Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
#1357913
Hej, är det någon som lyckats mäta upp ABS sensorerna och fått fram några mätvärden?

Jag har fått larm om ABS och STC. Varningslamporna lyser och ABS och antispinn är ur funktion.
När man släpper gasen blir det en kraftig motorbroms.

Felkoderna jag har är:
ECM-510F Hastighetssignal - För låg signal
ABS-0021 Hjulsensor höger fram - Felaktig signal

Under flera år har jag även vid några tillfällen per år fått: ECM-9400 = Bromspedalgivare - För hög signal
Det har gått att radera felkoden eller så har den försvunnit av sig självt men nu kommer den nästan hela tiden och ligger kvar länge.

Jag har nu försökt mäta upp ABS sensorerna i fram men fattar inte. :-(
När jag mäter med en multimeter med automatisk inställning av mätområdet visar den ca 6 Mohm.
Med st 2 andra multimetrar får jag olika värden beroende på vilket mätområde jag ställer in.
Båda multimetrarna visar ungefär samma resultat. Både vänster och höger fram.

Mätområde 2 kohm: visar 650 ohm
Mätområde 20 kohm: visar 12 kohm
Mätområde 200 kohm: visar 60 kohm
Mätområde 2 Mohm: visar 650 ohm
Mätområde 20 Mohm: visar 5,2 Mohm

Varför blir det såhär? :-/

När jag mäter µA/mA eller µV/mV och roterar hjulen får jag ingenting varken på höger eller vänster sida.
Jag får inget värde på nån av dom 3 multimetrarna.

Har båda givarna blivit dåliga samtidigt eller varför går det inte att mäta? :-/
Hastighetsmätaren fungerar som den ska.
Vänster givare ska ha art nr: 30773738 och höger: 30773740.
av Erik Å
#1357916
Johnnie skrev: ons 08 jan 2020, 23:31 ..Varför blir det såhär? :-/
Sannolikt pga att det sitter elektronik inne i givaren som beter sig mer som ett konstant spänningsfall än en resistans. Din multimeter kan inte tolka det på något vettigt sätt... Olika multimetrar använder olika testspänning och -ström (plus att de kan ändra testspänning när man byter mätområde)
Men du kan i alla fall jämföra vänster och höger sida och beter de sig ungefär likadant så tyder det på att det åtminstone inte är katastroffel eller avbrott/kortis i kablaget på den ena. Ingen garanti att den fungerar dock :P
För att få givarna ska ge pulser så ska de gissningsvis ha rätt matningsspänning från ECU:n, kanske via någon specifik resistans. Man skulle nog behöva hänga på ett oscilloscope när givarna är inkopplade och spänningssatta för att se pulserna. Svårt att komma åt någon lämplig mätpunkt gissar jag. Och så får man tänka på att de flesta oscilloscope har probarnas jordklämmor ihopkopplade med elnätets skyddsjord

Har du kollat kuggkransarna (om du har sådana), jättevanligt fel att de går av och lossnar eller tappar tänder
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av JE Jr
#1357918
Jag gissar också att kuggkransen har spruckit. Har bytt båda på min bil pga detta...

Det går att se om du hissar bilen, tar av hjulet o skruvar ur sensorn.

1. Är sensorn skavd? Om den är det så är med största sannolikhet kuggkransen trasig. Om den är skavd så palla gärna upp sensorn lite med en bricka under sensorns skruvhål så kuggkransen inte skaver sönder sensorn helt innan du hinner få det lagat.

2. Om den inte är skavd så kan den bara ha spruckit upp lite, och då kikar du ner i hålet och snurrar hjulet så ser du om det är en spricka där i nån kugge.
av Johnnie
#1358219
Erik Å skrev: ons 08 jan 2020, 23:36
Johnnie skrev: ons 08 jan 2020, 23:31 ..Varför blir det såhär? :-/
Sannolikt pga att det sitter elektronik inne i givaren som beter sig mer som ett konstant spänningsfall än en resistans. Din multimeter kan inte tolka det på något vettigt sätt... Olika multimetrar använder olika testspänning och -ström (plus att de kan ändra testspänning när man byter mätområde)
Men du kan i alla fall jämföra vänster och höger sida och beter de sig ungefär likadant så tyder det på att det åtminstone inte är katastroffel eller avbrott/kortis i kablaget på den ena. Ingen garanti att den fungerar dock :P
För att få givarna ska ge pulser så ska de gissningsvis ha rätt matningsspänning från ECU:n, kanske via någon specifik resistans. Man skulle nog behöva hänga på ett oscilloscope när givarna är inkopplade och spänningssatta för att se pulserna. Svårt att komma åt någon lämplig mätpunkt gissar jag. Och så får man tänka på att de flesta oscilloscope har probarnas jordklämmor ihopkopplade med elnätets skyddsjord

Har du kollat kuggkransarna (om du har sådana), jättevanligt fel att de går av och lossnar eller tappar tänder


Okej det låter rimligt :-) Men synd att det ska vara så, jag har ju inget oscilloskop.
Gör det något att jordklämmorna är ihopkopplade med elnätets skyddsjord?
Har glömt bort hur det där fungerar. Det ska finns någon apparat för att skilja på något sätt?
av Johnnie
#1358222
JE Jr skrev: ons 08 jan 2020, 23:50 Jag gissar också att kuggkransen har spruckit. Har bytt båda på min bil pga detta...

Det går att se om du hissar bilen, tar av hjulet o skruvar ur sensorn.

1. Är sensorn skavd? Om den är det så är med största sannolikhet kuggkransen trasig. Om den är skavd så palla gärna upp sensorn lite med en bricka under sensorns skruvhål så kuggkransen inte skaver sönder sensorn helt innan du hinner få det lagat.

2. Om den inte är skavd så kan den bara ha spruckit upp lite, och då kikar du ner i hålet och snurrar hjulet så ser du om det är en spricka där i nån kugge.

Jag har bytt kuggkransarna för några år sedan. Dom är i bra skick för jag har droppat olja på dom då och då. :-D
Det var lite damm och grus nu så jag gjorde rent och oljade på igen men det fungerar inte i alla fall.
Givarna är lite skavda pga dom gamla kuggkransarna men dom har ju funkat flera år nu sen jag bytte.
Undrar om man ska chansa på att byta höger givare eller om det kan vara något annat?
av Johnnie
#1365944
Nu har jag köpt en ny ABS sensor och bytt men det blev typ värre än innan. :-/

Jag tog ur säkring 23 någon minut för att nollställa efter bytet.
När jag startade fanns ABS service meddelande kvar och ABS lampan lös.
Antispinnlampan och motorlampan hade försvunnit.
När jag körde iväg och kom upp lite i fart slocknade ABS lampan och meddelandet försvann.
Allt såg bra ut några sekunder sedan började ABS:en skorra och höll på lite till och från av sig självt.

När man bromsar jobbar ABS:en fast den inte ska, det är sommarväglag här nu.
Bromspedalen pulserar och bilen drar snett åt vänster och bromsen tar dåligt.
Ibland blir pedalen stum och bromsen tar ännu sämre, känns som vid bogsering med avstängd motor.
Ibland tar bromsen som den ska och det känns normalt.

Meddelandet motorsystem service erfordras kom upp.
Kollade felkoder men det finns inga just nu.
Vad tror ni det kan vara för fel?
av MickeM
#1365998
Sitter ringarna rätt?
Helt in ska dom vara.

Sitter sensorerna rätt?
Dom ska vara väldigt nära ringarna.

Jag har läst om flera som misslyckats med monteringen av ABSSensor, och fått dom fel, på nått vis.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]