Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359217
Sirmikys tråd är uppdaterad med bilder på hur kolvar/ringar såg ut i oljeslukaren han håller på att riva. viewtopic.php?p=1359141#p1359141
Bekräftar väl rimligt att det är detta som orsakar oljekonsumtionen.
Tyvärr ger ju bilderna också en insikt i hur stor utmaningen antagligen är att lösa upp kokset på kemisk väg.

Vad tror du om att fylla cylindrarna med typ fosforsyra? Och kanske därefter sätta tryckluft i cylindrarna en i taget, skulle det kunna snabba på förloppet? :ninja:

Bifogar klipp därifrån.
kolv.JPG
kolv.JPG (97.04 KiB) Visad 657 gånger
#1359218
Hej!

Ja, såg hans tråd, som jag bevakar.
Detta är sorgligt och i mina ögon ligger ansvaret på Volvo.
De har ju på sätt och vis erkänt sin bristfälliga motor genom att göra om den från mitt -16.
I mitt tycke skulle de återkalla samtliga innan dess, för kolvbyte.

Fast det är ju som en fantasi, liksom.

Vad gör fosforsyra? Jag har ingen koll alls.
#1360153
1.41 liter per 100mil.
Så konstigt det varierar.

Saker som ändrats efter EGR garantiåtgärd (som bestod i att byta 3 kylslangar och göra rent två givare i insuget, inget annat!).
Drar mer olja, inte jättestor skillnad, kanske 0.2 liter per 100mil.
Drar mer bränsle, ca 0.2dl/mil (!).
Sotfilter igensatt. (Se användarhandbok, står det, inget står i användarhandboken. Bra Volvo).
Går nu i max 80km/h.
Motorlampa tändes efter 2 dagar, EGR fel.

Har numer en ganska ansenlig samling felkoder.
Screenshot_20200122-133131.jpg
Screenshot_20200122-133131.jpg (160.14 KiB) Visad 501 gånger
Screenshot_20200122-133137.jpg
Screenshot_20200122-133137.jpg (134.02 KiB) Visad 501 gånger
Screenshot_20200122-133140.jpg
Screenshot_20200122-133140.jpg (123.48 KiB) Visad 501 gånger
Detta sedan den 10 januari, då Volvo släckte allt ihop med programvaruuppdateringen.


"Akutkön" fick jag ställa mig i, om jag ville. En veckas väntetid i den kön.
Närmsta tid annar är om två veckor, då "tryckte de in" bilen.
#1360161
Det fanns möjlighet att köra "manuell" regenerering av partikelfiltret med vida/dice på tidigare versioner av bilar, antagligen finns det även på VEAn. Du känner ingen med dice däruppe som du kan låna? Lite bättre felkoder hade inte varit fel heller.
Givarna som nämns har du väl gjort rent tidigare i din "egr-tråd, behövs kanske igen i samband med åtgärd på filtret?
#1360179
Hej!
VIDA/Dice har jag, fungerar inte på VEA.



Jag var på Volvo idag och pratade lite.

Oavsett hur jag väljer att göra tar inte Volvo något mer i detta fall. Miltalet stoppar det.

Så oavsett om de här problemen är en följd av egr åtgärden, programmet eller vad som helst, så är det stopp.

Han var också mycket tveksam till att våga regenerera denna bil, med tanke på oljeförbrukningen.

Beroende på hur mycket sot bilens program får ur, kan regenereringen pågå från 20 minuter och uppåt. Då går ju bilen på ca 3000 varv och vräker in diesel.
Detta för att få upp temperaturen i dpd.
Han menar att det finns en risk att den späder oljan såpass mycket att det kan bli kaos.

Blir oljan för spädd, kan den ju börja äta olja genom luften.
Då blir det ju spännande.

Som förra Volvofiaskot med v50...


Han gav mig ett inofficiellt tips.
Om bilen fortfarande är körbar, alltså att sotfiltret inte är tvärstopp, kan kanske bilen själv lösa det.
Regenereringen startar inte om motorlampan lyser, så det behövde jag åtgärd först.

Tänkte till och släckte alla felkoder med min lilla OBD och drog rakt ut på motorvägen, som ska vara det bästa för regenereringen.
Bilen var då redan varm.

Körde på manuell växling och höll mig över 3000 varv direkt, allt för att få flöde, genom allt, tänkte jag.

Efter ett par minuter lät jag bilen ta över växlingen och satte farthållaren på ca 125, beroende på vilken hastighetsbegränsning det blev.

Körde 30 minuter, ungefär, sedan av i en motorvägsrondell, på igen och 30 minuters körning.

Ingen motorlampa eller dpf.

Stannade, gjorde ett ärende och startade igen.
Fortfarande inga fel.

Hur länge detta håller, vette tusan.

En idé om detta inte fungerar är att rengöra sotfiltret och egr kyl och hus, manuellt.
Därefter tro att Volvos kylslangshistoria hjälper till att hålla kokset stånget.
För löser befintligt klegg, verkar det inte göra.

En annan sak jag jag fick lära mig idag var att givarna i insuget kan hänga sig i ett värde.
Framför allt om de varit hårt koksade.
Hänger de sig då i ett värde som ligger mellan toleranserna , kommer systemet inte flagga för fel. Däremot skickar de fel värden till styrboxen, vilket kan påverka bränsleförbrukning, mm.

Temperaturen i insuget ska inte skilja mer än max 20 grader, ungefär. Skiljer det mer än så är givarna dåliga, enligt Volvokillen.


Suck.
#1360192
Missade att din bil är från -16, klart inte fuskvida funkar då.
Kan wd40-testet ställt till det med partikelfiltret tro ...
Förstår inte teknikerns farhågor kring att bilen skulle späda olja vid regenerering, men det innebär ju inte att det inte är rätt. :-)

Intressant med givarna i insuget, ska vid tillfälle leta upp värdena på mina och kolla. Min bil börjar också komma upp i milen och har en del "ogynnsamma körcykler" så man undrar ju hur egr-systemet egentligen ser ut invändigt.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 20

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]