bilen när man släpper upp kopplingen på ettan från stillastående eller väldigt få km/h..
Hur undersöker man fästena på egen hand..?
#1392604
Olja på kopplingen. Oljeläckage på packboxen utgående axel på motorn. När man "misshandlar" kopplingen bränner man bort lite olja och det är temporärt bättre. Men det kommer tillbaka.
#1392698
Den enda gången jag fått olja på kopplingen så försvann alla tendenser att hugga! :-)
Motorfästena får man kolla visuellt, det övre plus momentstaget mitt under motorn brukar gå lätt att se.
Sen är det vanligtvis ett fäste gömt under remskiveänden av motorn och kanske ett under växellådan.. Ficklampa plus liten spegel ger en chans att se dem :-)
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]