Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#1360644
Jag undrar hur man får trafikuppdateringar i Sensusnavigatorn. Jag åker dagligen till och från jobbet i Stockholm men det finns inga trafikstörningar i Sensus vilket betyder att ankomsttiden inte alls kommer stämma. I mina inställningar hittar jag att radiokanalen SR P3 är vald. Hur ändrar jag denna, det är väl SR P4 Stockholm som verkar hantera trafikstörningar i min region?
Är det något jag har missat eller klarar inte Sensus av att ta emot denna info?
#1360941
I navigationen RTI ska trafikmeddelanden visas som små färgade pilar. De läggs ut där problemet är. Olika färg betyder olika allvarlig störning.
Om ett meddelande berör din aktiva rutt visas även en gul triangel med texten TMC i kartbilden. Har du ingen aktiv rutt är det inte alltid bilen kan begripa vart du är på väg, så då kanske triangeln inte visas.

TMC sänds för hela landet, så det är rikstäckande kanaler som gäller. Helt riktigt som skrevs ovan.

Senare modeller av navigation (kom 2014 i V70, kanske tidigare i din modell), har möjlighet till RTTI (Real Time Traffic Information), som kommer via internet. Då krävs internet i bilen, via SIM-kort eller genom en telefon.
De äldre RTI (Road and Traffic Information) navigatorerna får det enbart via FM-radion.
#1361634
Sensus RTI ändrar inte beräknad ankomsttid om trafikstörningen är av enklare art (gul pil). Den måste vara mer eländig, så att den föranleder en omräkning (eller snarare förslag till omräkning). Om man låter rutten räknas om, då får man förstås en ny tid, ifall den nya rutten tar längre/kortare tid att köra.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?