Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rd350
#1361046
Behöver inte vara missförstånd. Många vill inte handskas med icke kvalitetsdäck från nätet med risk för reklamationer på dålig balansering som egentligen ligger i däcket. Finns också alltid en risk (om än liten) att man skadar ett däck vid påläggningen, då får man stå för ett däck som kanske förutom kostnaden kan va besvärligt att få tag i.
#1361047
rd350 skrev: mån 27 jan 2020, 21:19 Behöver inte vara missförstånd. Många vill inte handskas med icke kvalitetsdäck från nätet med risk för reklamationer på dålig balansering som egentligen ligger i däcket. Finns också alltid en risk (om än liten) att man skadar ett däck vid påläggningen, då får man stå för ett däck som kanske förutom kostnaden kan va besvärligt att få tag i.
Det hade kanske varit ett rimligt argument om verkstäderna inte sålde kinadäck själva... Inte alla då men oroväckande många.
Användarvisningsbild
av Derank
#1361086
runt 1200sek tar de flesta här i stan för att lägga om 4st, sedan finns det mindre nogräknade som kan ta en femhunka svart.
Det är om du kommer med egna däck som sagt, köper du dom är det monterat och klart,

Själv så köper jag bara däck på nätet, men så betalar jag inget heller för omläggningen, hade aldrig betalt 1200sek, newer.
#1361090
Gav 600kr(150kr/däck dvs) när jag böt vinterdäcken(205/55R16) för ett par år sedan, "egna däck" köpta online. Det gjordes dock inte i "rushtiden" när alla och deras farmor skulle in med bilen för att skifta hjulen.
Gör man det i rushtiden så är det säkert dyrare, eftersom det är snålt om tider då.
#1361105
Det tar väl 40-45 minuter att skifta och balansera 4 däck. Sedan är det bara att räkna på vad man tycker är en rimlig timkostnad.
#1361341
rd350 skrev: mån 27 jan 2020, 20:14 Kommer man med "egna" däck o vill ha dom monterade då är detnog ett normalt pris. Köper du däcken av verkstaden brukar man räkna in monteringen i priset som då blir nått helt annat.
Kan vara helt tvärs om.

Kommer man med egna däck tar de det svart och det blir väldigt billigt.

Köper du däcken på verkstaden så vet ju skattemyndigheten att monteras så verksatden måste lägga på moms/egenavgifter/inkomstskatt osv på tiden de läggar att montera så det blir väldigt dyrt, typ 2-3 ggr så myckjet. (Nu är det juinte så enkelt att se det är inräknat i priset på kompletta däcket. )
#1361342
Derank skrev: tis 28 jan 2020, 01:25 Själv så köper jag bara däck på nätet, men så betalar jag inget heller för omläggningen, hade aldrig betalt 1200sek, newer.
Har du egna maskiner ?

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen