Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pmlswede
#1360675
Det hela började med att jag sålde BMWn och köpte en fräsch lågmilad v70 170hk 2007. Bilen är perfekt för mig, jag åker ju mest motorcykel :) men ljudet i den där var riktigt kasst och jag ville ju lyssna på acdc, metallica och iron maiden mm. så jag beställde ett kit från BRL som funkar perfekt, mp3, blåtand, spotify mm. Skruvade i grejjerna och åkte så en vecka och kom ganska snart underfund med att högtalarna slår igenom och håller inte måttet. Kollade runt lite på vad jag skulle köpa och tänkte jag testar Biltemas kit 31-247 för 700 spänn så det är detta som jag nu redogör lite för om någon annan är inne på samma budget-lösning.
Eftersom jag inte fattar hur man får upp bilder här så lägger jag en länk istället.
http://www.per-larsson.se/v70n.xhtml
Användarvisningsbild
av Derank
#1360701
Toppen, för 700sek får man inte begära för mycket heller, men bättre än orginal blev det garanterat, fan man saknar ljudbyggartiden, MIns Pioners första CD växlare och deras Kex M900 huvudenhet, kostade typ 2,5månadslöner då.
Användarvisningsbild
av snepo
#1360836
Nästan så man blev sugen att bygga ljud igen. Har provat på flera olika märken och modeller. Som du sa Volvo var dom lättaste,att hålla på med. Säkert inte lika lätta med dagens modeller. Kul var det. Ofta använde jag dubbla slutsteg,varav ena bara för basen. Sen dubbla batterier,kondensatorer. Jag köpte ofta kablarna på Biltema,grova till ström och jord. Det är ju superbra för 700kr.
Användarvisningsbild
av 144
#1360856
Blir det så stor skillnad av att bara sätta i nya högtalare? Jag har riktigt dåligt ljud i min bil, det sitter bara en högtalare i varje dörr och de i framdörrarna hör man knappt över huvud taget. Jag var inne på att man måste skaffa de originalhögtalarna som jag antar sitter under de avlånga gallren under vindrutan om man har premiumljudpaket från fabrik.

Sitter det 6,5-tummare även i bakdörrarna?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1360858
144 skrev: sön 26 jan 2020, 20:05 Blir det så stor skillnad av att bara sätta i nya högtalare? Jag har riktigt dåligt ljud i min bil, det sitter bara en högtalare i varje dörr och de i framdörrarna hör man knappt över huvud taget. Jag var inne på att man måste skaffa de originalhögtalarna som jag antar sitter under de avlånga gallren under vindrutan om man har premiumljudpaket från fabrik.

Sitter det 6,5-tummare även i bakdörrarna?
Vid vindrutan har du bara luftutblås. Premium sound har andra dörrsidor med en extra högtalare.

Ja det är 6,5 även i bakdörrarna. Jag har funderat på att köpa ett par midbasar att trycka i där istället för befintlig papp. Redan bytt i dörrarna fram och satt in ett slutsteg för alla fyra dörrar.
Användarvisningsbild
av 144
#1360863
SBergdahl skrev:Vid vindrutan har du bara luftutblås. Premium sound har andra dörrsidor med en extra högtalare.

Ja det är 6,5 även i bakdörrarna. Jag har funderat på att köpa ett par midbasar att trycka i där istället för befintlig papp. Redan bytt i dörrarna fram och satt in ett slutsteg för alla fyra dörrar.
Jaha så "högtalargallren" är luftutblås. :-)
Men om jag köper samma kit som Per till framdörrarna och dessa till bakdörrarna borde jag få bra ljud?

Helst skulle man haft högtalare uppe på instrumentbrädan så ljudet studsar mot rutan och rakt mot en men det går ju inte att montera så i dessa bilar.
av pmlswede
#1361435
Dags för högtalarna i bakdörrarna men vad skulle jag köpa tänkte jag. Började googla runt lite och dom flesta sätter i 6,5" Gas eller något annat så jag var lite inne på det oxå först. Sen när jag kollade runt lite så tänkte jag, 2st 6x9" i bakdörrarna hade varit nice så det får det bli. Kollade runt lite och jämförde djup, db och pris såklart och hittade dom här på JULA för 800 pix, blir pefekt.
Blir fortsättning i helgen.
http://www.per-larsson.se/v70n.xhtml
av vjohnj
#1361880
Kanon. Men fråga?
Varför inte köra samma som i framdörrarna? Ok jag vet 6x9 ger mer puff. Men enklare med 6,5.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]