Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raz9
#1360820
Hej! Skulle behöva lite tips på hur man tar lös den bakre torkarmen på min bil, en 2010 v70.

Har öppnat plastlocket och tagit lös muttern som sitter där, men sen kommer jag inte nå längre, sitter som berget så alla tips välkomnas :-D
av 2ägaren
#1360821
Bästa är att skruva på muttern en bit, sätta på 13hylsa, och en avdragare till torkare sen.
Senast redigerad av 1 2ägaren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1360889
En bräda som underlag mot rutan och lämpligt bräckjärn är ett alternativ till avdragare. Visst förnuft vid doseringen av våldet är lämpligt.
av Tompan60
#1360892
Hade samma problem som du. Soayade o köpte Biltemas minsta 2 närmade avdragare Löste problemet med ett klick. :-D
av yrrol3
#1384686
Istället för att göra en ny tråd så frågar jag i denna.

Det är endel volvokombis vars bakre torkare har gått för långt tillbaka och är nere ovanpå karossen istället för glaset.

Är det bara att lossa mutter och flytta upp den, eller är det troligt att splinen på axeln är kass och motorn behöver bytas?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1384687
Jag har erfarenhet av tre bilar, tror jag det är. Där har inte varit något fel på splinsen, utan efter ett tag uppstår ett glapp i mekanismen som gör att stoppläget hamnar längre ner.
Peta ut täckpluppen i mitten (finns en pigg att trycka på underifrån), lossa muttern, dra av torkararmen (som du ser ovan kan den sitta som f-n), flytta upp den "en kugge" och sätt dit igen.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1385271
Jag brukar göra så här. Tar loss armen helt och drar dit den löst med muttern och sedan drar jag runt armen så jag förstör de splines som finns, lossar den helt och tar bort de spånor som finns sätter dit armen igen löst och för högt, puttar ner den till lagom plats på rutan och spänner fast den så får den nya splines.
De brukar bli slitna i plastleden på armen av all grus och skit som lägger sig där.
av Desmodue
#1385323
Jag har för mig att det inte är splines från början utan ett mjukare material som bildar splines då man drar dit den.

Det är väl därför LeifA:s metod funkar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1385328
Ja, så är det. Men ska man dra runt dem flera gånger försvinner mer och mer material. Just i det här fallet fungerar det dessutom bra att flytta upp dem en kugge.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?