Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plastblomman
#1359663
Tack för alla svar.

Såg något test på youtube där man satte en gummihandske över locket som jag provade. Och ballongen vid stickan då.
Ser inget uppenbart tryck eller vakuum för den delen.

Tycker dock att jag sett att det kanske läcker vid oljelocket. Uppenbart läckage någonstans vid kamremen dock. Men ser ut att vara ytterst lite olja som försvinner fortfarande. Om ens något numera.

Uppenbart har det pyst ut lite förr men inga stora mängder dom senaste 50-60 milen.

Förmodar att det blir en to-do när sommaren kommer men om jag ser vilken packning som läckt bör jag kunna byta den utan att riskera att det blir ogjort eller vad tror ni?

Turbon ser inte ut att sno olja.
av Plastblomman
#1359888
Nu vet jag inte om jag är extremt nojig här men tycker det känns som att oljan ökar nu istället.

Googlat på det lite och det verkar ju som att det kan läcka in saker istället..
Kollat på kylarvätskan, som inte minskar, och luktat på oljan men kan inte känna någon typ bensindoft.

Är det bara så att jag mätt oljan vid fel tidpunkt eller kan något annat läcka in? Eller är jag bara extremt ängslig?
På något konstigt sätt känns det som att oljan ”fastnat” i motorn, varnat för nivån och sedan har jag fyllt på. Och så har övriga oljan kommit loss.

Aldrig sett något liknande så blir lite orolig för vad det kan vara.
Samtidigt har det ju uppenbart kommit ut lite olja under bilen så blir inte klok på det.
av MickeM
#1360195
Stå på samma ställe och kolla oljenivån på samma premisser varje gång. Dvs Kall eller varm motor och om den lutar åt nått håll gör också en hel del. Då märker du av små skillnader.
Det är naturliga skillnader mellan motor som stått i timmar och nyss avstängd, och en som står plant och en som lutar lite.

Ökar det märkbart skulle oljan stinka bensin/diesel eller bli gråblaskig om det är kylvätska. Krävs mycket lite kylvätska innan det blir grå sörja.

Och som sagt, en bil av denna ålder utan olje"svett" någonstans är ovanligt.

Grundregel är väl att hänger det färska droppar och/eller blir oljefläck på marken under bilen där den står parkerad ska man fundera på åtgärd. Hur snart, beror så klart på hur mycket det läcker.

Oljesvett är inget att bry sig i på gammal bil.
Mycket lite olja blir en stor fläck på motorn som samlar smuts.

Försök ta en bild på oljeläckan, så får du omdömen eftersom du verkar lite osäker.

Det blir bara dyrt att fixa en massa i onödan, och kraftigare läckage bör fixas snarast.
av Plastblomman
#1360436
MickeM skrev: ons 22 jan 2020, 19:32 Stå på samma ställe och kolla oljenivån på samma premisser varje gång. Dvs Kall eller varm motor och om den lutar åt nått håll gör också en hel del. Då märker du av små skillnader.
Det är naturliga skillnader mellan motor som stått i timmar och nyss avstängd, och en som står plant och en som lutar lite.

Ökar det märkbart skulle oljan stinka bensin/diesel eller bli gråblaskig om det är kylvätska. Krävs mycket lite kylvätska innan det blir grå sörja.

Och som sagt, en bil av denna ålder utan olje"svett" någonstans är ovanligt.

Grundregel är väl att hänger det färska droppar och/eller blir oljefläck på marken under bilen där den står parkerad ska man fundera på åtgärd. Hur snart, beror så klart på hur mycket det läcker.

Oljesvett är inget att bry sig i på gammal bil.
Mycket lite olja blir en stor fläck på motorn som samlar smuts.

Försök ta en bild på oljeläckan, så får du omdömen eftersom du verkar lite osäker.

Det blir bara dyrt att fixa en massa i onödan, och kraftigare läckage bör fixas snarast.
Kanske ska uppdatera här 🙂

Gick igenom allt i lugn och ro en dag.. Oljan har inte ökat, det var enbart min inbillning.
Gällande något läckage så nja, den svettas lite, om ens något, men skitsamma. Inget dramatiskt läckage på något sätt så det får väl vara något att göra framöver om jag blir uttråkad.

Fram tills dess så kör jag på som vanligt, kollar nivåer osv varje vecka och skulle det börja droppa/rinna olja så står ändå bilen på samma ställe så jag kommer isf se det på parkeringen.

I det stora hela handlar just detta om ett annat bilköp där oljepumpen gick sönder och förstörde allt i motorn. Därav min oro.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]