Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
#1360579
johnnype skrev: Nu är det dokumenterat här på forumet vem som installerat motstånd och tidpunkt när det skett så det fungerar ju som bevisning i framtida rättsfall.


När det är sagt, allvarligt nog, så borde det gå att berätta hur man har felsökt utan att bli stämplad som mördare.
Väljer att tro TS har planerat att reparera sin bil, inte försämra den. (även om svärmor lånar bilen ibland ;-) )
av vjohnj
#1360587
Ok. Tänkte att systemet skickade ut full ström och inte bara mätström så airbag poppade
av vjohnj
#1360592
Eller har TS kopplat bort airbag helt ja då händer inte nått, men ligger motstånd parallellt med så borde system skicka full ström puls vid kollision eller?
Kan tillägga att jag har inte kladdat med SRS system nån gång.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1360643
vjohnj skrev:Eller har TS kopplat bort airbag helt ja då händer inte nått, men ligger motstånd parallellt med så borde system skicka full ström puls vid kollision eller?
Kan tillägga att jag har inte kladdat med SRS system nån gång.
Om krockkudden/bältessträckaren är ok, kopplar man inte in någon motstånd i tillägg till sprängämnet/tändaren, då det vill skapa felkod och tänd varningslampa.
Måste det kopplas in en motstånd för att släcka varningslampan/felkoden, ja så är inte den "krockkudden" ok , och får bytas.
Motstånden nyttas fortfarande endast till felsökning, eller vid borttagning av passager-krockkudde.

Och om man planerar att få sin passagerarkrockkudde borttagen, så rekommenderar jag att det nyttas en så kallad "NonFlame resistor" och en keramisk säkring , båda godt ingjutna i epoxy.
av Henrixsson
#1362961
Så där nu är problemet löst , efter bytt stol och även skickat iväg srs enheten till OBD tuning för rensning av spökfel och uppdatering av enheten så är problemet löst!
Eftersom dom klippt kablarna en halv centimeter ifrån kontaktstycket som har jag stiftat om dessa och använt mig av orginal kontaktstycket och sedan kopplat ihop , så var det bara gå in med Vida och nollställa felkoderna , Så nu är bilen besiktad och med en fungerande Airbag och som sagt koderna för för bältessträckare var spökfel , som ej gick att radera innan så detta försvann vid uppdatering av enheten . Så Johnnype nu behöver du inte vara orolig med din bevisning osv för nu har jag ett fullt fungerande system utan motstånd!
Skall tilläggas att i den gamla stolen så vart kabeln av och ihoptejpad så där var felet ifrån början !
Så tack alla som försökt hjälpa mig i felsökningen och vissa som vill vara "Broder duktiga!" som jag hade klarat mig utan , men som finns i alla forum som inte har något bättre för sig!
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]