Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360433
Hej.
Köpte en Volvo 850 som gått 15000mil så att ungen kunde övningsköra. Men helt plötsligt så började bilen att krångla.

Händelseförloppet är alltid detta:
Vi är ute och kör. Bilen har kommit upp i temperatur och så stannar till för att göra något i 10-15 min. Då vill inte bilen starta av och till.

När jag vrider om nyckeln så står den och tuggar i 5-10sekunder och så hugger det till 2 ggr (ungefär som om den försöker starta), och om man inte släpper nyckel så tuggar den vidare utan några mer hugg. Istället så börjar det lukta bensin , så det slutade jag med för att inte bilen ska bli sur. Men det visar väl att motorn får bensin?

Istället så är det bara att upprepa det första momentet, och till slut (hittils) efter kanske 10 försök så startar den. När det startar så går den väldigt ojämnt och hostar i 5-10min.

Bilen kan stå i veckor annars och startar alltid direkt , och det gäller också om man slår av och på tändningen så startar den alltid direkt. Men alltså inte om bilen fått stå i +10min ibland.

Jag har köpt bränsle filter och nya tändstift, men inte monterat än. Batteriet är nytt.

Någon här inne som har haft samma problem och löst det?
#1363658
Jag hade en 850 GLT som gick som ett skott. Vid 2 tillfällen vägrade den dock starta. Felsökte och konstaterade gnista o bränsle OK. Gav upp och lät bilen stå över natten. Gick som vanligt dagen efter. Rådfrågade några Volvo meck som påstod att en av avgasventilerna kunde hänga upp sig och utan komp ville inte motorn starta. Lite långsökt kanske men konstigare saker har hänt

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]