Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360402
Jag blev inte så mycket klokare idag. Bilfirman servar bilarna hos Meca, där man ska byta EGR:en imorgon. Meca kunde inte hjälpa mig med vilka balansaxlarna som sitter i. Några EGR-återkallser kände säljaren inte till,vilket jag iofs kan förstå då man säljer alla begagagnade märken. Verkstadskillen kände dock till att någon återkallse fanns hos Volvo o deras EGR. Även tidigare ägare, bekräftade att bilen varit inne för uppdatering för "avgasreningen", men han visste inte exakt vad. Men det borde Volvo kunna svara på.
Nu är det mest balansaxel-ångesten som stör mig
#1360413
Ok, ja varken bilfirman eller Meca har kanske koll på att egr-fel ska åtgårdas av tillverkaren upp till 5 år/8000 mil (vilket jag har för mig bilen var inom?) enligt emissionsgarantin. Även efter att emissionsgarantin gått ut brukar Volvo ibland lämna en del goodwill på egr-fel eftersom det är vanligt fel.
#1360467
Nu har jag pratat med Volvo och bilen har enligt deras system inte varit inne för uppdatering av EGR enligt återkallelse R29939. Enligt tidigare ägare ska den ha varit det. Jag ringer bilfirman och dom säger att EGR är bytt idag. Jaha ja...
Frågan nu är, gäller Volvos återkallelse även om det sitter en EGR av annat märke där? Jag antar att den verkstaden inte åker till Volvo o handlar delar utan köper hos sin egen leverantör (MECA). Sen är det ju detta med balansaxlarna som verkar vara en följetong...

Säljaren tycker jag är reko men jag är på vippen att släppa denna bil nu o kolla vidare. Jag har ändå dubbdäck på cykeln :)
#1360476
Antagligen har tidigare ägaren blandat ihop det och pratar om en tidigare uppdatering eller rengöring/byte. inget konstigt i sig.
R29939 handlar om slangar till egr-kylaren och dom pillar väl egentligen inte på själva ventilen då, svaret på om återkallelsen är "förverkad" med en "piratventil" under huven kan nog bara Volvo svarar på. Min -gissning- är ja, och samma gissar jag på eventuell framtida vilja till goodwill från Volvo angående avgasreningsrelaterat/igensotning bilr dämpad ...

Är bilen servad enligt bok annars?
Kör du långt/har långa körcykler? En del av egr-problematiken på dessa maskiner är ju annars korta ICA/dagis-körningar.
Manuella bilar brukar vara "iskalla" vid inbyte medan bilhandlaren sen gärna försöker ta betalt vid försäljning ändå.
#1360488
Tack, Cotag för att du tar dig tid. :)
Mmm.., det är det jag känner oro för... Skruvande av andra aktörer brukar inte läggas på pluskontot.
Bilen är servad enligt bok och jag har endast kortkörningar 2x11/dag km på veckodagarna och 2x 60 kilometer på helgen. Då bortsett från långkörningar under semesterveckor.

Ja, manuella verkar vara en nedåtgående trend, det.
Priset ligger ok, lite högre men jag vet inte hur mycket "Ocean race" gör" i det
https://www.riddermarkbil.se/volvo/jlt957
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... 20momentum
#1360641
Det blev en 2016_V70_D3_Classic_Momentum
#1360715
UnleashFusion skrev: stort grattis, classic fick man mycket utrustningar för pengarna. :)
Tack så mycket :) Ja det rasslade in en massa utrustning. Eluppvärmd ratt är ju riktigt nice
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]