Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360026
Enligt teknikerna på bilia. Ja
Men den bör väl sitta där av en anledning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1360893
Hej!

Har v60 med vea d4, 11000 mil. Tycker den börjat märkbart vina speciellt när man varvar drygt 2000/min (växel i Neutral), antar det är balansaxelpaketet. Tycker dessutom det börjar höras en del in i kupén när man kör.

Vad kostar det att byta?
När är det dags att byta balansaxelpaketet?
Något som kan ge följdskador på motorn om man väntar ”för länge”?

/Yana
#1360895
Hej,
Jag fick ett pris runt 12 500:- på min D4 för 1½ år sen på auktoriserad firma, runt där är väl priset +/- någon tusenlapp. Enbart löst balanspaket (31492533) var det någon som fick priset 4466:- på. Kolla om du har en maskinskadeförsäkring som täcker. Kan va värt att kolla eventuell "goodwill" och reklamationsrätt på volvoverkstad med.

Det är inget som normalt skulle behöva bytas eller underhållas.

Det verkar kunna bli följdskador ja, en bil i tråden har fått bytt motor efter 4 (?) balansaxelbyten och det finns en liknande historia i kommentarsfältet på ett av mina tube-klipp. Verkar ganska ovanligt dock.

Lägg gärna upp ett tubeklipp eller skriv en rad när det är konstaterat av en verkstad så taggar jag inlägget på förstasidan.
#1363549
Hade en granne med en v70 d4 -16 11k mil vea som jag än tid börjat notera vinande balansaxel, hade tänkt jag skulle påtala det för han om han själv inte märker det, hann inte..... motorn skar förra veckan😶 vea diesel nej tack.
#1363576
x74 skrev: sön 09 feb 2020, 09:23 Hade en granne med en v70 d4 -16 11k mil vea som jag än tid börjat notera vinande balansaxel, hade tänkt jag skulle påtala det för han om han själv inte märker det, hann inte..... motorn skar förra veckan😶 vea diesel nej tack.
Snacka om otur...
Hade han, såhär i efterhand, märkt något konstigt med motorn innan det hände?
#1363626
Och enl Bilia så är det ett fullt normalt vinande på dessa.
Det ska inte hända nåt kopplat till vinandet.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1363785
fjohan82 skrev: sön 09 feb 2020, 10:55
x74 skrev: sön 09 feb 2020, 09:23 Hade en granne med en v70 d4 -16 11k mil vea som jag än tid börjat notera vinande balansaxel, hade tänkt jag skulle påtala det för han om han själv inte märker det, hann inte..... motorn skar förra veckan😶 vea diesel nej tack.
Snacka om otur...
Hade han, såhär i efterhand, märkt något konstigt med motorn innan det hände?
Inte vad jag vet, men i detta fall sprack cylinder fodret så vart motorbyte för 60k, detta är ju ett konstruktionfel som kunden för betala igen igen och igen........dessa vea spisar har inge vidare livslängd.
#1363862
x74 skrev: mån 10 feb 2020, 08:02
fjohan82 skrev: sön 09 feb 2020, 10:55
x74 skrev: sön 09 feb 2020, 09:23 Hade en granne med en v70 d4 -16 11k mil vea som jag än tid börjat notera vinande balansaxel, hade tänkt jag skulle påtala det för han om han själv inte märker det, hann inte..... motorn skar förra veckan😶 vea diesel nej tack.
Snacka om otur...
Hade han, såhär i efterhand, märkt något konstigt med motorn innan det hände?
Inte vad jag vet, men i detta fall sprack cylinder fodret så vart motorbyte för 60k, detta är ju ett konstruktionfel som kunden för betala igen igen och igen........dessa vea spisar har inge vidare livslängd.
Aha, bra med maskinskadeförsäkring då så man slipper pynta allt själv.
Min med drygt 10' är fortfarande helt symptomfri.
#1363881
fjohan82 skrev:
x74 skrev: mån 10 feb 2020, 08:02
fjohan82 skrev: sön 09 feb 2020, 10:55

Snacka om otur...
Hade han, såhär i efterhand, märkt något konstigt med motorn innan det hände?
Inte vad jag vet, men i detta fall sprack cylinder fodret så vart motorbyte för 60k, detta är ju ett konstruktionfel som kunden för betala igen igen och igen........dessa vea spisar har inge vidare livslängd.
Aha, bra med maskinskadeförsäkring då så man slipper pynta allt själv.
Min med drygt 10' är fortfarande helt symptomfri.
Fast man står för 30% själv vilket blir närapå 20lapp, inget man räknar med när man köper ut nya bilar, man gör det för att just slippa stå på verkstan.........trodde jag iallafall. Tycker det är rätt allvarligt där motorer helt enkelt skär vilket blir motorbyte på nya bilar, inget man heller räknar med att behöva byta motor efter några år. Nä dessa vea motorer känns ljusår ifrån färdig utvecklade.
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 129
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]