Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1357810
h20 skrev: tis 24 dec 2019, 13:33 Försökt googlat lite för att se vad som gäller kring oljebyte i automatlådan (den 8-stegade). Fråga på verkstaden för någon vecka sedan som sa att den var underhållsfri. Har alltid bytt olja i växellådan på alla bilar jag ägt tidigare för jag har sett de som en billig försäkring. Ni som byter, vad har ni för intervall?

Någon som vet om taxi har med de som servicepunkt? Någon som har en kostnadsbild på vad de kan tänkas kosta att byta?
Även jag har den 8-stegade automatlådan och inför den förra servicen, vid 12000 mil, frågade jag teknikern om det skulle bytas olja i automatlådan. Fick då till svar att lådan är underhållsfri och att det inte behövdes.
Snart dags för service igen och efter att ha läst den här tråden så mailade jag Bilia och ställde återigen frågan om det krävs oljebyte i automatlådan. Men samma svar. Automatlådan i min bil är underhållsfri. Nöjer mig med det svaret.
#1357817
youknow skrev: ons 08 jan 2020, 16:01
h20 skrev: tis 24 dec 2019, 13:33 Försökt googlat lite för att se vad som gäller kring oljebyte i automatlådan (den 8-stegade). Fråga på verkstaden för någon vecka sedan som sa att den var underhållsfri. Har alltid bytt olja i växellådan på alla bilar jag ägt tidigare för jag har sett de som en billig försäkring. Ni som byter, vad har ni för intervall?

Någon som vet om taxi har med de som servicepunkt? Någon som har en kostnadsbild på vad de kan tänkas kosta att byta?
Även jag har den 8-stegade automatlådan och inför den förra servicen, vid 12000 mil, frågade jag teknikern om det skulle bytas olja i automatlådan. Fick då till svar att lådan är underhållsfri och att det inte behövdes.
Snart dags för service igen och efter att ha läst den här tråden så mailade jag Bilia och ställde återigen frågan om det krävs oljebyte i automatlådan. Men samma svar. Automatlådan i min bil är underhållsfri. Nöjer mig med det svaret.
Det är enbart för att hålla nere kostnaderna för service. Inget annat.
Ingen olja kan snurra runt en hel bils livslängd och vara lika bra ny som efter 50000 mil...
Min bil har gått typ 10' med den 8-stegade lådan och jag anser nog att den snart ska in och få lådan spolad.
Inte för att den växlar dåligt, tvärt om, utan det är enbart för att jag inte vill riskera ett haveri...
#1357820
Inga automatlådor är underhållsfria, som sagt är det ett påhitt för att få de ekonomiska kalkylerna att se bättre ut på service och underhåll. Aisin som tillverkar växellådorna anger själva rekommenderade intervall för ATF-byte.

Har sagt det förr, och kommer att säga det många gånger till: Filled for life innebär att man kör med samma ATF i lådan tills den rasar och dör, då har man ju faktiskt en låda som är underhållsfri hela sin livslängd. Att lådans livslängd lätt skulle vara 4-5 gånger längre med regelbundna spolningar och byte av ATF är en annan sak.

Skulle jag köpa en begagnad Volvo med automatlåda (och AWD) skulle jag absolut se till att spola lådan och byta ATF (samt olja i AWD:n). Skulle inte ens fundera på att köpa en Volvo som gått 15000 mil utan att det gjorts tidigare.

Kolla in hur ATF:en ser ut i den här lådan:
#1361276
Derank skrev:manuell behöver definitivt aldrig bytas, det är verkligen överkurs. det gjorde man på 145a tiden och int eens då var det nödvändigt
Det kan jag då rakt inte hålla med om. Bytte på min V70l -00 som hade gåt 25 tusen innan jag sålde den till en vän och släkting. Växellådan blev mycket mjukare och skönare att växla på alla sätt.
#1361289
Ponera att man tappar ur all olja, fyller på ny och gör så säg 2ggr. Sköljer man inte då med fast kanske på annat sätt? Lurar på om man ska byta en dag och kommer antagligen inte kunna göra som i videon men väl tappa ur och fylla på.

Var i Vida kan man hitta adaptionen (är ny på vida)?
#1361294
Automat sköljer du. Manuell tömmer ut och fyller på ny så som med motorn. Automat enligt videon.
#1361295
KjellinJ skrev:Automat sköljer du. Manuell tömmer ut och fyller på ny så som med motorn. Automat enligt videon.
Även om man kör motorn emellan tömningarna?
#1361296
Micce1980 skrev: ons 29 jan 2020, 00:16
KjellinJ skrev:Automat sköljer du. Manuell tömmer ut och fyller på ny så som med motorn. Automat enligt videon.
Även om man kör motorn emellan tömningarna?
Då blandar du bara den gamla oljan med den nya. Du tömmer på returen på kylaren. Viktigt att stänga av när det kommer bubblor. Finns ganska bra beskrivet i vida. Det ska vara olika temperaturer sedan också så det blir rätt nivå. Har tror också att lådan även ska kalibreras efteråt och räknaren för oljebytesintervallen ska nollställas.

Energidryck

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]