Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359519
Hej
Jag är i köpläge på en 2016 V60 D4 fwd_manuell_Momentum men det är en modell jag inte vet någonting om.

Vad får jag för bil?
Vilka fördelar, nackdelar och risker finns det med modellen? Några servicebulletiner som ska vara åtgärdade?
Bilen ska ersätta min manuella 2009 V70 2,5 FT Momentum och jag har aldrig ägt en diesel och servar alltid själv.

Tack på förhand för en som alltid har ångest vid bilköp. :)
#1360222
Cotag skrev: ons 22 jan 2020, 20:57 Kan rekommendera att ögna igenom några trådar. I övrigt tycker jag bilen är trevlig.
viewtopic.php?f=56&t=150647
viewtopic.php?f=70&t=149093
viewtopic.php?f=70&t=144146
Ja de där trådarna gör ju en riktigt mörkrädd... 😪
Är det "skitmotorer" eller är det ett fåtal som drabbas av balansaxeloljud...?
Egr-stök verkar ju vara mycket vanligt?

Den jag tittat på har givetvis en "engine check" då EGR:en ska bytas :bored:
Senast redigerad av 1 monza, redigerad totalt 0 gånger.
#1360243
Balansaxlarna blev uppdaterade på D4 någon gång efter -14 vilket reducerar risk för klydd, antagligen har bilen du tittar på dessa axlar, men säker är jag inte.
EGR-stök verkar vanligt ja, även där har Volvo jobbat med uppdateringar både hård och mjukvara.
Kolla så du tar en försäkring med rimliga villkor/självrisker så är du väl rimligt safe (?).

Kanske bara jag som tycker det är konstigt att visa en bil med "engine check"?
#1360259
Nä, det är nog inte bara du som kan tycka att det är konstigt men det är jag som tjatat mig till att se den ändå. Så jag fick ok att åka till verkstaden.
Hur vet jag /hur kan jag ta reda på om om balansaxlarna är "uppdaterade"?
#1360262
Jag är av åsikten att den beprövade 5-cyl motorn är att föredra. Den är inte lika "modern" och låter lite mer, men jag tar hellre en beprövad konstruktion än den nyare 4-cyl VEA.
#1360280
Jo "femman" är nog bra, men utbudet av bilar med 5-cyl blir litet/inget i nyare modeller.

I min D4 D4204T5 blev det bytat till ett paket med nr 31492533 vilket ska vara det senast uppdaterade.
Googlar man motorkoden i ditt tänkta köp D4204T14 + 31492533 så får man match, därmed inte säkert att detta är senaste variant för just denna motorkoden.
Kolla med verkstaden bilen står på om dom orkar engagera sig med att ta fram vilket nr som sitter i just den bilen.
#1360293
Cotag skrev:Jo "femman" är nog bra, men utbudet av bilar med 5-cyl blir litet/inget i nyare modeller.

I min D4 D4204T5 blev det bytat till ett paket med nr 31492533 vilket ska vara det senast uppdaterade.
Googlar man motorkoden i ditt tänkta köp D4204T14 + 31492533 så får man match, därmed inte säkert att detta är senaste variant för just denna motorkoden.
Kolla med verkstaden bilen står på om dom orkar engagera sig med att ta fram vilket nr som sitter i just den bilen.
Ok. Det ser ju lovande ut även om inte 100.
Så jag fattar dig rätt: Menar du att kolla vilket motornummer just denna bil har eller är det något annat dom ska kolla som sitter i bilen?

Jag ska dit i eftermiddag med min fru som också ska få känna o klämma på bilen innan verkstaden ger sig på den imorr´n. .
#1360300
Nee, jag menar att nr på balansaxelpaketet i motorn kanske går att plocka fram om du hamnar hos en engagerad mekaniker på volvoverkstad.
Antar att bilen står hos en auktoriserad volvoverkstad för egr-jobbet då det rimligen är garantiåtgärd (emissionsgarantin). Kolla förresten så dom även tänker åtgärda "Återkallelse R29939" samtidigt som var med i tidigare länkar.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]