Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1360663
Halloj!
Jag som har mer eller mindre bestämt mig för en V70 MY10 2,4d aut, fick en tankeställare av en kompis som jobbar med begbilar. Jag vet, det är nog som att svära i kyrkan, men kompisen sa: Kolla en Audi A6 Avant automat med tvåliters diesel från 2009 och framåt. De har rullat lite mindre än motsvarande V70 (ca 20 tmil) de har så mycket bättre kvalité, skönare vägvagnar (jag arbetspendlar 3mil enkel väg dagligen i NÖ Skåne, samt ibland lite längre sträckor, årligen ca 2,5 tmil), bättre/modernare förarplats.
Ok, men jag är ändå lite tvekande ty man hör skräckhistorier om hutlöst dyra reparationer/service gällande just A6.
Jag vet att det är ett Volvoforum, men det finns kanske några Audinördar/kännare här också som kan hjälpa mig att göra ett klokt och bra bilval. Jag kör en Seat Arona nu (en utomordentligt bra men förglömd bil) men den är för liten och har en alldeles för hård fjädring. Hade en V70 03:a tidigare, men låskistorna, avgassystem, bromsarna och strålkastarna hade jag stora problem med; därför avyttrades denna bil.
Men åter till frågan V70 2,4d MY10 eller A6 avant 2,0 tdi?
Stort tack på förhand!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1360667
Audi är absolut sköna bilar med bra väghållning. De har dock hårda stolar, vilket inte passar mig. Volvos tycker jag är skönare.
Volvo har väl generellt sett en mjukare satt fjädring än Audi.
Hade jag tittat efter en A6 hade jag letat efter en med V6-TDi-motorn. :-)
av Lövet
#1360670
2,0tdi motorn är extremt lyckad vad gäller driftssäkerhet. Däremot rostar äldre Audis tyvärr rätt ofta om de inte är väldigt välskötta. Så kolla bilen noggrant. Motorn skulle jag inte varit orolig för.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1360729
Överlag måste jag nog hålla med din kompis just runt den årstiden. Den perioden var väl en av dom lägsta för volvo och dess kvalitet, riktigt urusel i vissa områden t om.
Audi är hyffsade bilar, hårda säten som andra säger, men annars helt ok konstruktionsmässigt. Sämre än volvo var tidigare (~<07) och senare (~>14), men bättre än volvo var mellan ~07-14.

Men ska man ändå byta märke till audi så borde man nog överväga att skaffa sig en quattro, deras AWD är ju inget att fnysa åt direkt :)
Användarvisningsbild
av Nexus
#1360886
Audi har sina fel oxå så jag skulle inte vilja påstå att de håller högre kvalitet. De kör ju med sin j*vla longlife service som får igensatta slangar mm. Drar en hel del olja oxå... Är det kamkedja så brukar de kunna hoppa över och då kosta det reparera... Fast det gäller nog bara tsfi .
1 liter olja på 100 mil är ingen ovanlig på vissa motorer. Helt normalt om du frågar verkstaden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1360890
Audi är trevliga bilar också och har många gånger sneglat på de när vi ska byta bil men det blir en merca om det blir tyskt tror jag.

Hur som tittar jag ibland på länsförsäkringars maskinskaderapport, just denna är från 2017 och det finns säkert fler och där hittar man lite hur det går för olika märken generellt. För länge sedan fanns något liknande och mer utförligt på Svens Bilprovning men tyvärr inte längre.

Så hur blev det då? Jo Volvo, Audi 11-2 här. Kanske finns det fler bra rapporter där ute?

Hårda stolar skriver många och jag tycker det är lite att föredra, nu på senare tid ligger Volvo rätt nära hur jag vill ha det men lite hårdare hade de allt kunnat vara
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1360896
Nexus skrev:1 liter olja på 100 min är ingen ovanlig på vissa motorer. Helt normalt om du frågar verkstaden.
Nu antar jag att du skrev fel och menar 1l per 100 mil, och inte 1l per 1h40min :P Det senare vore ju rätt så katastrofalt, men det första går väl att leva med även om det är markant mycket mer än dom flesta andra bilar.
Undrar varför dom drar så pass mycket olja dock... Feldimensionerade kolvringar som tidiga 850 hade kanske?
av MickeM
#1361444
En polare jobbar på Mekonomenverkstad.
Citat från honom i fyllan en gång:
"Audiägare är ett knepigt släkte. Dom är så nöjda med sina bilar, som vi får laga stup i ett med allvarliga fel. Jäkla skräp. Jag tror ärligt att dom inte fattar bättre utan tror det ska vara så"

(Han var inte imponerad av Volvo heller)
Japanska bilar var "hot mot deras existens".
Användarvisningsbild
av V7003
#1377573
Halloj igen!
Törs man köpa en miljöbil (fortfarande årsm 2010 och däromkring framåt), dvs bensin/etanol? Har ni/någon erfarenhet av dessa vagnar? Hur står de dentemot dieseln? Tar man hem kostnaden iom att om man tankar etanol så sticker förbrukningen markant? Jag menar att dieslar (2,4) är ganska dyra i skatt, men man kan spara in skillnaden? Hur ser servicebehovet ut för just etanolhybriderna?
Tack för hjälpen och ha en fin helg! Mvh Laszlo
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]