Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360573
Har sökt och inte funnit skulle man väl kunna uttrycka sig. Tyvärr så är många gamla trådar som skulle kunna vara till hjälp fyllda med trasiga länkar eller bilder som raderats.

Har en 855 -96 (2.4l, 144hk) som har enormt låg tomgång, då den har en servicelampa som lyser så är ju behovet att läsa ut felkod för att kunna hitta vad som troligt är orsaken till båda. Här stötte jag på patrull då min läsare (ODB2) som jag använder inte får ut någon information från bilen.

Av vad jag kunnat läsa mig till så är detta ett problem som många haft och även hittat lösningar på, dock är dessa lösningar inte något som jag har kunnat hitta. Så min förhoppning nu är att någon har en lösning till mitt problem.

Finns det någon läsare som fungerar eller kanske en kabel och ett program i datorn som går att köpa?
#1360669
Lyser "service " eller lampan med lamdasymbol?

Stor skillnad, då service bara är en servicepåminnelse, medan lamdasymbolen betyder fel i avgasreningen.

Det finns ingen handhållen scanner som klarar Fenix motorstyrning.
Det krävs VOL-FCR.
Samt en laptop givetvis, med passande OBDkabel.
(Jag tror den heter KKL 409)

Men jag har sett att det också finns en app med Vol-fcr.
Om den funkar med en blåtandsinterface (typ en äkta ELM) är möjligt, men inte säkert!

Ang låg tomgång:
Surrar tomgångsmotorn?
Är alla slangar hela?
Hur är det ställt med fördelarlock, tändkablar och rotor?

Går den på alla 5 cyl?
#1360748
Lucif3r skrev: sön 26 jan 2020, 00:27 Fotnot: vol-fcr(+ nästan alla andra) fungerar inte till Fenix 5.2 och dess tillhörande motorkoder. Dom kräver hemmabyggd blink-diod.
Helt rätt!
Fel av mig.
#1361091
Ska försöka att få in bilen i garaget idag och ta mig en titt på vilka lampor det är som lyser, gav upp lite när jag inte kunde hitta något gällande felkoder.
Så ingen felkodsläsare som funkar på dessa om jag förstått rätt? Spännande felsökning detta kommer att bli.

Bilen tillhörde min far som gick bort för en tid sedan, bilen hade jag tänkt få fart på så dottern har något vettigt att övningsköra i och sedan ha som första bil, därav så har jag inte så mycket koll över hur det är med allt i bilen. Han hade en förkärlek till att på tidigare volvos som han hade att ställa ner tomgången på dem, varför har jag ingen aning om. Men gammal bilmek som han var hade han små ticks och hyss för sig.

Den går på alla burkar och när man kör så är allt frid och fröjd, enda är att den inte riktigt vill med på tomgången. Ska ta och kolla slangar och slitdelar, kan ju vara läge att göra en service då den stått rätt länge, körd ca 500 mil senaste 3 åren. Servad varje år dock. Tomgången varit många år innan.

Snurrigt inlägg, ledsen för det.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen