NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360451
Är batteriet okej? Jag fick massor av felkoder om antisladd, bromsfel, startspärr osv. På min 2.0D. När jag bytte batteri så försvann det problemet.

Tryckgivaren sitter på batterilådan i motorutrymmet. En avlång plastgrej med två slangar i botten. Du kan ju alltid kolla silikonslangarna under bilen men jag gissar att det är tryckgivaren. Jag bytte min tryckgivare vid ca 24k och nu vid 30k är det dags igen.

Det vandrar upp fukt och fryser sönder membranet innuti. Man kan även få felkoder för att det blir isproppar i rören upp till givaren. En fullkomkligt idiotisk konstruktion.
#1360512
@xaran, Tjena! ja jag tror det är batteriet då dem kom upp liknande meddelanden för ett tag sedan som sedan försvann efter lite körning. Vi fick nån batteriladdare för bilar som vi annars tänkte använda. Men enligt instruktionerna på den så skall man ta ut hela batteriet vilket verkar rätt så överdramatiserat?. Kan man inte bara skruva av kabeln till minusspolen och sedan ladda för att förhindra kortslutning i värsta fall?.

Ja jag fann den tillslut och vad jag läst och sett så skall det inte vara några större problem för mig att byta ut den själv. Lite oroväckande att det satt svart eltejp runt kabeln däremot vet inte om det är vanligt förekommande?. Kan ta en bild om det så önskas!.

Några Extra frågor till den som läser detta.

Angående bromsok så tänkte vi köpa in nya själv. Men efter att tittat runt lite så har jag stött på några olika modeller även efter att skrivit in reg nmr. Och undrar då vilken modell man skall ha är det den med integrerad handbroms eller den som inte verkar ha det?. Länkar 2 st som jag kollade på nedan. Antar att man inte behöver köpa till något för bromsoken utan dom sätts på som dom är och behöver inget mer för att hållas uppe?. Ni får också jättegärna ge förslag på bromsok om dom jag länkat inte håller måttet. Skall köpa för båda sidorna bak. Undrar också angående bromsbelägg bör man ha bromsbelägg med slitvarningskontakt eller utan? Eller spelar det inte roll?. Tack alla för hjälpen!

https://www.autodoc.se/kamoka/12870924 (integrerad handbroms)

https://www.autodoc.se/esen-skv/9349468 (Inte integrerad handbroms?)
#1360532
KAMOKA och ESEN SKV är olika fabrikat på ok /ok-renoverare. Oken i sig är lika. Finns filter på tillverkare/pris mm högst upp på sidan.
-Tror- inte du har någon lampa på instrumenteringen som indikerar att bromsbeläggen är slut, skulle du mot förmodan ha en sådan så ska du ha belägg med kontakt. Googla hur sådan kontakt/belägg ser ut och kryp under bilen och kolla om ingen annan här ger dig besked om bilen har sånt system eller inte.
#1360544
Jag har också en V50 2.0D 14 år gammal, jag hade tidigt problem med att bakre beläggen låg an och att de gick varma med kraftig lukt.

Lärde mig att boven är oftast den fjäder som skall dra tillbaka hävarmen som parkeringsbromsens vajer hakar i. Fjädern är för svag så hävarmen går inte hela vägen tillbaka till neutralläget när det samlas smuts/rost där.

Ta väck hjulet, fram med en polygrip kläm åt med tången och vrid hävarmen så vajern kan kopplas loss. Blås/borsta sedan rent området under hävarmen och runt dess axel, spreja sen silikon sprej (INTE 5-56!!!)och sen börjar det mödosamma jobbet met att vrida armen fram och tillbaka tills den med fjärderns hjälp lätt går tillbaka till ändläget. Det som normalt råder när parkeringsbromsen är släppt. Når inte hävarmen detta viloläge så fastnar självjusteringen i fel läge som resulterar i att belägget ligger an mot bromsskivan. Om beläggens tas bort, se då till att ersätta med en träbit så inte kolven pressas ut ur oket.

När allt går lätt brukar jag pressa/skruva in okens kolvar samt smörja kolvarnas manschett (packning) med ATE fett https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3662 jag brukar använda munstycke till vanlig silikonfogs tub, gängan passar ATE fettets tub, så kan man spritsa in fett innanför manschetten. Fettet skadar inte gummit i packningen. Fett innanför är bra skydd mot salt/fukt etc utifrån vintertid. Sen avslutar jag genom att kombinera dra i parkeringsbromsen + trampa på bromspedalen tills bromsen tar bra. Dra minst 20 ggr i bromsspaken. Smörj även området runt hävarmens baksida med silikon/lithium sprejfett

Jag har sedan jag lärde mig detta gjort rent och smörjt varje gång jag växlar sommar /vinterhjul. Har inte haft något som helst problem med mina bromsok bak sedan 10 år.

Gör samma operation på främre oken också för säkerhets skull, även om det inte finns någon självjustering där. Pressa in kolv , smörj manschetten , pumpna med pedalen tills bronsen tar bra igen.

Prova denna metod, jag tror det kan vara värt några timmar för att spara in ev byte.
#1360557
Jag kan bara rekommendera www.mekster.se. Oftast minst lika bra priser som autodoc/bildelaronline/misterauto ... Dessutom fri returrätt, svensk support som är snabba på svara, prisgaranti, vanliga svenska leveranstider också m.m..
Många ggr får man bara upp den version som passar just min/din bil av en artikel och inte ett antal olika som man får gissa vilka som passar
#1360565
mortimer skrev:Jag kan bara rekommendera www.mekster.se. Oftast minst lika bra priser som autodoc/bildelaronline/misterauto ... Dessutom fri returrätt, svensk support som är snabba på svara, prisgaranti, vanliga svenska leveranstider också m.m..
Många ggr får man bara upp den version som passar just min/din bil av en artikel och inte ett antal olika som man får gissa vilka som passar
Ärligt inte förglömda; https://www.trodo.se/ samma saker men många gånger bättre pris/lev.
#1360569
@mortimer, Ja tittade en del på mekster när jag beställde delar för service. Men det var mycket varor som inte fanns i lager och redo att skickas direkt utan mekster skulle då fått beställa varorna och sedan skicka dom till mig när dom fått dom. Vilket skulle ta något vecka.

@vjohnj, Denna sida var fantastisk!. Mycket billigare än autodoc.

Om vi nu bestämmer oss för att eventuellt inte göra rent bromsoken själva då vi inte har riktig kunskap för det trots all er hjälp. Skulle dessa delar då passa?
https://www.trodo.se/sharecart/?id=OTQy ... NjQ0NHwxfA,,

För hänger inte riktigt med angående "Bromssadelutförande" När det står 1 kolvs eller med inbyggd handbroms. Inte riktigt säker på vilken man skulle ha.
Senast redigerad av 1 stingrey, redigerad totalt 0 gånger.
#1360570
Cotag skrev:KAMOKA och ESEN SKV är olika fabrikat på ok /ok-renoverare. Oken i sig är lika. Finns filter på tillverkare/pris mm högst upp på sidan.
-Tror- inte du har någon lampa på instrumenteringen som indikerar att bromsbeläggen är slut, skulle du mot förmodan ha en sådan så ska du ha belägg med kontakt. Googla hur sådan kontakt/belägg ser ut och kryp under bilen och kolla om ingen annan här ger dig besked om bilen har sånt system eller inte.
Förlåt för min okunskap men hängde inte riktigt med på vad det menar med olika fabrikat på oken. Att dom 2 jag länkade är lika också. Så det spelar ingen roll vilket an dom man eventuellt skulle beställa? Ännu en gång förlåt för min okunskap angående ämnet!.
dieselputte skrev:Jag har också en V50 2.0D 14 år gammal, jag hade tidigt problem med att bakre beläggen låg an och att de gick varma med kraftig lukt.

Lärde mig att boven är oftast den fjäder som skall dra tillbaka hävarmen som parkeringsbromsens vajer hakar i. Fjädern är för svag så hävarmen går inte hela vägen tillbaka till neutralläget när det samlas smuts/rost där.

Ta väck hjulet, fram med en polygrip kläm åt med tången och vrid hävarmen så vajern kan kopplas loss. Blås/borsta sedan rent området under hävarmen och runt dess axel, spreja sen silikon sprej (INTE 5-56!!!)och sen börjar det mödosamma jobbet met att vrida armen fram och tillbaka tills den med fjärderns hjälp lätt går tillbaka till ändläget. Det som normalt råder när parkeringsbromsen är släppt. Når inte hävarmen detta viloläge så fastnar självjusteringen i fel läge som resulterar i att belägget ligger an mot bromsskivan. Om beläggens tas bort, se då till att ersätta med en träbit så inte kolven pressas ut ur oket.

När allt går lätt brukar jag pressa/skruva in okens kolvar samt smörja kolvarnas manschett (packning) med ATE fett https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=3662 jag brukar använda munstycke till vanlig silikonfogs tub, gängan passar ATE fettets tub, så kan man spritsa in fett innanför manschetten. Fettet skadar inte gummit i packningen. Fett innanför är bra skydd mot salt/fukt etc utifrån vintertid. Sen avslutar jag genom att kombinera dra i parkeringsbromsen + trampa på bromspedalen tills bromsen tar bra. Dra minst 20 ggr i bromsspaken. Smörj även området runt hävarmens baksida med silikon/lithium sprejfett

Jag har sedan jag lärde mig detta gjort rent och smörjt varje gång jag växlar sommar /vinterhjul. Har inte haft något som helst problem med mina bromsok bak sedan 10 år.

Gör samma operation på främre oken också för säkerhets skull, även om det inte finns någon självjustering där. Pressa in kolv , smörj manschetten , pumpna med pedalen tills bronsen tar bra igen.

Prova denna metod, jag tror det kan vara värt några timmar för att spara in ev byte.
Problemen du beskriver är exakt problemen som vi haft. Väldigt mycket värme och lukt. Vill ge det ett försök då det sparar oss rätt så mycket pengar men samtidigt så har jag inte dom bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb eller ens lyckas för den delen. Skulle något gå fel med att slangen till oket eller så går i sönder så har jag absolut ingen aning hur jag skulle gå till väga. (säger slangen till oket enbart för att mekanikern vi prata med påpeka att dom kan gå i sönder väldigt lätt om dom har rostat och inte tagit hands om) Sen också att göra eget arbete på bilen är väldigt svårt då vi är restriktterade till ett väldigt trångt flerbilsgarage med världens kortaste timer på lampa. Tror också att jag hade stoppat upp hela trafiken i garaget om jag skulle utföra detta jobbet!. Jag vill göra det men risken för misslyckande är som sagt alldeles för stor. Men din info var otroligt hjälpfull och tack för att du delade med dig av din kunskap det komma troligen komma till nytta i framtida bilar! (förhoppningsvis inte men med oturen vi har så förväntar jag mig en massa problem ändå :crying: )
#1360891
xaran skrev:Är batteriet okej? Jag fick massor av felkoder om antisladd, bromsfel, startspärr osv. På min 2.0D. När jag bytte batteri så försvann det problemet.

Tryckgivaren sitter på batterilådan i motorutrymmet. En avlång plastgrej med två slangar i botten. Du kan ju alltid kolla silikonslangarna under bilen men jag gissar att det är tryckgivaren. Jag bytte min tryckgivare vid ca 24k och nu vid 30k är det dags igen.

Det vandrar upp fukt och fryser sönder membranet innuti. Man kan även få felkoder för att det blir isproppar i rören upp till givaren. En fullkomkligt idiotisk konstruktion.
Konstigt nog hade alla meddelanden försvunnit idag när vi skulle köra en sväng. Men testade en grej och det var att öppna motorhuven vilket jag hade gjort första gången när alla meddelanden kom fram. Och när jag öppnade motorhuven så gick vindrutetorkarna igång och "abs service erfodras" kom upp igen. Inget om styrservon denna gång. Men vi fortsatte att köra och drog iväg å handla. Och när vi kom ut till bilen så hade meddelandet försvunnit. Så lite oklart vad som pågår där. Var som att jag aktiverade felen genom att öppna motorhuven.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]