Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360166
Beror ju på vilken av pumparna som har dött i så fall. Den som sitter i vänstra delen av tanken har bara till uppgift att pumpa över bränsle från vänster tankhalva till höger tankhalva. Den högra pumpen är det som förser motorn med bränsle.
#1361065
Erik Å skrev:Märkligt om två pumpar skulle lägga av samtidigt, det låter ju mer som fel i kablage eller nåt...
Ja. Ingen utav dom låter. Men idag tyckte jag höra något från bakifrån. Men det var inte ett typiskt pumpljud, utan mer ett tryckljud. Men det var ej upprepande ljud.

Kan det vara antennringen vid låset? Jag menar, om nyckel är inte godkänd så stängs väll pumpen utav?
DayDreamer skrev:Beror ju på vilken av pumparna som har dött i så fall. Den som sitter i vänstra delen av tanken har bara till uppgift att pumpa över bränsle från vänster tankhalva till höger tankhalva. Den högra pumpen är det som förser motorn med bränsle.
Du menar den som sitter bakom föraren? Eller menar du den i bagaget? Det är den i bagaget jag har problem med tror jag.

Och då måste man ta ned tanken?

Min bränsletank beter sig så här:
Om jag tankar 30 liter så visar mätaren 30 liter. Kör jag 20 mil så visar mätaren 20 liter kvar. Men de sista 10 litrarna så faller tankmätaren snabbt.
#1361069
Det kanske är antennringen trotts allt? Enligt volvoguden *pettson*.

viewtopic.php?t=37664&start=30

Jag kan starta min bil på restrycket.
Min pump startar inte.
Jag har haft tur ibland att pumpen har gått igång.

Jag har haft elektronikproblem förut att stora pilen lyser eller tracs OFF vid start.

Idag så blinkade larmlampan snabbt. Vet ej varför.
#1361124
Vet inte vart en kommer åt den vänstra pumpen ifrån men den högra måste man ner med tanken för att komma åt.
Om du tankar i 10 liter bensin å bilen startar på det så tyder det på att den vänstra pumpen inte fungerar. Bränsle mätaren kan visa att du har ca 20 liter kvar i tanken. Eftersom att det är delad tank så är jag ganska säker på att du har en bränslegivare för både vänster och högre halva.
Ett annat tecken på att vänstra pumpen inte funkar är att om du har dåligt med bensin i tanken och du svänger åt höger så vill motorn gärna dö, börjar hacka å gå konstigt. Svänger du istället åt vänster så händer ingenting alls.

Märkte själv när jag hade S70in att det är inte alltid att pumpen startar när du vrider på tändningen, men bilen starta ändå. Vet inte varför det är så men kan ha att göra med att det finns tillräckligt med bränsle tryck i systemet så den ej behöver starta vid påslag av tändning. Detta är mest märkbart efter att man har haft igång motorn en stund, stängt av den och sedan på med tändning igen :-)

Att larmlampan blinkar snabbt betyder att larmet har varit utlöst. Vet inte om den kanske även talar om att den har upptäckt ett fel :-)
#1361223
Fel på antennring, immobilizer eller chip i nyckeln stänger av strömmen till bränslepump(-ar) men det kan bara hända de första sekunderna efter start.
Har du väl fått igång bilen så ska de inte kunna fimpa strömmen till pumparna. Och byglar du i reläsockeln så borde de gå hela tiden oavsett vad immobilizern har för åsikt om din behörighet att använda bilen.. :P
#1361300
Erik Å skrev:Och byglar du i reläsockeln så borde de gå hela tiden oavsett vad immobilizern har för åsikt om din behörighet att använda bilen.. :P
Korrekt.
Nyare modeller utökade immon även med tändningsbrytning, jag kommer inte ihåg exakt när dock. Men dom äldre med bara bränsle-brytning går finfint med byglat relä och en skruvmejsel i tändningslåset :P
#1361384
Lucif3r skrev:
Erik Å skrev:Och byglar du i reläsockeln så borde de gå hela tiden oavsett vad immobilizern har för åsikt om din behörighet att använda bilen.. :P
Korrekt.
Nyare modeller utökade immon även med tändningsbrytning, jag kommer inte ihåg exakt när dock. Men dom äldre med bara bränsle-brytning går finfint med byglat relä och en skruvmejsel i tändningslåset :P
Jag har ju en 1998 modell och jag testade ta bort reläet och bygla över en tråd mellan översta och understa hålen på reläsocken. Men inget hände. Kanske ska gå ut och testa igen.

Men jag tror inte pumpen har dött. Känns ju bara konstigt. Gör ibland fungerar den.

Immoblizer?
Relä?
Antennringen?
#1361391
Här är bränslereläet. Det fungerar inte att applicera med 12 volt på det. Inget händer. Däremot så fungerar anslutningen om man manuellt vickar på spolens vippa med fingret.
Bilagor
20200129_164226.jpg
20200129_164226.jpg (708.38 KiB) Visad 331 gånger

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]