Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av onlyrally
#1359682
Vi har ett akustikföretag över gatan på jobbet. Brukar käka lunch med 2 akustiker dagligen. Jag berättade för dem om problemet med v90 och att Volvo inte har någon lösning på problemet. De var båda förvånade och tyckte det är dåligt av Volvo, de menade att det alltid går att hitta en lösning. En av dem var med och tog fram lösningen åt volvo när de hade liknande problem med 850. Så de vet vad de pratar om. Det känns som att Volvo sparar in på fel ställen!
av Mita
#1361076
Det är lite spännande att läsa om alla som verbalt försöker trixa runt grundproblemet dålig konstruktion bara för "min dyra bil kan inte vara dålig". Och jodå, jag tycker min V90CC är kalas på alla sätt utom ljudnivån som faktiskt är under all kritik. Att ljud upplevs subjektivt må så vare men som referens så borde ju inte telefonisystemet vara subjektiv. Endera hör folk en eller inte. Att jag inte riktigt hör dom jag pratar med kan ju visserligen bero på en lättare hörselskada men av nån anledning så påverkar hörselskadan inte i andra bilar. Nu har jag kört 1500 mil med Hakka dubben och snart ska dom väl ha blivit "Volvoanpassade". Hörrni, bilen är felkonstruerad för den överför ljudet från däcken till karossen/kupén för mycket. Den verkar tokkänslig. Normalt däckljud kan jag leva med men resonansljudet är hemskt som flera andra också vittnat om. När jag påpekade det för Bilia så körde mecken en sväng och konstaterade samma sak, "ja jo den låter mycket". Jaha vad kan ni göra åt det då undrade jag hövligt. "tja, ingenting faktiskt, dom är sådär", svarade han och tittade ner i golvet. OK... Nej nån Volvo blir det inte igen när den här rullat klart om ca ett år. Längtar till sommaren..
av Geoham
#1361134
Mita skrev: mån 27 jan 2020, 23:46 Det är lite spännande att läsa om alla som verbalt försöker trixa runt grundproblemet dålig konstruktion bara för "min dyra bil kan inte vara dålig". Och jodå, jag tycker min V90CC är kalas på alla sätt utom ljudnivån som faktiskt är under all kritik. Att ljud upplevs subjektivt må så vare men som referens så borde ju inte telefonisystemet vara subjektiv. Endera hör folk en eller inte. Att jag inte riktigt hör dom jag pratar med kan ju visserligen bero på en lättare hörselskada men av nån anledning så påverkar hörselskadan inte i andra bilar. Nu har jag kört 1500 mil med Hakka dubben och snart ska dom väl ha blivit "Volvoanpassade". Hörrni, bilen är felkonstruerad för den överför ljudet från däcken till karossen/kupén för mycket. Den verkar tokkänslig. Normalt däckljud kan jag leva med men resonansljudet är hemskt som flera andra också vittnat om. När jag påpekade det för Bilia så körde mecken en sväng och konstaterade samma sak, "ja jo den låter mycket". Jaha vad kan ni göra åt det då undrade jag hövligt. "tja, ingenting faktiskt, dom är sådär", svarade han och tittade ner i golvet. OK... Nej nån Volvo blir det inte igen när den här rullat klart om ca ett år. Längtar till sommaren..
Jag håller med. Körde svärfars xc60 classic igår , han har också hakka dubbdäck. Den var betydligt tystare än min v90 cc med hakka dubbdäck. Inget jobbigt resonansljud. Börjar längta till sommardäcken jag med. Tyvärr.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1361138
Men glöm inte att anmäla detta som ett garantiärende. Ju fler ärenden som kommer in, desto mer tryck blir det på Volvo att lösa problemet. Volvo erkänner detta som ett fel trots allt, men det finns ingen lösning i dagsläget. Felsökning och skickat ärende till volvo kostade inte mig något, Bilia skickar faktura till volvo.
Mitt problem blev tillfälligt löst av en hjort igår. Får se om bilen kommer att bli lagad. Just nu kör jag en Skoda Octavia som hyrbil, den är tyst och fin i jämförelse, trots högre vägljud och vindbrus, men inget jobbigt resonansljud.
av Andigo
#1361155
Jag var sugen på att köpa mig en S90, har de liknande fel som V90 & CC med resonansljud eller det är ett säkrare kort?

Mitt enda krav är att bilen ska vara så tyst som möjligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1361194
Skippa alla volvobilar med spa plattformen, speciellt v90 och s90, om du vill vara säker på att slippa öronbedövande resonansljud. Välj något annat märke helt enkelt.
av Andigo
#1361197
onlyrally skrev:Skippa alla volvobilar med spa plattformen, speciellt v90 och s90, om du vill vara säker på att slippa öronbedövande resonansljud. Välj något annat märke helt enkelt.
Okej. Tack. Är det resonansljud även på på framhjulsdrivna bilarna. Annars är troligen Mercedes E-klass mitt bästa alternativ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1361215
Jag är super nöjd med min V90. Finns inga vibbar alls efter hjulen balanserades med bromskraft eller liknade (kommer inte ihåg vad det heter) I den fick ett däck kasseras. Sedan dessa går den som en finmekanisk klocka.

Gogglar man på ämnet vibrationer så får man träff på alla bilmärken.

Inget störande buller nivå heller.

Dock har jag sänkt vagnen fram (stummare fjäder), dubbfriadäck och en Volvo tung textilmatta i bagageutrymmet - om det hjälper vet jag inte då bilen var helt ok innan.

Jo jag kom på jag har 17 tummare till ballong däck på vintern och 18 tum på sommarn, typ standard.

Ingen soltak heller, dvs tak som dämpar och och tyg/skinn stolar hjälper säkert till som buller dämpare.
Senast redigerad av 2 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 32

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]