Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1360114
Kollat på min nu, den är styrd med en magnetventil på inerskärmen. Din ser ut att vara vakuumstyrd (fler slangar vid kanistern). Det är samma årsmodeller, min -88B är ju en tidig -89-a så det borde inte skilja så mycker tycker man. Dock har jag en 16V motor (B234F) och jag har vakuumstyrd AC med en vakuumtank under stötfångaren fram så det kan vara det som skiljer
#1360170
Det ser ut som på min 940. Då ska den tjocka slangen från kolkanistern anslutas till en vacuumanslutning just innan gasspjället och en tunnare direkt till insuget vill jag minnas. Tror inte det är någon fara att plugga kolkanistern för det har jag gjort på min men se till att plugga ingångarna på insuget/gasspjället så den inte tar tjuvluft där.
#1360175
Ok, har prövat att plugga dem utan nåt resultat. Har nämnt under intyget när den är på utan att hittat nåt heller... rock ut lön och den höjdes i varv typ 1500rpm, gången var lite orolig också då som förut. Vet inte vad man ska kolla hädanefter.
#1360470
Ok, jag kan ha hittat nåt som är lite skumt. Testade att rycka ut kontakten till gasspjällsensorn och se om jag får en felkod. Tittade och det står 1-1-1 i uttag 2, kopplade bort tomgånhsmotorn också och kollade, fick felkod 2-2-3 "tomgångsmotor". Nu undrar jag om det är kontakten eller kabeln som inte fungerar. Om ja tar bort kontakten till gasspjällsensorn och kör så motorbromsar den dåligt och varvar sakta ner. Men när den är inkopplad till sensorn så är det ok. Vad ska man pröva att göra?
#1362495
Dör din på tomgång ibland när varvtalet pendlar upp och ner? Har fått ett liknande problem på min 740 b230f. Det kan ha uppstått efter jag bytte tankarmatur då jag även tror att min förpump var ur funktion då bilen var slö. Nu är den piggare men pendlar på tomgången när bilen är halvvarm. Kall går den klockrent och varm men mitt emellan håller tomgången på jävlas :mad:

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]