Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
#1360133
Hej!
Min fru vil byta till en äldre automatVolvo. Storlek under V70 och årsmodell från 2005 ungefär, prisklass upp till max 20 tkr.
Frågan är om alla dessa "mindre" modellers växellådor har en manuell funktion, dvs att man kan växla över till manuellt läge och byta växlar (alla steg i lådan) med hjälp av växelväljaren (sekventiellt). Det saknar betydelse om modellen har eller inte E/S läge. Att låsa växlar i fasta lägen i vxväljarens kuliss är mindre intressant.
Vilka modeller kan hon tänkas ha?
Ha en fortsatt fin dag!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1360144
Volvo har inte "alla växlar manuellt" på så gamla modeller iaf. Det är 2, max 3, växlar man kan låsa den till.
20k räcker f.ö. inte långt, tveksam på om du ens kan få tag på en 05 eller nyare för 20k. Du får nog sänka ribban till <00, och kika på typ 900, 800, x70-serien. Möjligt att du kan hitta en äldre S60 eller S80 i tveksamt skick för 20...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1360150
Lucif3r skrev: ons 22 jan 2020, 12:44 Volvo har inte "alla växlar manuellt" på så gamla modeller iaf. Det är 2, max 3, växlar man kan låsa den till.
20k räcker f.ö. inte långt, tveksam på om du ens kan få tag på en 05 eller nyare för 20k. Du får nog sänka ribban till <00, och kika på typ 900, 800, x70-serien. Möjligt att du kan hitta en äldre S60 eller S80 i tveksamt skick för 20...
S80 och kanske också S60 kan nog gå att hitta i hyggligt skick. De är inte så lättsålda.

Och jo det finns geartronic till dessa modeller med +- vid spaken. Men det är inte så vanligt. Begränsa högsta växeln som går att lägga i går att göra ner till tvåan, dvs allt över den låst.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]