Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1360003
Tändkurvan är ju avpassad till den motorn den skall sitta i. Alltså den aktuella motorns effekt och egenskaper. Även förgasaren eller om du har insprutning har säkert sina krav också. Allt skall ju jobba ihop för bästa resultat.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1360446
Tosce skrev: tis 21 jan 2020, 13:08 Frrla, hur menar du med "ska nog gå att få till"? Som jag förstår det har jag en fördelare från en B20 eller B21 och ska jag t ex. sätta in en Ignitor så blir det den som passar fördelaren., inte "matchad" tändkurva för den B230 som den sitter i.
Skrev inte nog, de går att få till en motor som går bra. Det finns fördelare från B21a, ET, 23a, e, 230a, f i 2 utföranden och säkert glömt några. Samtliga fördelare har olika eller kanske samma bosch nummer på vissa. Å dom har lite olika tändkurvor. De har egentligen ingen större betydelse vad du har för motor ihopsatt med vad. Det skiljer så pass lite att motorn kommer acceptera kurvan och gå bra iaf, så länge det inte är från en turbo eller annan överladdning där tändning blir mer kritisk.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1360447
Rådlös skrev: tis 21 jan 2020, 15:23 Tändkurvan är ju avpassad till den motorn den skall sitta i. Alltså den aktuella motorns effekt och egenskaper. Även förgasaren eller om du har insprutning har säkert sina krav också. Allt skall ju jobba ihop för bästa resultat.
Satte brytarlöst från en 230a på min 23a som du rekommendera för några år sedan. Är det därför det blev fel och den både gick bättre och drar mindre soppa? K-kammen och extraktor va kanske inge bra att eftermontera heller. Dags å byta tillbaka till brytarna igen då?

E motorerna jag har sitter de som ska i förutom ena som har 123 ignition monterat.
Har även bytt topp på en 23e till 230e v-kam och föreställt kammen en kugg. Snacka om vridstark motor med annars original grejer. Tändningen borde ju aldrig fungera då så måste gå på magi då? 😊 ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1360464
En gång i "forntiden" (omkring 1970) gick jag 2 år på yrkesskola (bilmekaniker om någon undrar). Läraren vi hade "gick på övertid", han var omkring 70 år gammal och hade jobbat med bilar och motorcyklar sedan typ 10-års ålder. Han hade mycket att berätta om hur det var att jobba med bilar på "det glada" -20-talet. Han sa' till oss någon gång första veckan ungefär att få en motor till att gå det kan vilken klåpare som helst. Men att få den att gå riktigt, det är det ni är här för. De var mycket med teori första året. Praktiken var en massa "stationer" med motorer, växellådor, bakaxelar, framvagnar, generatorer och allt annat som fanns då. Bl.a fanns de en fördelarprovare där man kunde se tändpunkten vid olika varvtal. Och, se i "verkligheten" hur mycket det gör med dåligt inställda brytare och hur det skiljer med (tillsynes) likadana fjädrar. Andra året var det teori en gång i veckan (måndagar) och arbetade på verkstad resten av veckan. Då arbetade jag på den verkstad jag varit på sedan hösten -67 och stannade kvar på till hösten -76
av Rådlös
#1360558
Jo Frrla: Du bytte upp dig med ett brytarlöst system i en B23 A. Nu är det lite svårtolkat i tråden, men TS pratar om fördelare från B20 eller B21. Och det låter i så fall som att byta ner sig. Därför föreslog jag 123 Ignition då man får ungefär så modernt man kan komma under dom givna förutsättningarna. (Om han nu inte vill ha insprutning och Lambdastyrning? Då är han ju tvingad att ha något modernare som jobbar ihop med den övriga utrustningen.)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1360591
Rådlös skrev: fre 24 jan 2020, 22:58 Jo Frrla: Du bytte upp dig med ett brytarlöst system i en B23 A. Nu är det lite svårtolkat i tråden, men TS pratar om fördelare från B20 eller B21. Och det låter i så fall som att byta ner sig. Därför föreslog jag 123 Ignition då man får ungefär så modernt man kan komma under dom givna förutsättningarna. (Om han nu inte vill ha insprutning och Lambdastyrning? Då är han ju tvingad att ha något modernare som jobbar ihop med den övriga utrustningen.)
Ja misstänker helt enkelt ett litet missförstånd här. B20 fördelare passar inte på 21 blocken och nyare vad jag förstår? Annars har ju någon moddat ganska bra och i så fall är det inte konstigt. Det är alltid svårt när man inte har bilen framför sig. Man får "anta" att saker och ting har sin plats. Försökte hjälpa till med en 940 via telefon och jag föreslog bränslefilter men det var pumpen så det löste sig ju att leda in på rätt spår. Jag skrev också att det ska gå att få till om grejerna är friska. Å jag har fortfarande ingen aning om varför min b20 bara gick på tomgång och small illa när man gasade. Men bytte fördelaren så vart motorn som ny. Har försökt hitta felet utan framgång. Lite samma på en 21a som gick trögt med den gamla brytarfördelaren vart bra med en annan. Däremot såg man att nockarna på axeln var ojämnt slitna.
Vi är väll ändå överens att tomgångsskruven ska inte vara i botten? Börja med det uppenbara felet och leta vidare när första felet är fixat. Man märker när man hittat grundfelet.

Bytte insug packning en dag. Nästa spridartätningar, dagen efter det tankpumpen, nästa stift och tänddelar, rengjorde vevhusventilation, sen justera tändning. Allt gjorde lite med hur bilen gick och betedde sig. Å bilen gick nästan helt perfekt men spb slog ner på avgas värden. Visade sig vara ett minimalt läckage i en pulsairventil. Nu går motorn hur perfekt som helst igen också. Aldrig haft eller vart närheten av en E motor som går så underbart fint som den jag har :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1360917
Frrla skrev: Å jag har fortfarande ingen aning om varför min b20 bara gick på tomgång och small illa när man gasade. Men bytte fördelaren så vart motorn som ny.
Förmodligen sen kombination av dålig/icke fungerande vakuumdosan och/eller dåliga/inga fjädrarna/fjäderfästen för centrifugal regleringen. Det hände på gamla fördelare att fjädern (ringen i änden) slet av pinnen som håller den på plats och då ökar förtändningen nästan direkt till fullt (30°??) när man rör gasen,om det är den kraftigare som lossnat. Man kan kolla om dessa fördelare fungera något så när genom att kolla tändläget vid typ 4000 varv. Då ska alla vikter vara utslungade och tändläget vara c:a 1 cm innan skalan börjar på B18/20 motorerna (omkring 35 - 40°) och ska gå tillbaka till inställt värde på tomgång(utan vakuum kopplat). Sedan ska man ju se på skalan att tändläget flyttar sig (omkring 10°) när man suger i vakuumslangen. De ska även "höras" att tändläget ändras när man suger i slangen (varvtalet höjs lite) om allt är riktigt. Sedan fanns det omkring 1976 och några år frammåt (nya avgasregler för Sverige) dubbelverkande vakuumdosor (2 slangar) för att både höja och sänka tändläget för avgasreningens skull. Ni som var med då vet hur många vakuumslangar, backventiler m.m det satt på vissa bilmodeller då

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]