Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1360098
Det har diskuterats förut, men jag måste se om jag har tänkte fel på något sätt. På 240n tog oljebytet 15 min så är minst sagt besviken på att jag inte klarade detta.

Jag fick inte av koppen och har rätt avdragare. Visserligen hade jag bara ett spärrskaft med kanske 15 cm hävstång men med tanke på att den skall sitta med 25 Nm förstår jag inte hur det kan vara så svårt. Sist var det Volvo som bytt olja och de håller sig uppenbarligen inte till reglerna. Tack för den.

Tur i oturen så hade jag sinnesnärvaro att inte ta ur oljan via pluggen innan. Jag ville först kolla eftersom jag har läst att avdragaren kan gå sönder runt infästningen i mitten. Om den gick av skulle jag iaf kunna fortsätta med samma filter och olja tills jag fick hjälp. Jag bara skruvade upp locket för påfyllning innan som lufthål som jag brukar, hissade upp och började dra.

Har jag missat något med hur man får av koppen eller går det inte med oljan kvar pga o-ring eller vad vet jag? Jag kan använda hjulmutterdragaren nästa gång och få 50 cm hävstång men jag vill inte lägga all kraft innan jag vet vad jag gör. Koppen är ju i plast!
#1360103
Hade samma problem med en vanlig avdragare formad som en kopp. Köpte en justerbar med tre "armar" och fick ta spjärn med foten i hjulhuset när jag låg under bilen för att få loss det. Glöm inte att smörja in nya o-ringen! :)
#1360104
borstarmicke skrev: ons 22 jan 2020, 09:17 Hade samma problem med en vanlig avdragare formad som en kopp. Köpte en justerbar med tre "armar" och fick ta spjärn med foten i hjulhuset när jag låg under bilen för att få loss det. Glöm inte att smörja in nya o-ringen! :)
Så har det varit för mig också. Jag drar aldrig mer än är det bottnar nu och behöver inte slita längre.

Det går att lossa med oljan i. Vis av tidigare erfarenhet gör jag alltid det. Tråkigt att behöva hälla i ny olja med gammalt filter kvar.
#1360109
SBergdahl skrev:
borstarmicke skrev: ons 22 jan 2020, 09:17 Hade samma problem med en vanlig avdragare formad som en kopp. Köpte en justerbar med tre "armar" och fick ta spjärn med foten i hjulhuset när jag låg under bilen för att få loss det. Glöm inte att smörja in nya o-ringen! :)
Så har det varit för mig också. Jag drar aldrig mer än är det bottnar nu och behöver inte slita längre.

Det går att lossa med oljan i. Vis av tidigare erfarenhet gör jag alltid det. Tråkigt att behöva hälla i ny olja med gammalt filter kvar.
Ja, men då så. Då är det inte det det handlar om. Jag gör ett försök med lång hävstång annars får en verkstad testa. Jag skall ändå dit och få nya däck monterade snart.
#1360120
Erik Å skrev: ons 22 jan 2020, 10:12 Märkligt.. Det står 25 Nm tryckt på på oljefiltrets kartong, det står 25 Nm inpräglat på plastkoppen och ändå drar verkstäderna uppenbarligen mycket mycket mer.. :bored:
Jag tror det beror på att gummitätningen inte oljas in. Samma problem med vanliga plåtfilter.
#1360155
Är det inte förvånande att det alltid är verktyget av metall som går sönder? Borde det inte vara en del plastkoppar som förstörs vid detta våld som man av någon anledning måste bruka? Går ju också att byta men då måste man låta bilen stå innan tills man kan ersätta den.
#1360168
SBergdahl skrev: ons 22 jan 2020, 11:32 Ja för drar jag mitt till 25 sitter det som berget sen...
Konstigt, mitt är hur lätt som helst att lossa när jag dragit med 25Nm. Har bytt olja 20 gånger på den här bilen..
Jag har säkert glömt att olja o-ringen nån gång också, det ligger olja i spåret plus att ytan den tätar emot också har oljefilm på sig så det är ingen katastrof. Om man nu inte ansträngt sig för att torka kopp och säte helt rent vill säga..
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]