Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360108
Det finns nog bättre investeringsobjekt :P men jag har också noterat att priserna nästan fastnat på XC70 sista två åren, blocketpriserna ligger fortfarande runt 200 000kr för en 2015 och det var vad vår kostade för 2 år sen också. Iaf om man inte räknar med de 15-20% kronans värde sjunkit under samma tid. XC70n vi köpte hade sina 3 första år ganska normal värdeminskning då iaf, ca halva nypriset enligt listpriset.
#1360119
Lockis skrev:
Derank skrev:Måste ju vara nån form av rekord, har finns ju knappt en XC70 2016 över 300k, fanns 2st som gått 3k mil hoss handlare här i stan, och här uppe är XC70 dyr
Efter att ha gått igenom personens inlägg så undrar jag om det kanske inte är helt sant det han skriver. Speciellt hans inlägg i en XC90 köptråd där han ska "köpa sin första volvo" när han ska äga en XC70. Nåja, jag tror vi kan ta hans försäljningspris med en nypa salt :-)
Vad snackar du om? I XC90 tråden hade jag åkt XC70n ca ett år och ville byta upp mig. Blev aldrig så dock. Vad är det som är konstigt med det???

Tro vad du vill. Det är helt seriöst. Körde nästan 5000 mil på de knappa två åren jag ägde bilen. Köpte den för 295tkr april 18 och sålde den för 305tkr igår.
#1360208
Derank skrev:Lugn jag misstror dig inte, bara att gratulera.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Lugnt det var mest "Lockis" inlägg som jag blev illa berörd av med sådana anklagelser.
#1360599
Åter till V90. Tittar man på 2018 års modell (<7 500 mil) och sorterar på billigast på Blocket finns det rätt många D3 Business för 240 +/- 10. Automatarna verkar ligga på 260 +/- 10.
Gör man samma sökning på 2020 års modell finns det en vit manuell för 310. Den stora massan (bland de billigare) verkar ligga på 340 och uppåt, och är då Momentum (finns väl inte lägre utrustningsnivå idag...) och automat. Verkar stämma rätt bra med hänsyn till rabatter och listpriset. Listpris på en V90 D3 FWD Aut Momentum Ed är 373 tkr.

340-260 = 80 tkr för två årsmodeller. Säg att det skiljer 5 000 mil också. Det verkar väl inte orimligt? Bilias kampanjpris på en 2018 års V90 Business Manuell var 337 tkr. Och då är det väl inte metallic eller v-däck som ingår vilket vanligtvis brukar gå att få med vid beg.-köp. Kan inbytespriset idag vara nånstans runt 220-230 tkr kanske? 100 tkr, 30 %, i v-minskning under två år.

Sen kan jag hålla med om att köpa en långmilad 2017 D3/D4 med som har rätt ordinär utrustningsnivå verkar ligga förhållandevis högt. Du får i princip en lågmilad 2018 för samma peng. Men marknaden brukar fixa till det på lite sikt...
#1360600
Vilket pris som anges eller visas är en sak, vad som sedan priset blir vid privatköp, utan inbyte eller med inbyte är något helt annat. Så det som är intressant är vad man får betala.
De här jämförelser om begärda pris säger inte speciellt mycket, åtminstone inte för mig vid bilköp utan slutförhandlat pris är det som är intressant.
#1360604
specos skrev: lör 25 jan 2020, 11:03 Åter till V90. Tittar man på 2018 års modell (<7 500 mil) och sorterar på billigast på Blocket finns det rätt många D3 Business för 240 +/- 10. Automatarna verkar ligga på 260 +/- 10.
Gör man samma sökning på 2020 års modell finns det en vit manuell för 310. Den stora massan (bland de billigare) verkar ligga på 340 och uppåt, och är då Momentum (finns väl inte lägre utrustningsnivå idag...) och automat. Verkar stämma rätt bra med hänsyn till rabatter och listpriset. Listpris på en V90 D3 FWD Aut Momentum Ed är 373 tkr.

340-260 = 80 tkr för två årsmodeller. Säg att det skiljer 5 000 mil också. Det verkar väl inte orimligt? Bilias kampanjpris på en 2018 års V90 Business Manuell var 337 tkr. Och då är det väl inte metallic eller v-däck som ingår vilket vanligtvis brukar gå att få med vid beg.-köp. Kan inbytespriset idag vara nånstans runt 220-230 tkr kanske? 100 tkr, 30 %, i v-minskning under två år.

Sen kan jag hålla med om att köpa en långmilad 2017 D3/D4 med som har rätt ordinär utrustningsnivå verkar ligga förhållandevis högt. Du får i princip en lågmilad 2018 för samma peng. Men marknaden brukar fixa till det på lite sikt...
Jag kunde köpt en v90 d3 momentum i december 2018 för 302'. Dock utan drag och vinterdäck.
Enligt säljaren hade man problem med balanseringen i fabriken. Man bygger v60, v90, xc60 och xc90 på samma lina och det finns begränsningar för hur mycket man kan balansera. Kortfattat kan man säga att man kan stå där med en bil man var tvungen att bygga för att få ut en annan modell.
Det var en lagerbil jag blev erbjuden. Men det fanns flera färger att välja på. Så det finns v90 d3 -18 därute som man betalt 300' för....
#1360608
Fjonsson skrev:
specos skrev: lör 25 jan 2020, 11:03 Åter till V90. Tittar man på 2018 års modell (<7 500 mil) och sorterar på billigast på Blocket finns det rätt många D3 Business för 240 +/- 10. Automatarna verkar ligga på 260 +/- 10.
Gör man samma sökning på 2020 års modell finns det en vit manuell för 310. Den stora massan (bland de billigare) verkar ligga på 340 och uppåt, och är då Momentum (finns väl inte lägre utrustningsnivå idag...) och automat. Verkar stämma rätt bra med hänsyn till rabatter och listpriset. Listpris på en V90 D3 FWD Aut Momentum Ed är 373 tkr.

340-260 = 80 tkr för två årsmodeller. Säg att det skiljer 5 000 mil också. Det verkar väl inte orimligt? Bilias kampanjpris på en 2018 års V90 Business Manuell var 337 tkr. Och då är det väl inte metallic eller v-däck som ingår vilket vanligtvis brukar gå att få med vid beg.-köp. Kan inbytespriset idag vara nånstans runt 220-230 tkr kanske? 100 tkr, 30 %, i v-minskning under två år.

Sen kan jag hålla med om att köpa en långmilad 2017 D3/D4 med som har rätt ordinär utrustningsnivå verkar ligga förhållandevis högt. Du får i princip en lågmilad 2018 för samma peng. Men marknaden brukar fixa till det på lite sikt...
Jag kunde köpt en v90 d3 momentum i december 2018 för 302'. Dock utan drag och vinterdäck.
Enligt säljaren hade man problem med balanseringen i fabriken. Man bygger v60, v90, xc60 och xc90 på samma lina och det finns begränsningar för hur mycket man kan balansera. Kortfattat kan man säga att man kan stå där med en bil man var tvungen att bygga för att få ut en annan modell.
Det var en lagerbil jag blev erbjuden. Men det fanns flera färger att välja på. Så det finns v90 d3 -18 därute som man betalt 300' för....
December 2018 och årsmodell 2018? Och idag får du vid inbyte......250-260 (utpris 280-290 hos handlare?)? Värdeminskning på 40-50 tkr på ett år. Verkar ju också rätt rimligt. På grund av alla mer eller mindre schabloniserade rabatter på 7-10% på listpriserna blir det ju så att de som vet vad handlarna har för marginaler och får en "marknadsmässig" rabatt kan göra en hyfsad affär. Medan de som köper mer eller mindre till listpris eller någon halvdassig kampanj får en väldigt hög värdeminskning. Liksom de som köper ett eller två-årsbilar av handlare som kostar i princip 85-90% av en ny bil. Hade varit intressant att veta vad genomsnittsrabatten ligger på grundat på bruttolistan.
#1360632
Finns ens årsmodell. Bilen jag blev erbjuden var ju sannolikt byggd i december -18. Bilen jag köpte är byggd i februari 2018 och togs i trafik i april 2018. Går som "fordonsår 2018" i registret och som "-18" i köpehandlingarna.
Det där betyder ingenting för mig eftersom jag har bilar ganska länge. Ca 20år har det blivit. Köper nytt vart 10år och har två bilar.
#1360907
specos skrev: lör 25 jan 2020, 11:03 Åter till V90. Tittar man på 2018 års modell (<7 500 mil) och sorterar på billigast på Blocket finns det rätt många D3 Business för 240 +/- 10. Automatarna verkar ligga på 260 +/- 10.
Gör man samma sökning på 2020 års modell finns det en vit manuell för 310. Den stora massan (bland de billigare) verkar ligga på 340 och uppåt, och är då Momentum (finns väl inte lägre utrustningsnivå idag...) och automat. Verkar stämma rätt bra med hänsyn till rabatter och listpriset. Listpris på en V90 D3 FWD Aut Momentum Ed är 373 tkr.

340-260 = 80 tkr för två årsmodeller. Säg att det skiljer 5 000 mil också. Det verkar väl inte orimligt? Bilias kampanjpris på en 2018 års V90 Business Manuell var 337 tkr. Och då är det väl inte metallic eller v-däck som ingår vilket vanligtvis brukar gå att få med vid beg.-köp. Kan inbytespriset idag vara nånstans runt 220-230 tkr kanske? 100 tkr, 30 %, i v-minskning under två år.

Sen kan jag hålla med om att köpa en långmilad 2017 D3/D4 med som har rätt ordinär utrustningsnivå verkar ligga förhållandevis högt. Du får i princip en lågmilad 2018 för samma peng. Men marknaden brukar fixa till det på lite sikt...
Tror det är svårt att sälja en ny basutrustad manuell V90 för 340’ kr när det finns en för 310’ Det faktiska priset är nog max 320’

Tycker ändå det är rätt dyrt alltså. Även om bilen bara gått 5000-7000 mil och 3 år så händer det en hel del saker:
- Samtliga däck är slut
- Bromsbelägg slut
- Dyrare försäkring (vagnskada från Volvo slut)
- VOC kostar
- Alla garantier är slut

Bara de två första kostnaderna innebär väl 25’ kr på en Volvoverkstad.

Visst är det högre skatt på en ny, men det äts ju upp av dyrare försäkring på de äldre.

Runt 200’ kr för en manuell 2018 med 7000 mil tycker jag känns rimligt. Men marknaden håller tydligen inte med..
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]