Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1360689
Tompan60 skrev: lör 25 jan 2020, 11:31 Lägg på en bra kallavfettning på bilen. Låt verka ca 5 minuter. Lägg sedan på en naturavfettning tex. OKQ8 direkt på kallavfettning låt verka 5 minuter till. Högtryck och sen tvätta.
Använder du koncentrerad OKQ8 naturavfettning eller utspädd 1:1 eller 1:4 enligt instruktionen på dunken?

Har man inte alltför tjock saltskorpa så känns det som om OKQ8 kan göra jobbet ensam (jag vill inte sprida kallavfettning i naturen i onödan) men det behövs minst 1:1 i koncentration och sen behöver den få dra uppåt en halvtimme (man får eventuellt "blöta på" så den inte hinner torka upp). Har man fått olja eller tjära på bilen så duger bara kallavfettning men så länge det "bara" är salt och stenmjöl så finns det en chans att naturavfettningen gör jobbet.. Men det är inte alltid som det lyckas.
Synpunkter?
av Tompan60
#1360728
Erik Å. Jag kör 1:3 med naturavfettning. Funkar bra för mig. Ljusblå metalick. Men gjorde samma med min vita tjänstebil tidigare. Funkar fint.

Men är det dåligt tvättat sen tidigare kan blandning 1:1 vara bra att använda
av Erik Å
#1360756
SBergdahl skrev: sön 26 jan 2020, 09:17 Salt är ju vattenlösligt så det behövs inte kallavfettning för det.
Det kan man tycka men skorpan man får efter att ha åkt på en nysaltad väg går definitivt inte bort med vatten när den väl har torkat in..
Saxat från nätet:
""Minst 97 % av vägsaltet består av natriumklorid, NaCl (Trafikverket, 2014). De resterande tre procenten består av gips
(CaSO4), fukt och mindre än en hundradels procent av natriumferrocyanid (Na4Fe(CN)6 x 3H2O), mer känt som E535""

Är det möjligen gips som får skorpan att "härda"? Eller kanske stenmjölet och tjäran som dubbarna nöter loss från asfalten?
Att kallavfettning (som i princip är lacknafta) är såpass effektivt kanske pekar på tjäran?
av Erik Å
#1360762
Om man bara vattentvättar och sen stryker med handen över lacken så känns den som slippapper grovlek 120 :-D
Men som sagt, naturavfettning funkar hyfsat om den får dra en halvtimme
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1360859
Erik Å skrev: sön 26 jan 2020, 11:03 Om man bara vattentvättar och sen stryker med handen över lacken så känns den som slippapper grovlek 120 :-D
Men som sagt, naturavfettning funkar hyfsat om den får dra en halvtimme
Det där kvarvarande tror jag inte är just salt eftersom det släpper med kallavfettning.

Jag brukar i och för sig inte ha stora problem med det. Dels för att bilen är behandlad dels för att de ändå knappt saltar här på västkusten eftersom det sällan blir någon vinter ;-)
av berrabus
#1361253
Ok, rengöringen borde funka ganska bra med tidigare tips.

Nästa steg är ju att ta tag i tvättreporrna som finns på tak och huv (säkert på andra delar också men de syns inte så tydligt).
Vilken budgetmaskin är att föredra? Biltemas verkar vara ok men vibrerar en del.
Vilket märke på rubbing?
Behöver jag använda ngt annat mellan rubbing och vax?
Funnkar det med tex Sonax flytande hårdvax eller bör jag ha ngt annat?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1361274
Mellan rubbing och vax ska du köra med ett polermedel.
Detta polerar upp ytan efter att rubbing har tagit hand om repor etc, dvs det skapar en bra glans i lacken.

Vad man föredrar för märke på dessa tre olika medel är väldigt varierande efter tycke och smak.
Det har även en stor inverkan hur pass nedgången lacken är...

Samma sak med vax, tycke och smak men även hållbarheten på de olika medlen varierar.
Vissa lägger keramiska skydd med riktigt lång hållbarhet, andra kör med olika snabbvaxer som man bara sprayar på bilen.

Meguiars är ett märke jag upplever som lätt att jobba med, rubbingen är kanske inte jättekraftig, men helt okej produkter.
Dessa finns både att köpa på webben och hos Mekonomen.
Har lagt Gtechniqs keramiska skydd på min bil för några år sen, från tvätt till klar bil tog en vecka av semestern.
Efteråt var det helt klart värt den tiden. Skyddet var riktigt bra, men allt har ett slut, även ett keramiskt skydd kräver underhåll.
Skulle jag göra det igen? Kanske, om tiden finns...

Det finns en uppsjö av medel, maskiner och andra tillbehör på bland annat https://www.autodude.se/ och https://www.bollnasbilvard.se/
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1361280
Har inget att invända mot ovan men det kanske ska tilläggas att det finns betydligt vassare produkter än Sonax flytande vax om man vill gå det spåret. Jag är rätt nöjd med Fusso 12 month (håller dock inte så länge, men hyggligt länge). Finns ett otal andra moderna vaxer att välja på. Eller olika keramiska produkter. Själv hade jag nog hellre enbart kört med en enkel spray typ CarPro HydrO2 eller Labocosmetica Beneficia än Sonaxvaxet.
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]