Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359014
Bullmark skrev:Ok, nu blev jag såklart tvungen att plocka fram Brothers In Arms CD’n och jämföra med spotify-appen samt. Bilen en V90 med B&W stereon.

CD’n är i mina öron överlägsen, ffa diskanten och ’luftigheten’ gör att det helt enkelt låter klart bättre. En skillnad som även är tydlig i motorvägsfart, förutsatt ’lyssningsvolym’ förstås. Så, bäst ljudkälla enbart med tanke på ljudupplevelsen får bli CD’n i mitt fall.

Kommer jag att börja mata i o ur CD-skivor nu? Inte en chans, även om skillnaden finns där är det inget jag saknar efter en stunds lyssning via spotify. Bäst ljudkälla ur helhetsperspektiv är (såklart) spotify.
Ja så är det. Sen att Spotify är betydligt mer användarvänligt och duger mer än väl som ljudkälla är ju en annan historia :-)
#1359026
Spotify gör allt allt så lätt och rätt. Är man missnöjd tänker man bara tillbaka på kassettband.
Smidigheten får avgöra men det minsta man kan göra är väl att ställa kvaliteten på extrem så blir det så bra det går.
Sen får man väl bäst upplevelse hemma i vardagsrummet eller ännu bättre sitt dedikerade ljudrum.
Jag har inget musiköra men är nörd med ljud hemma ändå, har plöjt ner 300k på ljud senaste året men är trots det nöjd med ljudet i V90:in.
av y97olle
#1360949
Apropå Spotify så finns det väl (åtminstone) 3 sätt att lyssna:
  • Bilens app i Sensus
  • Från telefonens app via Bluetooth
  • Från Spotify-appen via Android Auto
Android Auto-kopplingen är ju trådad från telefon till bil, så den borde väl ge bäst ljudkvalitet? (Och blåtand sämst?)
Fördelen med att använda Android Auto's Spotify är att det går att se hur lång tid det är kvar på en låt i den, det gör det väl inte i någon av de två andra?
av Lockis
#1360970
y97olle skrev:Apropå Spotify så finns det väl (åtminstone) 3 sätt att lyssna:
  • Bilens app i Sensus
  • Från telefonens app via Bluetooth
  • Från Spotify-appen via Android Auto
Android Auto-kopplingen är ju trådad från telefon till bil, så den borde väl ge bäst ljudkvalitet? (Och blåtand sämst?)
Fördelen med att använda Android Auto's Spotify är att det går att se hur lång tid det är kvar på en låt i den, det gör det väl inte i någon av de två andra?
Sensus appen och Android Auto bör vara jämnlika.
Om inte Sensus är bättre då du inte har överföring via kabel. Annars är det samma inställningar och grund kvalite på Sensus och AA appen?
Användarvisningsbild
av Bullmark
#1361085
Kan inte höra nån skillnad mellan Spotify via Sensus och Spotify via trådad Apple Carplay, och båda är klart mkt bättre än Spotify via Bluetooth. Allra bäst är dock (föga överraskande) CD-spelaren, men den går ändå bort av praktiska skäl.

Ett alternativ som kanske skulle kunna matcha CD borde vara ett lossless-format via trådad Carplay, men då hamnar man ju i att låsa upp en hel del av telefonens Gb för musik, och ändå vara begränsad till just de albumen.

Slutsatsen blir undvik bluetooth. :)
#1491966
Hej, jag vill spela upp via USB sticka ev. en USB driven extern hårddisk. Har prövat USB sticka med mp3 och flack filer och det funkar bra ljudmässigt.
Lagt all musik i roten direkt utan mappar.
Tyvärr är väl spelningsalternativen inte det bästa. Spelar helst random men det funkar så där. På ca 500 låtar återkommer vissa alltför ofta och en del låtar hörs mer sällan.
Sen kan "randomen" hänga sig när man vill skifta flera låtar snabbt. Då blir vald låt svår att få bort.
Gränssnittet på panelen är väl inget att hurra för heller. Under uppspelning med USB, sidopanelen, där det finn 2 symboler som jag antar avser just random, en med 1 X, och en med 4 XXXX på, växlande pilar, vilka fungera som dom vill, ibland o ibland inte. Kanske är gränsnittet trögt. Finns uppdateringar? Hur ser man vilken version man har?

Nån som prövat med extern hårddisk, blir det för jobbigt för elektroniken?
#1499820
Uppdatering.

Har kört ett tag nu och funktionen har stabiliserat sig, inga störningar i form av "hängningar" längre.
Tycker kvaliten på ljudet är vad som förväntas. En del äldre låtar spelades aldrig in i nån riktigt bra kvalitet vilket man bör känna till. Kan inte tro att Spotify kan fixa detta, så det får man åoxå ha i åtanke. Ursprungskällan, orginal LP eller CD inspelningarna är avgörande för ett klart och bra ljud, bas mellanregister och basen. Inte alla musikproducenter som eftersträvade det bästa ljudet.
Tänker köra på USB som i mitt tycke återger det man spelat in, via Napster, DCC++ m.fl. fria fildelare, och det funkar fint med den breda musiksmaken man har. Från 50tals rock över hela registret till dagen rapskit.
Nån dag skall jag fylla en extern hårddisk och se hur det funkar..... kanske återkommer om det.
Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]