Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ok67
#1360266
SundanceKid skrev: tor 23 jan 2020, 06:54 Hade aldrig köpt en basutrustad V90.
Jämförde själv när jag köpte min andra v90 nu.
En basutrustad går på c:a 550000:- och en rolig 750000:- ungefär.
Båda bilarna är skitdyra men ändå värt 200000:- för att få en bil man är nöjd med.
Det beror nog helt på vad man värdesätter. Skulle jag köpa en V90 så skulle det vara för:

- Krocksäkerhet
- Komfort
- Driftsäkerhet
- Utrymmen

Dessa saker påverkas inte av utrustning. Däremot påverkas driftsäkerheten negativt av att man tvingas köpa en begagnad bil istället för en ny.
av Geoham
#1360286
Ok67 skrev: tor 23 jan 2020, 08:41
SundanceKid skrev: tor 23 jan 2020, 06:54 Hade aldrig köpt en basutrustad V90.
Jämförde själv när jag köpte min andra v90 nu.
En basutrustad går på c:a 550000:- och en rolig 750000:- ungefär.
Båda bilarna är skitdyra men ändå värt 200000:- för att få en bil man är nöjd med.
Det beror nog helt på vad man värdesätter. Skulle jag köpa en V90 så skulle det vara för:

- Krocksäkerhet
- Komfort
- Driftsäkerhet
- Utrymmen

Dessa saker påverkas inte av utrustning. Däremot påverkas driftsäkerheten negativt av att man tvingas köpa en begagnad bil istället för en ny.
Alla värdesätter olika saker, inget konstigt med det. Är man själv nöjd så har man köpt rätt bil. Dock så tycker jag att komforten ökar med en viss utrustning. Det kan vara bekvämare stolar, dödavinkelvarnare eller en tystare motor m.m.
av SundanceKid
#1360327
Ja tyst motor är viktigt. Där förstår jag inte hur man kan kosta på bilen massor och välja en diesel under huven.
I min värld är diesel snik så diesel borde inte gå att kombinera med R-design eller Inscription.
Men diesel är väl på väg att fasas ut hos volvo vad jag förstår. Tror folk blir kräsnare och ställer högre krav och väljer el eller bensin
av mikebike
#1360357
SundanceKid skrev: tor 23 jan 2020, 16:43 Ja tyst motor är viktigt. Där förstår jag inte hur man kan kosta på bilen massor och välja en diesel under huven.
I min värld är diesel snik så diesel borde inte gå att kombinera med R-design eller Inscription.
Men diesel är väl på väg att fasas ut hos volvo vad jag förstår. Tror folk blir kräsnare och ställer högre krav och väljer el eller bensin
Då är det så praktiskt med nya Volvo att även bensinare låter som dieslar, om man tar bort emblemen kan ingen veta vad du kör. :P
av Lockis
#1360381
Ok67 skrev:
Lockis skrev: ons 22 jan 2020, 20:52
Ok67 skrev: För många räcker en basutrustad V90 alldeles utmärkt.

Du får en splitterny 2020 D3 manuell för 310 000 kr på blocket.

Jag hade mycket hellre tagit en sådan än en mer utrustad begagnad.
Enbart för att bilen är ny?
I min värld är det bättre med utrustning än mindre mil.
Utrustning är det som gör bilen kul :-D
Ja jag hade värdesatt fördelarna med en ny bil högre. T.ex.

- Fabriksgarantier
- Vagnskadeförsäkring
- Minimalt underhåll.

V90 är trots allt en väldigt fin bil, även i basutförande. Saker som VOC och Pilotassist är väl alltid standard?
Vagnskadeförsäkringen är ju i princip bara en maskinskade försäkring. Så köp helfärsäkring..
Garanti, köp en selekt om du är rädd att något ska gå isönder inom 2 år...
Det extra underhållet är kanske en kamrem som ska bytas. Annars är det ju vanliga slitagedelar som behöver bytas på alla bilar. Ny som gammal.
Pilot Assist ingår i Intellisafe Assist som just nu ingår i Momentum. VoC är standard på alla MY20 bilar och frammåt.
Som sagt, nu värdesätter vi olika saker. Jag gillar lull lull och skulle hellre köpa en 1-2 år gammal bil med ett par tusen mil på mätarn än en helt ny bas utrustad bil.
Med det sagt så är det som du säger en väldigt trevlig bil för det mesta :-)
av Lockis
#1360382
SundanceKid skrev:Ja tyst motor är viktigt. Där förstår jag inte hur man kan kosta på bilen massor och välja en diesel under huven.
I min värld är diesel snik så diesel borde inte gå att kombinera med R-design eller Inscription.
Men diesel är väl på väg att fasas ut hos volvo vad jag förstår. Tror folk blir kräsnare och ställer högre krav och väljer el eller bensin
Fast, jag älskar in D4 AWD i kombo med R-Design :-)
Och ja, den ska fasas ut. Men volvo har vad jag förstått ytterligare en spis efter VEA som ska skickas ut innan man tar bort det helt. Man kommer dock inte utveckla mer Diesel nu.
av SundanceKid
#1360398
mikebike skrev: tor 23 jan 2020, 19:43
SundanceKid skrev: tor 23 jan 2020, 16:43 Ja tyst motor är viktigt. Där förstår jag inte hur man kan kosta på bilen massor och välja en diesel under huven.
I min värld är diesel snik så diesel borde inte gå att kombinera med R-design eller Inscription.
Men diesel är väl på väg att fasas ut hos volvo vad jag förstår. Tror folk blir kräsnare och ställer högre krav och väljer el eller bensin
Då är det så praktiskt med nya Volvo att även bensinare låter som dieslar, om man tar bort emblemen kan ingen veta vad du kör. :P
Volvos bensinare är sjukt lena. Min nuvarande T5:a spinner riktigt fint, inget knack som en diesel. Hoppas att min kommande T8:a är lika len.
Användarvisningsbild
av batmac
#1360412
SundanceKid skrev:Ja tyst motor är viktigt. Där förstår jag inte hur man kan kosta på bilen massor och välja en diesel under huven.
I min värld är diesel snik så diesel borde inte gå att kombinera med R-design eller Inscription.
Smaken är som baken, jag tycker bättre om dieselns karaktär. Hade V60 T5 som hyrbil över en dag och bortsett från att bilen i sig såklart är ett lyft mot min S60 så kan jag inte påstå att jag var överväldigande imponerad av motorn :)
av III
#1360419
SundanceKid skrev: tor 23 jan 2020, 06:54 Hade aldrig köpt en basutrustad V90.
Jämförde själv när jag köpte min andra v90 nu.
En basutrustad går på c:a 550000:- och en rolig 750000:- ungefär.
Båda bilarna är skitdyra men ändå värt 200000:- för att få en bil man är nöjd med.
Oj oj vilket lyx-resonemang. De flesta av oss har inte ens råd med en basutrustad v90, det du kan lägga på utrusning kan jag inte lägga på en bil överhuvudtaget. Kanske hälften av det exklusive befintlig bil som inbyte. Så jag vore glad om jag skulle hitta en lätt begagnad i basutförande som går att köpa rent ekonomiskt.
av TomasGBG
#1360434
III skrev:
SundanceKid skrev: tor 23 jan 2020, 06:54 Hade aldrig köpt en basutrustad V90.
Jämförde själv när jag köpte min andra v90 nu.
En basutrustad går på c:a 550000:- och en rolig 750000:- ungefär.
Båda bilarna är skitdyra men ändå värt 200000:- för att få en bil man är nöjd med.
Oj oj vilket lyx-resonemang. De flesta av oss har inte ens råd med en basutrustad v90, det du kan lägga på utrusning kan jag inte lägga på en bil överhuvudtaget. Kanske hälften av det exklusive befintlig bil som inbyte. Så jag vore glad om jag skulle hitta en lätt begagnad i basutförande som går att köpa rent ekonomiskt.
Mmm, i tråden nämns oxå att en ny V90 D3 säljs för 310 000 på Blocket. Dvs mindre än hälften än en "rolig". Mycket pengar för att ha lite kul...

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...