Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1360469
Motorvärmaren i min S60-03 orsakar nu kortslutning och proppen går.
Verkstaden ska byta den och jag undrar bara, ungefär hur lång tid ska man räkna med att det tar ??
( Den värmare som sitter i bilen nu sattes dit för knappt ett och ett halvt år sedan så det borde inte vara svårt att få loss den.) :nerd: :oops:
av kievY
#1360496
Hej, är det själva värmaren som värmer vattnet/oljan som är trasig? Förra året hade jag också problem men då var det kabeln som sitter på stötfångaren som hade spruckit och det kom in vatten som gjorde att proppen gick. Räckte att jag kopplade loss den kabeln vid grenuttaget och bytte själva kabeln.
av Anette62
#1360499
Det är jag inte säker på. Jag har kontrollerat att anslutningskabeln är OK, att kupevärmaren är OK och att elstolpen inte heller gått sönder. Och jag antar att verkstan kollar kablar och anslutningar innan dom river ur värmaren
av MickeM
#1360681
Kortslutning i värmeelementen förekommer allt, men lite märkligt med en så ny.

Eller kanske en begagnad monterades?
av lennart lundberg
#1360688
Hej!

Är det en utanpåliggande värmare som Volvo sålde och saknar kiselfett mellan värmare och block? Kan bli för varm och defekt. Fettet är till för att leda värmen vidare mot blocket samt kyla av själva värmarkroppen. Caix har en bättre och effektivare värmare (RE480) som värmde vattnet direkt (slangvärmare).

Lennart
av Anette62
#1360722
Ja MickeM det var en begagnad motorvärmare som monterades. Men verkstan har sagt att dom åtgärdar den utan att jag behöver betala någonting :-D
Senast redigerad av 1 Anette62, redigerad totalt 0 gånger.
av Anette62
#1360723
Och Lennart, jag tror det är Calix, anslutningskabeln jag har är calix och förgreningen är också calix. ( Det är delar jag köpt bredvid, verkstan hade motorvärmaren, begagnad, suttit i en annan S60.)

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]