specos skrev: ↑lör 25 jan 2020, 11:03
Åter till V90. Tittar man på 2018 års modell (<7 500 mil) och sorterar på billigast på Blocket finns det rätt många D3 Business för 240 +/- 10. Automatarna verkar ligga på 260 +/- 10.
Gör man samma sökning på 2020 års modell finns det en vit manuell för 310. Den stora massan (bland de billigare) verkar ligga på 340 och uppåt, och är då Momentum (finns väl inte lägre utrustningsnivå idag...) och automat. Verkar stämma rätt bra med hänsyn till rabatter och listpriset. Listpris på en V90 D3 FWD Aut Momentum Ed är 373 tkr.
340-260 = 80 tkr för två årsmodeller. Säg att det skiljer 5 000 mil också. Det verkar väl inte orimligt? Bilias kampanjpris på en 2018 års V90 Business Manuell var 337 tkr. Och då är det väl inte metallic eller v-däck som ingår vilket vanligtvis brukar gå att få med vid beg.-köp. Kan inbytespriset idag vara nånstans runt 220-230 tkr kanske? 100 tkr, 30 %, i v-minskning under två år.
Sen kan jag hålla med om att köpa en långmilad 2017 D3/D4 med som har rätt ordinär utrustningsnivå verkar ligga förhållandevis högt. Du får i princip en lågmilad 2018 för samma peng. Men marknaden brukar fixa till det på lite sikt...
Tror det är svårt att sälja en ny basutrustad manuell V90 för 340’ kr när det finns en för 310’ Det faktiska priset är nog max 320’
Tycker ändå det är rätt dyrt alltså. Även om bilen bara gått 5000-7000 mil och 3 år så händer det en hel del saker:
- Samtliga däck är slut
- Bromsbelägg slut
- Dyrare försäkring (vagnskada från Volvo slut)
- VOC kostar
- Alla garantier är slut
Bara de två första kostnaderna innebär väl 25’ kr på en Volvoverkstad.
Visst är det högre skatt på en ny, men det äts ju upp av dyrare försäkring på de äldre.
Runt 200’ kr för en manuell 2018 med 7000 mil tycker jag känns rimligt. Men marknaden håller tydligen inte med..