Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360646
Hej!

Cirkus V70 fortsätter med oförminskad hastighet.

Åkte till Volvo med bilen, tanken var att ställa mig i deras "akutkö".
Som tur var pratade jag med killen som gjort EGR åtgärden först.
Han menade på att inget av de fel som nu var, kommer att kännas vid av Volvo, som ett följdfel av deras "EGR fix".

Kom lite längre och fick en stund med en mekaniker som jobbar mer med motorer, inte bara "ytlig service".
All cred. till honom, för han tog sig tid.

Han åsikt i detta var att det troligen inte är lönt att ställa bilen hos dem.
Med de mil bilen har, kommer Volvo aldrig godkänna någon goodwill eller garanti, oavsett om deras uppdatering av systemet ställt till det eller inte.

Jag fick lite inofficiella tips, framför allt om "sotfilter fullt".
Om bilen fortfarande går att köra, någorlunda (som min gick) så kanske den klarar att regenerera filtret själv.
Dock startar inte bilen den processen, om motorlampan lyser, oavsett orsak.

(Han menade också att det är en risk att sätta igång en regenerering manuellt i och med att min bil drar såpass med olja.
När man kör den processen, öser bilen in bränsle för att få upp temperaturen i dpf, för att bränna ur sot.
I och med att oljeringarna troligen koksat igen på min bil (som på "alla" D4, innan mitten 2016), kan det bli så att den späder motoroljan med diesel till den grad att den börjar äta motorolja genom insuget. Då varvar bilen utan begränsning och motorn rasar. (Volvo V50 sjukan).
Då en regenerering kan ta upp till 40 minuter, så är det vanskligt.)


Med detta i tanke, släckte jag motorlampan och drog direkt ut på motorvägen.
Satt farthållaren så högt jag vågade och körde 40 minuter, av i en rondell, på igen och 40 minuter till.

Då verkar det som den regenererade.

Sotvarningen är släckt och tändes inte mer.

Motorlampan var släckt till dagen efter då den ville vara med igen.

För att inte i fortsättningen ha problem med regenereringen, som för övrigt verkar göras en gång per tank, tydligen, behövdes motorlampan åtgärdas.

Jag rev ner EGR systemet igen, tänkte att det var fullt i kylet igen.
En idé kille på Volvo hade, var att uppgraderingen skulle göra att sotet hålls stånget mer, om jag gör grundrent.

Nu var det inte stopp, utan det såg hyfsat ut, faktiskt.
IMG_9992.JPG
IMG_9992.JPG (381.33 KiB) Visad 1546 gånger


Inte alls så illa som förra gången, för ca 1167 mil sedan.

Jag gjorde ändå rent allt igen, med hetvatten och fick det fint.

Vad som däremot var trolig orsak denna gång (och kanske förra gången också) är den elstyrda delen.
IMG_9989.JPG
IMG_9989.JPG (367.75 KiB) Visad 1546 gånger


Jag lade denna gång mycket mer tid på att få den axeln att löpa lätt.
Det var inte klabbigt innanför plastkåpan som täcker, så den verkar inte läcka ur axeln.
Denna gång lät jag kåpan vara av.

Satte ihop allt (under en timme totalt, det hjälper att ha gjort det förut:-)).

Ut och testade och ingen felkod än, i alla fall.

Med plastkåpan loss kan man också putta på axeln i fråga, när bilen är igång.
Då svarar bilen ganska omgående med att putta tillbaka axeln, vilket säger att den fungerar någorlunda just nu.


Lite sådär lustigt är att en sökning på en sådan här EGR ventil ger noll träff på ex. Bildelsbasen.
Det säger mig att det är katastrof för de här ventilerna.


Läste också av DPF sotet och det ligger på 8-14g, beroende på när jag kollar.
(Som jag förstår det baseras gramuträkningen på tryck före och efter dpf, därför varierar det väl).
Screenshot_20200125-151235.jpg
Screenshot_20200125-151235.jpg (81.12 KiB) Visad 1546 gånger


Jag vet inte vad värdet säger, för jag har ingen referens.

I avläsningen står också 5.3 km sedan senaste regenerering.
Detta blir nog fel på grund av att jag haft loss batteriet.


Känner mig matt när jag tänker på denna vagn nu.

Ha en fin dag!

Mvh Alex
#1360726
@buurt,
Jag tänkte läsa av min bil och se om det fanns några referenssiffror på DPF-diff och DPF-soot i vida att posta här.
Kom inte så långt innan jag såg att det dykt upp felkoder sen sist jag kollade i somras.
P040700 EGR Sensor "B"Circuit Low
P241300 EGR System Performance
+ några andra till i bonus ... :party: :party:
Märkligt att bilen inte satt "service erfordras" eller annat meddelande.
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (28.57 KiB) Visad 1516 gånger
Efter att jag försökt radera koderna, vilket inte lyckades såklart, så kollade jag värdena i nedan foto. Siffrorna bekräftar antagligen att radering av felkoder alt. rycka spänningen på bilen nollar km-räknaren från senaste regenerering.
1.JPG
1.JPG (56.91 KiB) Visad 1516 gånger
#1360747
Cotag skrev: sön 26 jan 2020, 00:20 @buurt,
Jag tänkte läsa av min bil och se om det fanns några referenssiffror på DPF-diff och DPF-soot i vida att posta här.
Kom inte så långt innan jag såg att det dykt upp felkoder sen sist jag kollade i somras.
P040700 EGR Sensor "B"Circuit Low
P241300 EGR System Performance
+ några andra till i bonus ... :party: :party:
Märkligt att bilen inte satt "service erfordras" eller annat meddelande.

Skärmklipp.JPG

Efter att jag försökt radera koderna, vilket inte lyckades såklart, så kollade jag värdena i nedan foto. Siffrorna bekräftar antagligen att radering av felkoder alt. rycka spänningen på bilen nollar km-räknaren från senaste regenerering.
1.JPG


Tack!

Då är en sak löst, i alla fall!
Att den nollar km sedan regenerering.

Du hade ju väldigt lite sot, om man jämför med mig.
Vet inte alls vad det innebär, då jag inte hittat vad som är normalt.

Vad är din bil för modell?
Det ser ut som du läser i VIDA/Dice och då är det inte en VEA?

Ha en fin dag!
#1360780
Har för mig att det stod 8 eller 18 gram sot innan jag blev uppspelt över felkoderna och försökte radera dessa istället. Gissningsvis ska den en längre körcykel till för att värdet ska beräknas rätt.
Jag har en tidig VEA -14, vida 14d funkar väl en bit in i 15.

EGR kom ju på 70-talet, att man inte ett halvt sekel senare kommit längre med att lösa igensotningsproblem känns eländigt.
#1361203
Tillbakakoppling!
Jag gjorde rent givaren i insuget (f*n vad den såg ut) men det gick inte att radera någon av EGR-koderna ändå.
Fortsatte med att försöka motionera smörja upp armen/vriddonet som öppnar själva egr, den gick genast lättare med lite olja men koderna gick fortfarande inte att släcka.
Såg funktionen "Reset adaptions for EGR" i VIDA, körde denna funktion och därefter gick det att släcka EGR-koderna.

Jag gissar att bilens mjukvara kompenserar när ventilens ändlägen ändras pga sotuppbyggnad eller tröghet i lagring. När man sen gör rent blir styrsystemet vilset och larmar(?).
Enligt VIDA ska denna reset göras vid byte av ventil, antar att en rejäl rengöring/uppsmörjning, som du gjort, kan jämställas med en ny ventil ...
Eftersom du fick klydd med detta efter åtgärden på Volvo så bör dom väl rimligtvis kunna hjälpa dig med en reset billigt eller gratis.

Förresten så finns det även motsvarande reset för DPF ...
reset2.JPG
reset2.JPG (71.6 KiB) Visad 1394 gånger
#1361207
Hej!

Tack!

Det var mycket intressant.
Är fortfarande avundsjuk att du får in Vida i din.

Jag nollade koderna med min 120kr´s manick, i obd, det fungerar faktiskt.

Volvo hade ingen som helst tanke på att bistå mig med något alls, det gjorde de mycket klart för mig.
Jag fick ställa mig i deras akutkö, med minst en veckas väntetid, om jag ville.
Dock var det viktigt för mig att veta att allt de gjorde med bilen, oavsett, gick på timme.

Jag tog min vagn och avlägsnade mig.

En del av mig hoppas att nu när återkallandet blir mer omfattande så är det fler som får följdproblem.

En snällare del av mig hoppas inte det.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm