Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360276
Tack för ett fantastiskt forum med många bra svar! Jag har Volvo V70 årsmodell 1998 med motovärmaruttag bakom regplåten i fronten. På uttaget står det bara "Volvo", varken Defa eller något annat känt märke. Jag har försökt söka runt på forumet för att ta reda på vilken kabel jag ska köpa, men jag lyckas inte hitta något tydligt svar. Se nedan för bilder. Någon som har tips på hur jag kan gå vidare?
IMG_2293.JPG
IMG_2293.JPG (542.55 KiB) Visad 6596 gånger
IMG_2294.JPG
IMG_2294.JPG (517.4 KiB) Visad 6596 gånger
#1360291
Alla kontakter har tre stift. Det är utformningen på kontakthuset som är viktig här. Se följande bild:

[img][/
DEFA och CALIX.jpg
Add description
DEFA och CALIX.jpg (107.98 KiB) Visad 6585 gånger
img]

Den högra med röda skyddslocket är Calix och den vänstra med svarta locket är DEFA. Det går inte att sätta i fel. Det passar inte. (DEFA ser ut lite som en dödskalle ;-) )

Om du tittar i botten på ditt kontakthus och jämför dom här båda så löser du säkert frågan. Men det är så att Volvo original är detsamma som Calix. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. I alla fall under dom senaste 10 - 20 åren. Har du något hum om hur gammal motorvärmaren är?
DEFA och Calix är dom två stora på området och Volvo hänger på Calix. som leverantör.

Ett tillägg: Sprinten till gångjärnet i locket bör du trycka tillbaka. Lossnar sprinten helt så har du inget lock kvar och då kommer det vägsalt, grus och vatten i kontakten. Inte bra!
#1360765
Ursäkta sent svar, jag fick ingen notis om att svar hade kommit.
Rådlös skrev:Alla kontakter har tre stift. Det är utformningen på kontakthuset som är viktig här. Se följande bild:

[img][/
DEFA och CALIX.jpg
img]

Den högra med röda skyddslocket är Calix och den vänstra med svarta locket är DEFA. Det går inte att sätta i fel. Det passar inte. (DEFA ser ut lite som en dödskalle ;-) )

Om du tittar i botten på ditt kontakthus och jämför dom här båda så löser du säkert frågan. Men det är så att Volvo original är detsamma som Calix. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. I alla fall under dom senaste 10 - 20 åren. Har du något hum om hur gammal motorvärmaren är?
DEFA och Calix är dom två stora på området och Volvo hänger på Calix. som leverantör.

Ett tillägg: Sprinten till gångjärnet i locket bör du trycka tillbaka. Lossnar sprinten helt så har du inget lock kvar och då kommer det vägsalt, grus och vatten i kontakten. Inte bra!
Jag har ingen aning om hur gammal motorvärmaren är, finns det något fiffigt sätt att luska fram det? Tack för tipset om sprinten!
Nexus skrev:
Screenshot_20200123-131909.jpg
Fast han har den gamla stora kontakten. ;-)
Den från Jula tror jag passar. Köp en och testa 😀
Ja, precis, när jag jämfört tycker jag inte mitt kontakthus ser ut som varken Defa eller Calix. Om denna inte passar, kan jag skära till kontakten så att den passar kontakthuset? Eller är det olika avstånd mellan pinnarna?
#1360781
Ja, det är helt olika storlek på kontakterna. Den som Nexus visade är ungefär 50 mm i diameter. Dom som jag visade är högst 20 mm i diameter. Och elmateriel skall man aldrig försöka att göra om eller fixa genvägar. Det kan sluta med "ödeläggelse och undergång". Men var glad att din kabel finns till salu. Bara som jämförelse kan man påpeka att om vi andra som har "moderna" elkablar till våra DEFA eller Calix system får betala mer än dubbelt så mycket som du, om vi nu skulle behöva köpa en ny anslutningskabel.

Jag var nog lite för snabb när jag visade upp min bild på DEFA och Calix. Jag borde ju ha sett att du har ett äldre Volvointag eftersom jag själv har haft ett likadant på tidigare bilar. Vi pratar nu om bilar som jag hade för 20 -- 30 år sedan. Dom båda på min bild tillhör dagens bilar.
#1360833
Rådlös skrev:Ja, det är helt olika storlek på kontakterna. Den som Nexus visade är ungefär 50 mm i diameter. Dom som jag visade är högst 20 mm i diameter. Och elmateriel skall man aldrig försöka att göra om eller fixa genvägar. Det kan sluta med "ödeläggelse och undergång". Men var glad att din kabel finns till salu. Bara som jämförelse kan man påpeka att om vi andra som har "moderna" elkablar till våra DEFA eller Calix system får betala mer än dubbelt så mycket som du, om vi nu skulle behöva köpa en ny anslutningskabel.

Jag var nog lite för snabb när jag visade upp min bild på DEFA och Calix. Jag borde ju ha sett att du har ett äldre Volvointag eftersom jag själv har haft ett likadant på tidigare bilar. Vi pratar nu om bilar som jag hade för 20 -- 30 år sedan. Dom båda på min bild tillhör dagens bilar.
Okej! Jula säljer dock inte kabeln på internet, och den enda butik som har kvar den är Stora Bernstorp i Malmö. Jag ska ringa dit i morgon och hoppas på att de kan skicka den. Hur tusan löser man det annars?
#1360873
dieselkenneth skrev:Ser ut att vara en vanlig 16 A CEE kontakt användes tidigare till bilvärmare och är fortfarande standardkontakt till husvagn/husbil finns att köpa på alla byggvaruhus, biltema, jula
Det har du rätt i! Jag har aldrig hört att de används till motorvärmare, men det kanske är värt ett försök.
#1361371
dieselkenneth skrev:Ser ut att vara en vanlig 16 A CEE kontakt användes tidigare till bilvärmare och är fortfarande standardkontakt till husvagn/husbil finns att köpa på alla byggvaruhus, biltema, jula
Tack! Den funkade! Även om locket på kontakten inte riktigt får plats i kontakthuset, men med lite våld löste det sig. Dock så verkar det inte som att själva motorvärmaren gick igång, då tempreraturindikatorn visade på lägsta temperatur efter att den varit inkopplad i två timmar. Men kupévärmaren gick igång.
#1361377
Att kupevärmaren funkar är väl kanon, skönt med isfria rutor. Kan funka ändå motorvärmaren värmer alldrig så att det syns på tempmätaren vattnet ska ha ganska hög temp innan den reagerar, gissningsvis 50, 60 grader. Antagligen har du en blockvärmare som bara värmer block/olja o ch inte vattnet, en dålig konsttruktion jämfört med en som värmer vattnet. Är som att hålla ett kasst strykjärn mot motorblocket. Men lite nytta gör det ändå.normal effekt är ca 300 till 400 watt som ska värma upp en metallklump på över hundra kg som kan ha en temp på minus 25 grader när den startar. Kuriosa ett vanligt värmeljus avger en effekt mellan 30 till 50 watt, motorvärmaren motsvarar alltså 6 till 7 värmeljus.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]